432 632 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Ja, det där blir ju ett problem om man går ut i vänsterfil för att släppa ut dem, plötsligt ligger de och kör lika snabbt som man själv och man får alltså lätta på gasen och gå in bakom dem... Det är en av anledningarna till att jag i största möjliga mån undviker att gå ut i vänsterfil för att släppa på dem. Hellre lättare jag lite på gasen för man kan nästan alltid vara säker på att de några hundra meter senare har ökat farten.
Extra roliga är ju de som kör på motorvägen i 80 och går direkt ut i mitten- eller vänsterfil, trots att det är tomt framför dem i högerfil. (Det är visserligen vanligast på ställen där påfarten blir ett nytt körfält, men de sträckor jag oftast kör är det ganska många såna påfarter.)
Extra roliga är ju de som kör på motorvägen i 80 och går direkt ut i mitten- eller vänsterfil, trots att det är tomt framför dem i högerfil. (Det är visserligen vanligast på ställen där påfarten blir ett nytt körfält, men de sträckor jag oftast kör är det ganska många såna påfarter.)
Det är såna som gör sig förtjänta av böter - (men inga löjliga 500kr)N Nerre skrev:Ja, det där blir ju ett problem om man går ut i vänsterfil för att släppa ut dem, plötsligt ligger de och kör lika snabbt som man själv och man får alltså lätta på gasen och gå in bakom dem... Det är en av anledningarna till att jag i största möjliga mån undviker att gå ut i vänsterfil för att släppa på dem. Hellre lättare jag lite på gasen för man kan nästan alltid vara säker på att de några hundra meter senare har ökat farten.
Jag tror dock att om några av vänsterfils-sniglarna blir stoppade av polisen så kanske de fattar att de gör fel. Att någon blivit stoppad pga detta öht de senaste 20 åren är en sensation som inte ska underskattas.Fairlane skrev:
Ja, tyvärr har jag inga förhoppningar om förbättring. Bötesbeloppet är ju löjligt lågt och folk förstår inte ens alltid att de gjort något fel. Hörde på radio när polisen kört en raid på sträckan Södertälje-Salem, att många hade varit oförstående till att ha gjort något fel. De intervjuade även lite folk på gatan och kommentarerna var ungefär desamma "va, får man inte?". På fråga om man skulle upphöra med att ligga i mittkörfältet nu när man visste att det var förbjudet var det vanliga svaret nej...
Förra veckan var det en förare som inte borde ha körkort överhuvudtaget ute och körde. Han låg i mittfil och varierade hastigheten mellan 50 och 60 km/h på sträckan där det är 80 km/h. Det blev kaos runt den bilen, men föraren märkte nog inget för han satt och scrollade på telefonen... Ja, scrollade, det syntes tydligt när man passerade. Han hade telefonen i en hållare på instrumentpanelen och näsan 2 dm ifrån telefonen samtidigt som pekfingret svepte över skärmen. Troligen letade han efter något, kanske en adress. Bra reklam för Otis (hissfirman)? Ibland kanske man inte ska ha företagsnamn på bilarna när man låter klåpare framföra dem.
Sant. Men tycker inte det är en dum idé med t ex ”three strikes and you’re out” även för exempelvis mittfilscampande, underlåtenhet att blinka vid filbyte, köra över heldraget och inte hålla avståndet. Gult kort, gult kort och rött kort.K karlmb skrev:
brukar vara 6 och med varje punkt så ökar bilförsäkringen medJ jocke31 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Man behöver inte köra fortare än 100 för att köra om bilarna i mittfil på den vägen. De kör ju 80 km/h. Jag har kört sträckan många, många gånger. Antal gånger folk i mittfil håller 100 Jan räknar på ena handens fingrar. De gånger det har hänt har det varit tomt i högerfil och trots det ska folk ligga i mittfil.M Mikael Karlsson4999 skrev:Om du överhuvdtaget ska ha en chans att komma förbi får du stämpla på i över lagliga 100 i den, de facto, långsamgående innerfilen och om du inte ser upp köra in i den sackande trötta lastbilen i uppförsbacken som ser långt bort ut men närmar sig snabbare än du trott. Annars, rekommenderas alternativet ytterfilen för de som absolut vill köra fortare än gällande hastighetsgräns 100.
