RoTe
Isakare Isakare skrev:
Synd att man inte har en daschcam, då skulle ni fått sett en klassiker i eftermiddag i Södertälje.
En som bara måste ut i mitten, åker över heldraget och krockar nästan med en bil som samtidigt byter till mitten från ytterfilen.
VARFÖR har du inte dashcam?? Varför har inte alla det??

För att vi inte är ryssar rädda för att folk ska utnyttja oss för försäkringsbedrägeri.

TRJBerg
RoTe RoTe skrev:
En orsak är att den är stöldbegärlig. Så antingen tar man med sig den varje gång man lämnar bilen eller så får man ersätta den var n:te månad. Så har jag hört att det är i varje fall. Har inte dashcam själv.

RoTe
TRJBerg TRJBerg skrev:
En orsak är att den är stöldbegärlig. Så antingen tar man med sig den varje gång man lämnar bilen eller så får man ersätta den var n:te månad. Så har jag hört att det är i varje fall. Har inte dashcam själv.
Hahah jag har extraljus i fronten för tusentals kronor, dashcamen köpte jag på amazon för 400kr...

F frasen_36 skrev:
Instämmer. En annan "pikant detalj" är de som raljerar över motorstyrka och acceleration deras bil har. Samtidigt som de inte använder prestandat till att anpassa hastigheten till omgivande.
Det där upplever jag vara extra vanligt bland elbilsförare. De verkar fullkomligt livrädda för att trycka ner gaspedalen mer än 10%.

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
RoTe RoTe skrev:
Hahah jag har extraljus i fronten för tusentals kronor, dashcamen köpte jag på amazon för 400kr...
Jag kanske har för stora krav på dashcam?

RoTe
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag kanske har för stora krav på dashcam?
Visst kan det vara bra att ha en som även spelar in bakåt, men i övrigt har jag inte haft några klagomål på mina två billiga jag ägt.

TRJBerg
RoTe RoTe skrev:
Visst kan det vara bra att ha en som även spelar in bakåt, men i övrigt har jag inte haft några klagomål på mina två billiga jag ägt.
Jag vill ha en som har skärpa så reg.nummer alltid syns oavsett väder eller halvmörker. Och som kan spela in minst en halvtimme eller mer o enkelt kan föra över filmen till mobilen t ex.

RoTe RoTe skrev:
Bra fråga, men har väl inte kommit till skott än :confused:
Men vore kul att ha, då skulle jag göra ett kollage av mittfils åkande :)

RoTe
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag vill ha en som har skärpa så reg.nummer alltid syns oavsett väder eller halvmörker. Och som kan spela in minst en halvtimme eller mer o enkelt kan föra över filmen till mobilen t ex.
Ehm det hade jag för 10 år sen... Ok kanske inte till mobilen men resten iaf.

Alfredo Alfredo skrev:
Aldrig jag heller! Men gör man det där man inte får kan man få problem om en representant för "organisationen med världens längsta telefonkö som till och med är värre än Telia" råkar se det och är på fel humör. :(
Vad har Vattenfall med saken att göra? Och är de på dåligt humör för att du hempulat lite el?;)

• Haha
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
RoTe RoTe skrev:
Ehm det hade jag för 10 år sen... Ok kanske inte till mobilen men resten iaf.
Mina erfarenheter beträffande modern elektronik, speciellt div kameror mm de senaste åren gör att jag har rätt låg förväntan på (fungerande) funktion och kvalitet. (Och då ska vi inte börja tala om mjukvara.)

RoTe
TRJBerg TRJBerg skrev:
Mina erfarenheter beträffande modern elektronik, speciellt div kameror mm de senaste åren gör att jag har rätt låg förväntan på (fungerande) funktion och kvalitet. (Och då ska vi inte börja tala om mjukvara.)
Jag förstår dig och jag inser att mina två erfarenheter inte är värda mycket, den första gick trots allt sönder i och med ett bilbyte, den slutade ta laddning.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Min sitter med snabbfäste.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Och som kan spela in minst en halvtimme eller mer o enkelt kan föra över filmen till mobilen t ex.
Min har micro-USB-kort, jag har "bara" ett 32 GB som sitter i. Den spelar in "round robin", d.v.s. när kortet blir fullt spelar den över det äldsta. Dock osäker på hur många minuter det blir. Men idag finns det väl kort på åtminstone 256 GB? Eller finns det större?

Sen har den en sensor så om man bromsar in kraftigt (eller kör över ett gupp) så sparas en "Emergency recording" över senaste minuten. Dessa spelas inte över utan de måste man radera manuellt. Detta går även att trigga manuellt genom att trycka på en knapp på den.

Sen har den WiFi, den agerar dock accesspunkt (jag hade velat ha en som kan vara klient och ansluta till nätverket hemma när man kör in i garaget, så man kan tanka ur den automatiskt). Ansluter man med mobil eller dator till dess WiFi kommer man åt inspelningarna som filer via ett webinterface (så jag har haft planer att helt enkelt tömma den med ett script som kör wget, men då måste jag sätta upp nån gammal router som klient och brygga mellan dess WiFi och nätverket hemma, och det har jag inte orkat meka med).

Jag minns inte upplösningen, det går att ställa in några olika (och olika framerate) och jag har inte valt högsta. 30 fps tror jag att jag kör, den klara 60 fps (tror det är 1080p i högsta upplösningen).

Men den kameran är rätt gammal och var billigt skit från Aliexpress som jag köpte för att se om det var nåt att ha :)

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.