432 631 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Jag har arbetskompisar som inte har behövt köra upp här, de fick körkortet i handen utifrån sitt gamla kort. Jag har också exempel på motsatsen. Det beror på "tilltron" till landet kortet kommer från.J JohanLun skrev:De med utländsk härkomst kan sannolikt lära sig köra bil minst lika bra som svenskar, men jag misstänker att många inte tagit körkort i sverige, eller har de släppt igenom vad som helst just i söderförorterna. Lastbilskort tror jag är svårare att "importera".
De som kör värtst på sträckan är enl mitt intryck inte sen generationer infödda svenskar. Det finns några små markörer i bilarna som påvisar det, oftast hängande från backspegeln.
Du har nog däremot rätt att morgontrafiken till stor del består av vanliga svenssons. Jag själv har svårt att veta hur göra. Ligger man till höger får man köra om till höger om man inte ska köra i krypfart. Ligger man i mitt eller vänster så blir man lika dåliga som alla de i denna tråden klagar på. Det enda som funkar är att polisen skulle stå och plocka alla som kör i mittfil när höger är tom och bötfälla, liksom stå och bötfälla alla som tvärkorsar heldragna linjer i samband med av och påfarter. Gör de detta några veckor så tror jag de även får in ett antal personer utan körkort.
Vad krävs förresten för att få köra med ett kort taget i annat land? Kan man fortsätta med det i åratal? Jag har för mig jag hört man måste "ta om" körkortet efter ett par år om man skriver sig här?
Inte ett australiensiskt eller amerikanskt dock. Just amerikanskt kan man ju diskutera. Känner en som skickade döttrarna till släkten i usa för att ta körkort där för att omvandla det till svenskt när de fyller 18...MathiasS skrev:
Edit: kan vara annorlunda där då de har dubbelt medborgarskap och dessutom bor i ett tredje (EU-)land.
Reglerna rörande Australien och USA har uppenbarligen ändrats:
https://www.transportstyrelsen.se/s...dska-korkort/korkort-fran-lander-utanfor-ees/
Och kollegan med svenska barn går antagligen via det tredje landets regler.
https://www.transportstyrelsen.se/s...dska-korkort/korkort-fran-lander-utanfor-ees/
Och kollegan med svenska barn går antagligen via det tredje landets regler.
På riktigt, skrämmande. Jag tog körkort för personbil i USA 1982, då jag var 17 år. Inte en chans att det skulle gå att transkribera till ett svenskt körkort när jag kom tillbaka 1985 utan det vara bara att visa sina kunskaper (på en körskola) och efter det boka tid för halkkörning, uppkörning.pacman42 skrev:
Tänkte inte mycket på det då halkkörningen ändå är viktig för större delar av vårt land, men att det skull ha blivit enklare nu hade jag inte en aning om. Usch. Ser ju varje vecka minst en utlandsregistrerad långtradare som inte kan hålla sig i en fil ---- håller den på med mobilen är min första tanke? Svårt att våga köra om.
Har varit i flera östasiatiska länder - Thailand, Vietnam. Laos, Malaysia. Räknas Kina in?J jocke31 skrev:
På riktigt, de kan inte köra bil! kolla alla filmer på YouTube och annat, jag har kört i Vietnam och tror inte jag kommer göra det igen.
Jag tog körkort på Barbados. Det var en omständlig procedur:
1. Det är vänstertrafik
2. Max 70 km/h
3. Betala 10 Dollar
4. Körkortet utfärdades på en papperslapp med stämpel som gav viss dignitet till dokumentet
Synd det har gått ut. Annars hade jag gärna visar upp det i trafikkontroll.
1. Det är vänstertrafik
2. Max 70 km/h
3. Betala 10 Dollar
4. Körkortet utfärdades på en papperslapp med stämpel som gav viss dignitet till dokumentet
Synd det har gått ut. Annars hade jag gärna visar upp det i trafikkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den var kul att visa upp, jag hittar inga papper från min uppkörning.P Pin skrev:
Om man inte fått medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd, får man då fortsätta köra på sitt körkort från långtbortistan hur länge som helst?