Hur många har man inte sett någon köra på vid Farsta, där det blir trefiligt för sen direkt byta till mittfil och sen byta höger vid Handen, utan att ha passerat enda bil? Väldigt vanligt fenomen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Nötegårdsgubben skrev:
I call plagiarism!Fairlane skrev:
Det stämmer, väldigt vanligt att förare kör långsammare än 100 i mittfilen den sträckan, ofta ser man då laglydiga bilister som då korsar, i rallystil, från innerfil till ytterfil tvärs i vådliga omkörningar, en hel del kör om på insidan ändå, fast det inte är tillåtet. Ibland blir det en två-block där mittfilen kör 80 och innerfilen precis bakom i 80 då man snart ska svänga av och inte får köra om på insidan. I många andra länder är det dock tillåtet(och alla vet om det) att köra om på insidan, kanske har dom tänkt lite längre än här och anpassat trafikreglerna efter hur folk kör i verklighetenFairlane skrev:
Man behöver inte köra fortare än 100 för att köra om bilarna i mittfil på den vägen. De kör ju 80 km/h. Jag har kört sträckan många, många gånger. Antal gånger folk i mittfil håller 100 Jan räknar på ena handens fingrar. De gånger det har hänt har det varit tomt i högerfil och trots det ska folk ligga i mittfil.
Hur många har man inte sett någon köra på vid Farsta, där det blir trefiligt för sen direkt byta till mittfil och sen byta höger vid Handen, utan att ha passerat enda bil? Väldigt vanligt fenomen.
Om man kör i laglydiga 100 på sträckan är det bäst att ligga stadigt i mittfilen istället för att hejdlöst wobbla in och ut mellan innerfil och mittfil samt då ev. störa långsamtgående fordon som ska av och på vid av-påfarter, men det finns många paragrafryttare som tycker det är en jättebra ide, det skulle bli en syn av sällan skådat slag om alla gjorde så(med ytterfilen öde)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Du behöver inte trycka in dig, men lär dig använda högerfilen när den är tom.M Mikael Karlsson4999 skrev:
Du förespråkar för övrigt en körstil som är olaglig, så det där med att skrattande ha åsikter om att andra ska lämna in körkortet visar väl ungefär hur mycket du kan eller förstår.
Vad är din definitionen på tom högerfil?Nötegårdsgubben skrev:
Redigerat:
Nötegårdsgubben skrev:
Nötegårdsgubben skrev:
Du behöver inte trycka in dig, men lär dig använda högerfilen när den är tom.
Du förespråkar för övrigt en körstil som är olaglig, så det där med att skrattande ha åsikter om att andra ska lämna in körkortet visar väl ungefär hur mycket du kan eller förstår.[/QUO
Nötegårdsgubben skrev:
Vi pratar om väg 73 med 3 filer och fartgräns 100 mellan Trångsund och Handen och 5 på-avfarter med långsamgående fordon i högerfilen, under högtrafik, och under den tiden finns det enligt min och i stort sett alla andra som kör där dagligen uppenbarligen ingen "tom" högerfil, så vart ifrån har du fått att det är en olaglig körstil att hålla stadig jämn, förutsägbar, mittenfil när man kör i 100 under dessa omständigheter. garanterat ingen har blivit fälld för detta och ingen kommer garanterat att bli det. Däremot förare som under dessa omständigheter wobblar fram och tillbaka i 100 mellan ständiga filbyten och inbromsninga-fartökningar till "tom" högerfil körstil riskerar däremot att bli granskade om civiltrafikpolisen ligger bakom.Nötegårdsgubben skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
I mittfilen går det i 80 km/h i högtrafik. Vill man köra i 100 km/h så säger det sig självt att man inte då kan ligga i mittfil. Tycker man att det är bästa stället att vara då så ser jag två alternativ:
1. Man gillar att köra in i andra bilar bakifrån
2. Man tror att man kör i 100 km/h när man i själva verket kör mycket långsammare
Jag har under många år kört sträckan flera gånger i veckan och det går aldrig 100 km/h i mittfil i högtrafik. Man kan komma i lågtrafik när det är tomt till höger och ändå går det inte i 100 km/h i mittfil.
2. Man tror att man kör i 100 km/h när man i själva verket kör mycket långsammare
Jag har under många år kört sträckan flera gånger i veckan och det går aldrig 100 km/h i mittfil i högtrafik. Man kan komma i lågtrafik när det är tomt till höger och ändå går det inte i 100 km/h i mittfil.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Påfarter vid: Trångsund, Skogås, Länna och Vega. Vilken har jag missat?M Mikael Karlsson4999 skrev:
Jag får det till 4 på cirka 6 km. Jag håller med om att många är dåliga på att gasa på påfarten och hållbar farten till avfarten men det är en klen ursäkt. Många av de som är dåliga på detta placerar sig sedan snabbt i mittfil och tycker det är en bra fil...
Just det, verkligheten, men ganska ofta, i olika lägen och tider, att man kan brassa på i 100 i mittenfilen och hur många, i verkligheten, går då onödigt in och ut, trängs och bökar till det, i så kallad "tom" innerfil, kanske herr Kling och Klang gör detFairlane skrev:
I mittfilen går det i 80 km/h i högtrafik. Vill man köra i 100 km/h så säger det sig självt att man inte då kan ligga i mittfil. Tycker man att det är bästa stället att vara då så ser jag två alternativ: