432 631 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Har börjat göra detsamma. Det som slår en är att det absolut inte täcks på handledarkursen eller av körskolorna. Den enda gången jag ser det funka är söder om Farsta på 73:an när någon gör körprov men det verkar den vara första kunskapen som sedan glömsMathiasS skrev:
På handledarkursen för ett par år sedan visste trafikläraren inte ens vad som gällde vid högersväng över en cykelpassage.....men två år senare får jag dock säga att samma bilskola var väldigt noga med vägplaceringen i olika situationer så där hade man helt säkert diskuterat mittfilsåka om någon gjorde det. Vi tog en kontrolllektion precis innan uppkörning (bland annat för att få lite tips om fallgropar runt Farsta).M myrstack skrev:
Utan att på något sätt sympatisera med det olämpliga beteendet att ligga i vänsterfil - var någonstans på 222:an är det 90? 80 och 100 och 70 över Skurubron samt utanför Nacka Forum under ombyggnaden. Men 90?Jonatan79 skrev:
Blondin ca 25-30 år , trefiliga 222:an mot Värmdö. Hon ligger prydligt i vänsterfil i ca 80km/h där det är 90 några km när det enbart befinner sig några få bilar på sidan om henne. Märkte inte mina vänliga helljusblink på dessa kilometer och kastar sig sedan över två filer till högra filen där vägen svänger mot Saltis…
Vad fan är grejen med alla kvinnor som sitter så nära ratten att dom kan vila hakan på ratten?Isakare skrev:
Idag passerade jag ett praktexemplar i mittfilen på Södertäljevägen.
70 km/h, dam runt 90, Skoda Fabia, vita bilhandskar, sådana som fanns i reklamen för bilar på 60 talet, fast grepp tio i två, blick fixerad rakt fram, troligtvis lätt skavsår på hakan efter rattkransen.
Modigt av tanten att ge sig ut i rusningstrafiken.
Krockar dom så kommer ju krockkudden att slå av huvudet på dom.......
Yngre damer som förare utmärker sig även ofta åt andra hållet. Dvs de har svårt att anpassa hastighet på små vägar med dålig sikt och hinder. Ursäkta OT.Jonatan79 skrev:
Blondin ca 25-30 år , trefiliga 222:an mot Värmdö. Hon ligger prydligt i vänsterfil i ca 80km/h där det är 90 några km när det enbart befinner sig några få bilar på sidan om henne. Märkte inte mina vänliga helljusblink på dessa kilometer och kastar sig sedan över två filer till högra filen där vägen svänger mot Saltis…
Än idag är det ju bara någon promille av Sveriges bilförare som vet det (inte jag). Det är reglerna det är fel på, inte trafikskolorna. 😎MathiasS skrev:
Edit: Googlade för skojs skull, för att försöka lära mig. Igen.
Överst på transportstyrelsens sida för Cykelpassager så står det alltså "OBSERVERA! Definitionen av cykelpassage har ändrats sedan filmen gjordes. I filmen uppges den äldre definitionen att cykelpassage ”kan” anges med vägmarkering. Enligt den nya definitionen (2018-10-15) anges cykelpassage med vägmarkering."
Transportstyrelsen har alltså en film med en 5 år gammal definition som instruktion. Herregud, det är nästan så jag håller med virrpannan Östling.
6 minuter film för att få se skillnaden på hur en "cykelöverfart" och en "cykelpassage" är markerade.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Jag tycker att det är rimligt att även barn och andra utan körkort får cykla.
Den högersvängen över cykelpassage kan vara den som jag tidigare nämnt... (Farstavägen/Larsbodavägen).MathiasS skrev:
På handledarkursen för ett par år sedan visste trafikläraren inte ens vad som gällde vid högersväng över en cykelpassage.....men två år senare får jag dock säga att samma bilskola var väldigt noga med vägplaceringen i olika situationer så där hade man helt säkert diskuterat mittfilsåka om någon gjorde det. Vi tog en kontrolllektion precis innan uppkörning (bland annat för att få lite tips om fallgropar runt Farsta).
