432 631 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det var du som skrev om att en bil kör om en annan när båda kör 100 km/h och jag reagerade på det, så jag kan inte förklara det.M Mikael Karlsson4999 skrev:
Om du inte ser massor med bilister som kör långsammare än 100 km/h i mittfil så verkar du inte se det alla andra i tråden ser. Det kan vara allt från långtradaren, bilen med släp, personen som tycker telefonen är viktigast, till folk som tycker det är läskigt. Vi andra ser det varenda dag. Det ligger ett pärlband med bilister i mittfil, gärna med ett avstånd av högst 20 meter, under hastighetsbegränsningen.
Även om man ligger på hastighetsbegränsningen eller över ska man välja det körfält som är längst till höger om man inte gör en omkörning.
I mittenfilen ska de bilar ligga som kör om bilar som ligger i högerfilen (eller strax kommer att köra om igen).M Mikael Karlsson4999 skrev:
Det fungerar utmärkt för mig att normalt ligga i högerfil och gå ut i mittenfil eller ibland t.o.m. vänsterfil för omkörning. Om du inte klarar av det är det kanske inte reglerna det är fel på?
Det finns ingen som säger att man aldrig får ligga i mittenfil, det vi säger är att man inte ska ligga i mittenfil om man kan ligga i högerfil.
Japp, jag gör det, om det är relativt tom på bilar som kommer bakifrån. Annas ligger jag kvar i högerfil snett bakom mittenfilaren och väntar på att det ska bli läge att gå ut i vänsterfil att köra om (eller tills mittenfilaren går ut högerfil för denne ska svänga av).Nötegårdsgubben skrev:
Det roligaste är ju de som behöver 4 mil innan de kommit upp i rätt hastighet -vilket man upptäcker tidigt och kör om- men sen lägger de sig 10-15 över hastighetsgränsen så man blir omkörd av dem.F frasen_36 skrev:
Helt otroligt!
Instämmer. En annan "pikant detalj" är de som raljerar över motorstyrka och acceleration deras bil har. Samtidigt som de inte använder prestandat till att anpassa hastigheten till omgivande.S sk007 skrev:
Det är väl omgivningen som inte anpassar sig?F frasen_36 skrev:
"Vad säger man när man blivit påkörd, för att idioten framför inte hållit rätt avstånd?
-Vårt rekommenderade svar är det alltid lika dräpande 'Backar du i kön, din jävel?'. "
Om den som kör in via en påfart inte anpassar sig till trafikrytmen där är det väl INTE omgivande trafikanter som inte anpassat sig.kashieda skrev:
Jag har fått nog, vid vissa tillfällen passerar jag vänsterfilsockupanten till höger och byter sedan till vänster och släpper av lite på gasen....
Förihelaj_vlah_lvete!!
Man behöver inte välja fil 5-6 rondeller och lika många kilometer i förväg, inte i Borlänge, oavsett tid på dygnet.
Senast idag, ny, modern BMW med släp, skulle till Byggmax höll nästan hastigheten i vänsterfilen och genom 3 rondeller, i vänsterfil.
#roadrage
Förihelaj_vlah_lvete!!
Man behöver inte välja fil 5-6 rondeller och lika många kilometer i förväg, inte i Borlänge, oavsett tid på dygnet.
Senast idag, ny, modern BMW med släp, skulle till Byggmax höll nästan hastigheten i vänsterfilen och genom 3 rondeller, i vänsterfil.
#roadrage
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Nu har jag dålig koll på platsen, men är inte hastighetsbegränsningen 70 km/h eller lägre på platsen? Det brukar inte vara högre med en mängd rondeller.FredrikR skrev:
Jag har fått nog, vid vissa tillfällen passerar jag vänsterfilsockupanten till höger och byter sedan till vänster och släpper av lite på gasen....
Förihelaj_vlah_lvete!!
#roadrage![]()
Om jag kör i högra filen av tre och kommer ikapp en bil i mittfilen byter jag fil 2 ggr till vänster och kör om. Sedan två ggr till höger igen . Det senare ibland onödigt nära den bil jag nyss kört om.M Mikael Karlsson4999 skrev:
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 430 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 430 inlägg
Så gör jag också, om man får köra fortare än 70 km/h. Förr hände det att jag körde om till höger, men jag är numera mer rädd om min bil, min tid, mina pengar och mitt körkort. Får man köra högst 70 km/h kör jag om till höger,.P Pin skrev:
Jag har aldrig haft problem med att köra om till höger (i fil). Man måste förstås vara extra uppmärksam.B Blazermannen skrev: