432 634 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Beror på om vi pratar väg med flera filer i varje riktning eller väg med en fil i varje riktning. Pratar vi om det senare finns det nog få ställen där det är trafiksäkert att köra om under den ganska långa tid det tar om man enbart kör marginellt snabbare än den man kör om.tveksamt skrev:
På 2-1 vägar går det ju att argumentera för att långsammare omkörningar som tar 80-90% av sträckan kan skapa farliga situationer, när andra stressade trafikanter även tänker köra om får använda marginalen för att lyckas.tveksamt skrev:
Jag tycker också att man bör skynda sig lagom vid omkörningar. Det finns ingen anledning annat än lathet att pråma om med enstaka kmh i skillnad.
Men samtidigt då krävs det nog inte mer än 10kmh i skillnad för att omkörningar ska gå någolunda fort. Det är svårt att trafiksäkerhetsargumentera för plattan i mattan omkörningar.
Absolut. Därför tyckte jag det var lite konstigt att bara baserat på hastigheten säga att det var trafikfarligt.Alfredo skrev:
Det kan man argumentera för, men det är ju då i så fall de som kör om på marginalen som är trafikfarliga.Unikt namn skrev:
På 2-1 vägar går det ju att argumentera för att långsammare omkörningar som tar 80-90% av sträckan kan skapa farliga situationer, när andra stressade trafikanter även tänker köra om får använda marginalen för att lyckas.
Jag tycker också att man bör skynda sig lagom vid omkörningar. Det finns ingen anledning annat än lathet att pråma om med enstaka kmh i skillnad.
Men samtidigt då krävs det nog inte mer än 10kmh i skillnad för att omkörningar ska gå någolunda fort. Det är svårt att trafiksäkerhetsargumentera för plattan i mattan omkörningar.
Om jag ligger i omkörningsfil i 100 på en 100-sträcka (för att jag kör om en bil i högerfilen som kör 95) och blir upphunnen och påkörd bakifrån av en bil som kör för fort är det ju inte jag som är den trafikfarliga.
Äh, det beror ju alldeles på omständigheterna. När jag var yngre satsade jag alltid max vid omkörningar, nu har jag insett att jag inte behöver köra om på ett ställa där man måste maxa allt för att hinna. Och när man väl insett det så är det förstås säkrare att ta det lite lugnt när man kör om, än att det går i 150 bara för att det ska gå fort. Det har inget egenvärde när man har uppsikt över omkörningssträckan.
Lagom är bäst.
Lagom är bäst.
Kör du bara på vägar med långa raksträckor och ingen trafik?MathiasS skrev:
Äh, det beror ju alldeles på omständigheterna. När jag var yngre satsade jag alltid max vid omkörningar, nu har jag insett att jag inte behöver köra om på ett ställa där man måste maxa allt för att hinna. Och när man väl insett det så är det förstås säkrare att ta det lite lugnt när man kör om, än att det går i 150 bara för att det ska gå fort. Det har inget egenvärde när man har uppsikt över omkörningssträckan.
Lagom är bäst.
Vem sa något om att ligga i ett körfält för färd i motsatt riktning?TRJBerg skrev:
Men med din tanke kan man aldrig köra om någon som kör fortare än 20km/h under gällande hastighetsgräns?
Det gör man vid en vanlig omkörning. Är det flerfiligt är det en annan sak. Låter man sig begränsas av hastighetsgränsen vid omkörning är man en farlig bilförare.tveksamt skrev:
Hjulupphängningen känner ju inte skillnaden på vinklar, det gör hjulet eller iaf. däcket beroende på hastighet och storlek.tveksamt skrev:
Och min däcksida är 165mm hög, så normaldim. i lågprofil ner mot 40 kan inte vara skoj på 6cm kant, det förstår jag.
Vi släpper dettta
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undrar just hur många omkörningar som görs dagligen i Sverige där den som kör om ligger i mötande körfält och hur många som ligger i ett körfält för färd i samma riktning.. 🤔TRJBerg skrev:
Men om man kört fortare än tillåtet är man en säker bilförare?
Oerhört många. Att "köra om" där det är flerfiligt ser jag inte som en omkörning.tveksamt skrev:
Fast har det egentligen någon praktiskt betydelse för dig som bilist?Maria T skrev:
För att återkomma till mitt eget tvivel och i viss mån @MathiasS och @Nyfniken - vill inte feltolka er - så fattar jag verkligen inte varför det ska vara så svårt att vara tydlig i trafiken med hur jag (när jag skriver nu, som bilist) ska uppfatta vilken typ av cykelväg det är när jag ska svänga?
Frågan är väl lika relevant för bilföraren som cyklisten - ingen vill köra på någon, ingen vill bli påkörd.
Det strösslas med andra skyltar (tycker jag) men att vara tydlig med vem som har företräde kan aldrig vara mindre viktigt.
Man kan ju förutsätta att cyklisten inte har koll på reglerna så man lär ju som bilist ändå alltid vrida på huvudet och se om det finns någon cyklist där och hur fort denne rör sig. Sen ta beslut om man ska sakta ner och släppa förbi cyklisten eller fortsätta och hinna före cyklisten. Det gör man oberoende av vilken typ av passage det är. Man kan ju inte börja köra över cyklister bara för att man har lagen på sin sida.