F
J jocke31 skrev:
Du menar typ den här?

[länk]
Ja, typ exakt så. Tragiskt.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Min körkortshistoria:
Efter flytt till Sverige på 80-talet ville inte trafikverket (eller vad dom kallades då) godkänna mina tycka behörigheter för MC och bil upp till 7.5 ton. För utomnordiska människor accepterades bara vanlig bil. (troligen misstänkte dom att allt annat va fejkat).
Nästa steg: jag begärde att alla behörigheter skulle godkännas. Som jag är drev jag det vidare till EU-kommisionären som gav Sverige en reprimand. Mitt ärende togs upp på ett regeringsmöte och i slutändan vann jag mitt ärende.
Resultatet blev lite oväntat: i mitt körkort står det att jag fått lastbilskörkort vid 16-års ålder. Troligen den yngsta i Sverige.
Så kan det gå.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
F
T Thomas_Blekinge skrev:
Min körkortshistoria:
Efter flytt till Sverige på 80-talet ville inte trafikverket (eller vad dom kallades då) godkänna mina tycka behörigheter för MC och bil upp till 7.5 ton. För utomnordiska människor accepterades bara vanlig bil. (troligen misstänkte dom att allt annat va fejkat).
Nästa steg: jag begärde att alla behörigheter skulle godkännas. Som jag är drev jag det vidare till EU-kommisionären som gav Sverige en reprimand. Mitt ärende togs upp på ett regeringsmöte och i slutändan vann jag mitt ärende.
Resultatet blev lite oväntat: i mitt körkort står det att jag fått lastbilskörkort vid 16-års ålder. Troligen den yngsta i Sverige.
Så kan det gå.
Reprimand för vad? Sverige gick med i EU 1995.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ja, som @Thomas_Blekinge exempel visar så blir det lite lustiga konverteringsbuggar ibland. Mina föräldrar bodde i Schweiz några år. De flyttade dit med AB-körkort och när de återregistrdrades i Sverige hade de plötsligt ABE. Jag gissar att vår rätt att köra lätta släp på B-kort inte hade någon motsvarighet i Schweiz och att man därför matchade uppåt, som i Thomas fall.

Det där med att de på sin tid fick MC-kort på köpet när de tog B-kort var ju också en kul grej.

Sen ska jag svära lite i kyrkan och säga att jag tror att körkort är överskattat. Ja, jag är glad att i synnerhet unga människor får en rimlig mängd trafikutbildning, men nog så viktigt för säkerheten är den trafikkultur vi löpande gemensamt skapar och upprätthåller.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Reprimand för vad? Sverige gick med i EU 1995.
Gissningsvis pga EES som vi hade innan

F
pacman42 pacman42 skrev:
Gissningsvis pga EES som vi hade innan
Ja, 1993 tror jag?

Det tog nog 10 år innan jag fattade hur filsystemet i sthlm funkar. Norrland har ju standard en fil + möjligtvis omkörning i branta uppförsbackar där det åker mycket tung trafik. Det kan möjligtvis va tre i rad när det är avåkningsfil.
Så då var det ju det man lärde sig. Längst till höger är på och avfarter. Mååånga turer där man kört i mitten utan en aning har det ju blivit innan man lärde sig... Mittenfilen är ju alltid mest trafikerad dessutom och ska man köra till höger får man ju bromsa och släppa in folk hela tiden. Så det kändes liksom inte spontant rätt att köra där om man inte skulle på eller av.

Det faktum att sthlm till större delen är befolkat av lantisar som jag, eller folk som åker ut ”på landet” och tar körkort gör ju inte trafiksituationen bättre. Aldrig träffat så många dåliga bilförare på ett och samma ställe innan (då har jag ändå bott i malmö i 10 år! 🤣ingen jämförelse mot för sthlm, på allvar!) och aldrig varit så nära att krocka som typ varje gång jag är där och kör.
Senast, för två veckor sedan, då låg jag i omkörningsfilen på väg in från enköping. i 130 på 110-väg och skulle om en radda husbilar. Då ser jag en jävla bmw komma snabbt som fan bakifrån och börjar köra om på vänstersidan! På tok för smalt för en bil att ta sig om där, så jag fick nita och in bakom en husbil. Var centimeter från att krocka in i både bmwn och husbilen… skakade som ett asplöv efteråt. Tacka vetja ”promillestigen” därhemma. Där vet man iallafall att alla kör fulla en fredagkväll och kan anpassa sig därefter! 🤣