Sen höll jag ju på att bli påkörd av en "uppkörningsbil" också, ren självbevarelsedrift då jag tvärnitade. Kontaktade Trafikverkets förarprov i Farsta direkt efteråt (när darrningarna släppt) då jag hade regnumret. Tror inte den eleven blev godkänd vid det tillfället i a f.
För sent för att påverka utdelningen av körkortet, men du får hoppas att kontrollanten såg att du tvingades tvärnita.Maria T skrev:
Det finns så våldigt många beteenden i trafiken som resulterar i att köer skapas och väldigt många verkar tycka att det är helt okej. Jag får för mig att många kör som de gör just för att de vill skapa köer.
Något som jag ofta konstaterar är att många automatiskt sänker hastigheten så fort en väg svänger och ökar hastigheten så fort det blir en raksträcka.
Otroligt irriterande för mig som vill undvika köer. Jag kommer ikapp bilar så fort vägen inte är spikrak men kan inte köra om på raksträckorna utan att köra över hastighetsgränsen.
Farthållaren verkar vara tabu att använda.
Något som jag ofta konstaterar är att många automatiskt sänker hastigheten så fort en väg svänger och ökar hastigheten så fort det blir en raksträcka.
Otroligt irriterande för mig som vill undvika köer. Jag kommer ikapp bilar så fort vägen inte är spikrak men kan inte köra om på raksträckorna utan att köra över hastighetsgränsen.
Farthållaren verkar vara tabu att använda.
Mitt inlägg var generellt kring denna regel/situation - sådant finns ju överallt. Ibland blir det väldigt konstigt.Maria T skrev:
Här hemma finns vad vi kan kalla en t-korsning för bilar, men cykelpassager och övergångsställen på alla vägar. Ska jag svänga i den korsningen blir det då så att vid den första cykelpassagen så får jag köra över cyklisten, men vid nästa, när jag har svängt, ska jag stanna..... Fritt översatt, behöver ej tolkas ordagrant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är situationen enligt bild jag avsåg.Nyfniken skrev:
Än idag är det ju bara någon promille av Sveriges bilförare som vet det (inte jag). Det är reglerna det är fel på, inte trafikskolorna. 😎
Edit: Googlade för skojs skull, för att försöka lära mig. Igen.
Överst på transportstyrelsens sida för Cykelpassager så står det alltså "OBSERVERA! Definitionen av cykelpassage har ändrats sedan filmen gjordes. I filmen uppges den äldre definitionen att cykelpassage ”kan” anges med vägmarkering. Enligt den nya definitionen (2018-10-15) anges cykelpassage med vägmarkering."
Transportstyrelsen har alltså en film med en 5 år gammal definition som instruktion. Herregud, det är nästan så jag håller med virrpannan Östling.
6 minuter film för att få se skillnaden på hur en "cykelöverfart" och en "cykelpassage" är markerade.
Logga in
Skapa konto
Vad gäller skillnaden mellan cykelöverfart och cykelpassage så var min enkla uppfattning att det var så här:
Logga in
Skapa konto
Dvs att cykelöverfarten alltid ska ha en skylt. Det skulle jag säga gäller fortfarande. En passage däremot, kan ha bara vägmarkeringar (dvs övergångställe med hål i där cyklarna åker....).
Det viktiga här är att komma ihåg att man inte får svänga och köra över en cyklist samtidigt.
Efter att nyligen har gjort (ok, min dotter) en uppkörning i Farsta och en i Järfälla så är nog min uppfattning att den personen är stenrökt. Inspektören är *extremt* noga idag, det finns väldigt liten marginal för fel och konstigheter. Vid farsta-uppkörningen (där det finns flera "fällor" som klarades galant) var den enda invändningen att det backades i huvudsak genom att titta i backspeglar och sidospeglar. Man måste också vrida på huvudet oavsett om det behövs eller inte för att se omgivningen (vilket vi visste men utförandet var ett annat)...... Samma förare fick med beröm godkänt i Järfälla ett par dagar senare, men även där var man väldigt noga med detaljerna.pacman42 skrev: