N Nerre skrev:
Min har micro-USB-kort, jag har "bara" ett 32 GB som sitter i. Den spelar in "round robin", d.v.s. när kortet blir fullt spelar den över det äldsta. Dock osäker på hur många minuter det blir. Men idag finns det väl kort på åtminstone 256 GB? Eller finns det större?
Micro-USB är en kontakttyp, du menar nog microSD-kort.

MicroSD-kort finns på iaf 1 TB, men enheten som kortet sätts i måste klara den också,
SanDisk Extreme mikroSDXC-kort, 1TB lagringsutrymme, röd och guld design, klass A2, V30, U3, XC I.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, det blev fel i farten där. Det är strömkontakten som är micro-USB :)

I opinionsmätningarna nu verkar det ju vara en vänstervåg. Så ock på E4 söderifrån in mot stan idag. De som normalt ligger i mitten låg nu till vänster. I mitten och till höger var rätt tomt.

Tidigare på resan (inför vägarbetet mellan Nyköping och Södertälje) blev jag omkörd upprepade gånger på vägrenen. Extremhögern körde Tesla och skåpbil. Och hoj förstås.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Fairlane
Själv råkade jag ut för något mycket märkligt igår på sträckan Hallunda-Södertälje, nästan alla bilar låg i högerfil med bra avstånd. Undantaget de som faktiskt körde om.

På väg åt andra hållet lite senare var ordningen återställd, mittfil och vänsterfil användes av "alla", med korta avstånd.

Anonymiserad 173289 skrev:
När det är två filer ut ur rondellen, ska inte den som ligger i vänster fil åka ut i vänster fil, oavsett i vilket väderstreck man kom in i?

Och sen det där med att blinka vänster när man ska in i en rondell.. Vad för dumheter är det? :)
Blinka vänster är bra i små enkelfiliga rondeller där man ser rakt igenom rondellen. Blinkar mötande bil vänster när den kör in rondellen betyder det att om jag kom in i rondellen senare så måste jag antingen gasa eller bromsa.
I större rondeller tillför det ingenting.

Det mest fantastiska är de som alltid blinkar höger när de kör in rondell, för att visa att de inte tänker köra medurs.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Mikael_L
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag vill ha en som har skärpa så reg.nummer alltid syns oavsett väder eller halvmörker. Och som kan spela in minst en halvtimme eller mer o enkelt kan föra över filmen till mobilen t ex.
Jag är också lite i funderingar på att tjacka en dashcam.

Kan inte du, eller någon annan intresserad skapa en tråd om vad man ska välja, vad man ska tänka på osv?
Sen en länk i denna tråd som en liten blänkare så vi hittar dit! (y)

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Fairlane
Dagens dumskallepris går till den lastbilschaffis som absolut skulle in i mittfil så fort det bara gick idag.

Påfarten från Södertälje (Moraberg) till E4/E20 norrut, en riktigt lång påfartssträcka, en av de längsta jag känner till, påfartssträckan blir den nya högerfilen. Det börjar med lite nerförslut innan det blir uppför. Nerför kom han säkert upp i närmare 90 km/h, men tappade sen fart uppför så när den heldragna linjen försvann mellan högerfil och mittfil så höll han cirka 70-75 km/h. Då skulle han såklart in i mittfil... Ja, inte med de högra hjulen, de fick ligga kvar i högerfil så att han blockerade två körfält.

Varför i helv..e ska man in i mittfil när det är 100 km/h på platsen och man ligger 25-30 km/h under?
Varför i helv..e ska man in i mittfil när det är tomt i högerfil?

• Gilla
  • Arg
Sona2012 och 12 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Dagens dumskallepris går till den lastbilschaffis som absolut skulle in i mittfil så fort det bara gick idag.

Påfarten från Södertälje (Moraberg) till E4/E20 norrut, en riktigt lång påfartssträcka, en av de längsta jag känner till, påfartssträckan blir den nya högerfilen. Det börjar med lite nerförslut innan det blir uppför. Nerför kom han säkert upp i närmare 90 km/h, men tappade sen fart uppför så när den heldragna linjen försvann mellan högerfil och mittfil så höll han cirka 70-75 km/h. Då skulle han såklart in i mittfil... Ja, inte med de högra hjulen, de fick ligga kvar i högerfil så att han blockerade två körfält.

Varför i helv..e ska man in i mittfil när det är 100 km/h på platsen och man ligger 25-30 km/h under?
Jag bor så långt norrut att jag normalt inte har särskilt många filer att välja mellan. I sommar tog och sambon en biltripp söderut och jag är verkligen förundrad över hur svårt det är för så många att ligga i rätt fil.
Det är verkligen frestande att köra om på om längst till höger för där är det nästan alltid tomt medans det alltid är fullt längst till vänster.
Är det något kollektivt tanketillstånd eller vad är det frågan om?

• Gilla
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
F
S Stubai skrev:
Jag bor så långt norrut att jag normalt inte har särskilt många filer att välja mellan. I sommar tog och sambon en biltripp söderut och jag är verkligen förundrad över hur svårt det är för så många att ligga i rätt fil.
Det är verkligen frestande att köra om på om längst till höger för där är det nästan alltid tomt medans det alltid är fullt längst till vänster.
Kollektivt kromosomfel. Jag gissar på för mycket soja-latte.

• Haha
  • Gilla
Sona2012 och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Om 80 % av bilisterna dras till mittfilen, varför skulle man förvänta sig att samma människor beter sig annorlunda bara för att de sätter sig i ett tungt fordon?

• Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Jag funderar då och då om många ens tänker... 🤷

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om 80 % av bilisterna dras till mittfilen, varför skulle man förvänta sig att samma människor beter sig annorlunda bara för att de sätter sig i ett tungt fordon?
Det är iofs sant, men de har åtminstone fått höra att man ska ligga till höger två gånger, dels när de tog körkort för bil, dels när de tog för tungt fordon.

Med reservation då för att de körde helt privat för bil, med någon annan som inte vet hur man ska placera bilen. Det är ju inte helt ovanligt att man ser privat övningskörning där de lägger sig i mittfilen, så med en sådan handledare så har de såklart svårt att lära sig rätt.

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
J
Till skillnad från många av Söderförorternas lokala förmågor borde man kunna anta att iallafall svenska lastbilschaufförer har läst teori och kört upp under svenska regler.

Den sträckan söderut i rusningstrafik har gått om sträckan Järva Krog till Eugenia i köer.

Som arbetandes i Södertälje är min notering att fler och fler av tjänstemännen inte bor i Södertälje, det är snarare ett undantag om någon gör det. Dock måste ju många i köerna vara mina kollegor...

J JohanLun skrev:
Till skillnad från många av Söderförorternas lokala förmågor borde man kunna anta att iallafall svenska lastbilschaufförer har läst teori och kört upp under svenska regler.
Låter som en tveksam logik. Jag skulle tro att lastbilschaufförer oftare är invandrare än genomsnittet. Det är ju i alla fall sant för taxichaufförer och de yrkena är väl relativt lika.

Och så många mittfilsåkare det finns antyder att det oavsett är ett svenskt problem snarare än ett importerat.
J JohanLun skrev:
Den sträckan söderut i rusningstrafik har gått om sträckan Järva Krog till Eugenia i köer.
Jag tycker läget var mycket värre innan det blev trefiligt efter Alby.

Nu är det väl främst byggchikanen i Kungens Kurva och brons kapacitet i Södertälje som ställer till det.

Med det sagt kör jag sällan där just i rusningstrafik.
J JohanLun skrev:
Som arbetandes i Södertälje är min notering att fler och fler av tjänstemännen inte bor i Södertälje, det är snarare ett undantag om någon gör det.
Hur länge kan något fortsätta minska från noll?

J
Låter som en tveksam logik. Jag skulle tro att lastbilschaufförer oftare är invandrare än genomsnittet. Det är ju i alla fall sant för taxichaufförer och de yrkena är väl relativt lika.

Och så många mittfilsåkare det finns antyder att det oavsett är ett svenskt problem snarare än ett importerat.

Jag tycker läget var mycket värre innan det blev trefiligt efter Alby.

Nu är det väl främst byggchikanen i Kungens Kurva och brons kapacitet i Södertälje som ställer till det.

Med det sagt kör jag sällan där just i rusningstrafik.

Hur länge kan något fortsätta minska från noll?
De med utländsk härkomst kan sannolikt lära sig köra bil minst lika bra som svenskar, men jag misstänker att många inte tagit körkort i sverige, eller har de släppt igenom vad som helst just i söderförorterna. Lastbilskort tror jag är svårare att "importera".

De som kör värtst på sträckan är enl mitt intryck inte sen generationer infödda svenskar. Det finns några små markörer i bilarna som påvisar det, oftast hängande från backspegeln.

Du har nog däremot rätt att morgontrafiken till stor del består av vanliga svenssons. Jag själv har svårt att veta hur göra. Ligger man till höger får man köra om till höger om man inte ska köra i krypfart. Ligger man i mitt eller vänster så blir man lika dåliga som alla de i denna tråden klagar på. Det enda som funkar är att polisen skulle stå och plocka alla som kör i mittfil när höger är tom och bötfälla, liksom stå och bötfälla alla som tvärkorsar heldragna linjer i samband med av och påfarter. Gör de detta några veckor så tror jag de även får in ett antal personer utan körkort.

Vad krävs förresten för att få köra med ett kort taget i annat land? Kan man fortsätta med det i åratal? Jag har för mig jag hört man måste "ta om" körkortet efter ett par år om man skriver sig här?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.