• Haha
  • Wow
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Mittenfilen är ju alltid mest trafikerad dessutom och ska man köra till höger får man ju bromsa och släppa in folk hela tiden.
Det gäller väl även mittenfilen. Alla ska ju tydligen in där också så snart de kommer upp på motorvägen. Och där är ju avstånden max hälften mot i högerfilen.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
harry73
J JohanLun skrev:
Om man inte fått medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd, får man då fortsätta köra på sitt körkort från långtbortistan hur länge som helst?
Jag testade det. Det funkade bra sålänge det utländska körkortet var giltigt, även om jag då redan hade svensk medborgarskap.
När körkortet gick ut, blev det lite knepigare. Poliskontroll var inget problem. Jag tror att de inte fattade var gilitghetsdatumet stod. Det var besvärligare vid försäkringsärenden, när man skulle fylla i körkortsnr + giltighetsdatum. Efter några år tog jag tag i det och bytte till svensk körkort.

Mitt gamla körkort var för övrigt också en papperslapp (dock lite dyrare papper)

Nederländskt körkort, slitna kanter, information censurerad, EU-symboler, pinkomposition, liggande på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fairlane
harry73 harry73 skrev:
Jag testade det. Det funkade bra sålänge det utländska körkortet var giltigt, även om jag då redan hade svensk medborgarskap.
När körkortet gick ut, blev det lite knepigare. Poliskontroll var inget problem. Jag tror att de inte fattade var gilitghetsdatumet stod. Det var besvärligare vid försäkringsärenden, när man skulle fylla i körkortsnr + giltighetsdatum. Efter några år tog jag tag i det och bytte till svensk körkort.

Mitt gamla körkort var för övrigt också en papperslapp (dock lite dyrare papper)

[bild]
Giltighetstiden är väl 16-06-2016, det står ju tot ovanför?!
Det är iallafall min tolkning då vi inte ser hela pappret.

harry73
Fairlane Fairlane skrev:
Giltighetstiden är väl 16-06-2016, det står ju tot ovanför?!
Det är iallafall min tolkning då vi inte ser hela pappret.
Det stämmer, ändå fick jag visa mitt körkort vid poliskontroll några ggr utan att de anmärkte på det.
F.ö. är bilden inte mitt körkort. Den fick jag lämna in när jag bytte till svensk körkort. (mitt såg ännu risigare ut :D)

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Idag passerade jag ett praktexemplar i mittfilen på Södertäljevägen.
70 km/h, dam runt 90, Skoda Fabia, vita bilhandskar, sådana som fanns i reklamen för bilar på 60 talet, fast grepp tio i två, blick fixerad rakt fram, troligtvis lätt skavsår på hakan efter rattkransen.
Modigt av tanten att ge sig ut i rusningstrafiken.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Maria T och 7 till
  • Laddar…
En sån person kan man ju ändå ursäkta. Alla mellan 25 och 65 som gör likadant har jag svårare för.

• Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Blondin ca 25-30 år , trefiliga 222:an mot Värmdö. Hon ligger prydligt i vänsterfil i ca 80km/h där det är 90 några km när det enbart befinner sig några få bilar på sidan om henne. Märkte inte mina vänliga helljusblink på dessa kilometer och kastar sig sedan över två filer till högra filen där vägen svänger mot Saltis…

• Ledsen
  • Arg
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Att detta inte kommer bli bättre är uppenbart när man även ser övningsbilister som svänger ut på E4 söder om stockholm, och sedan åker direkt förbi högerfilen och lägger sig i mitten.......

Jag har faktiskt helt gett upp detta och kör om till höger så fort tillfälle ges. No fks given.

• Gilla
  • Haha
eriksaaf och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.