Vad händer om man inte har nåt körkort alls? Har för mig jag såg nån dokumentär om killen som tillslut körde ihjäl en familj och som väl aldrig haft körkort. Jag har för mig han sa att han bara stannade och pratade med polisen om han blev stoppad i de fall bilen inte var stulen eller han inte hade vapen eller droger i bilen. I de fallen stack han. Annars så "hände ingenting". Han hade så att säga redan fullstämplat och inget körkort att dra in...
https://sverigesradio.se/artikel/va...-fran-fangelset-har-haktats-misstankt-for-ran
Vad händer om man inte har nåt körkort alls? Har för mig jag såg nån dokumentär om killen som tillslut körde ihjäl en familj och som väl aldrig haft körkort. Jag har för mig han sa att han bara stannade och pratade med polisen om han blev stoppad i de fall bilen inte var stulen eller han inte hade vapen eller droger i bilen. I de fallen stack han. Annars så "hände ingenting". Han hade så att säga redan fullstämplat och inget körkort att dra in...
https://sverigesradio.se/artikel/va...-fran-fangelset-har-haktats-misstankt-for-ran
Redigerat:
Jag har ju ibland kört bil i andra länder (ibalnd hyrbil ibland min egen).
Så frågan känns ju ganska befogad, hur länge, hur ofta kan jag köra med mitt Svenska körkort i annat land, finns det någon gräns? Startar en ny löptid ifall jag passerar landets gräns några timmar?
Och särskilt intressant blir ju frågan om man tänker sig att någon kommer från ett land där man i princip kan få körkortet i ett corn-flakes-paket, ifall denne kommer till ett land där man faktiskt bemödar sig om att folk som får köra bil har en någorlunda gedigen utbildning och kunskap.
Så frågan känns ju ganska befogad, hur länge, hur ofta kan jag köra med mitt Svenska körkort i annat land, finns det någon gräns? Startar en ny löptid ifall jag passerar landets gräns några timmar?
Och särskilt intressant blir ju frågan om man tänker sig att någon kommer från ett land där man i princip kan få körkortet i ett corn-flakes-paket, ifall denne kommer till ett land där man faktiskt bemödar sig om att folk som får köra bil har en någorlunda gedigen utbildning och kunskap.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 712 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 712 inlägg
Det är väl inget. Pratade med en fd kollega som är från Egypten. Köra rakt fram mellan två parallella linjer, backa tillbaks mellan samma linjer. Teor det var 10m framåt och lika långt bakåt men är inte säker. Man kunde dock köpa sig ur ”besväret” om man hade pengar.J jocke31 skrev:
Och det är väl fö inte så imponerande i Sverige heller. 12h teori, 2h praktik på automatväxlad scooter, 30-45 minuter ”uppköring” med körskolelärare på samma scooter. Efter det kan en 15-åring sätta sig i en A-traktor reggad Navarra på 2,5 ton i centrala Stockholm.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 712 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 712 inlägg
Japan var ju länge jävligt knepiga men nu skall enligt uppgift Svenskt körkort vara sccepterat. Motormännens riksförbund har väl rätt bra koll men som det är väl rimligtvis olika regler om man är skriven i landet i fråga eller bara är där tillfälligt.Mikael_L skrev:
Jag har ju ibland kört bil i andra länder (ibalnd hyrbil ibland min egen).
Du menar typ den här?F fsn skrev:Det är väl inget. Pratade med en fd kollega som är från Egypten. Köra rakt fram mellan två parallella linjer, backa tillbaks mellan samma linjer. Teor det var 10m framåt och lika långt bakåt men är inte säker. Man kunde dock köpa sig ur ”besväret” om man hade pengar.
Och det är väl fö inte så imponerande i Sverige heller. 12h teori, 2h praktik på automatväxlad scooter, 30-45 minuter ”uppköring” med körskolelärare på samma scooter. Efter det kan en 15-åring sätta sig i en A-traktor reggad Navarra på 2,5 ton i centrala Stockholm.
https://www.expressen.se/gt/16-ariga-amandas-a-traktor-en-hummer/?referrer=todays-news
Tycker den här är ännu roligare.
https://www.expressen.se/nyheter/eddie-15-har-en-lastbil-som-a-traktor-overkligt/
https://www.expressen.se/nyheter/eddie-15-har-en-lastbil-som-a-traktor-overkligt/