Fairlane Fairlane skrev:
Påfarter vid: Trångsund, Skogås, Länna och Vega. Vilken har jag missat?
Jag får det till 4 på cirka 6 km. Jag håller med om att många är dåliga på att gasa på påfarten och hållbar farten till avfarten men det är en klen ursäkt. Många av de som är dåliga på detta placerar sig sedan snabbt i mittfil och tycker det är en bra fil...
Handen har en avfart, alltså fem på 6km.

M Mikael Karlsson4999 skrev:
Handen har en avfart, alltså fem på 6km.
Det är inte en avfart från högerfilen. Högerfilen blir avfart där.

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Vad är din definitionen på tom högerfil?
Nynäsvägen södergående.

Skämt åsido, jag har i princip samma inställning till högerfilen på en trefilig väg som på en tvåfilig. Det är där man ska ligga när man inte kör om. Jag har lite större förståelse för att man ligger kvar i mittfil lite för länge jämfört med vänsterfil, men bara lite. Byter man till höger på ungefär samma sätt på en trefilig väg som på en tvåfilig tycker jag att man gör rätt.

• Gilla
Semesterfixaren och 5 till
  • Laddar…
långsamgående fordon i högerfilen, under högtrafik, och under den tiden finns det enligt min och i stort sett alla andra som kör där dagligen uppenbarligen ingen "tom" högerfil, så vart ifrån har du fått att det är en olaglig körstil att hålla stadig jämn, förutsägbar, mittenfil när man kör i 100 under dessa omständigheter
Jag pratar inte primärt om de omständigheterna, men jag delar inte heller uppfattningen att det går i 100 i mittfil eller att där är så mycket långsamma fordon. Å andra sidan kör jag där relativt sporadiskt och mest off-peak.
Däremot förare som under dessa omständigheter wobblar fram och tillbaka i 100 mellan ständiga filbyten och inbromsninga-fartökningar till "tom" högerfil körstil
Finns den körstilen så är det i sig ett tecken på att för många ligger i mittfil och såsar. Den är alltså delvis en konsekvens av ditt och dina likars beteende. Att ni också gör fel fråntar dock inte den kryssandes ansvar för sitt beteende.

• Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
I många andra länder är det dock tillåtet(och alla vet om det) att köra om på insidan, kanske har dom tänkt lite längre än här och anpassat trafikreglerna efter hur folk kör i verkligheten :rofl:.
Många andra? I de flesta EU-länder är det förbjudet, så vilka länder syftar du på?
https://en.wikipedia.org/wiki/Overtaking#Overtaking_on_the_inside

Fler och fler länder inför förbud mot omkörning till höger ur trafiksäkerhetspunkt.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Vi pratar om väg 73 med 3 filer och fartgräns 100 mellan Trångsund och Handen och 5 på-avfarter med långsamgående fordon i högerfilen, under högtrafik, och under den tiden finns det enligt min och i stort sett alla andra som kör där dagligen uppenbarligen ingen "tom" högerfil, så vart ifrån har du fått att det är en olaglig körstil att hålla stadig jämn, förutsägbar, mittenfil när man kör i 100 under dessa omständigheter. garanterat ingen har blivit fälld för detta och ingen kommer garanterat att bli det. Däremot förare som under dessa omständigheter wobblar fram och tillbaka i 100 mellan ständiga filbyten och inbromsninga-fartökningar till "tom" högerfil körstil riskerar däremot att bli granskade om civiltrafikpolisen ligger bakom.
Du ligger alltså i 100 km/h i mittfil och blir omkörd av folk som kör i 100 km/h. Dessa omkörare har dessutom möjlighet att ta sig in i en lucka till höger, där du inte kommer in?
Det går inte ihop.

Tittar man på de 6 km med låt oss säga 5 och antar att folk kör på för långsamt och av för långsamt (vilket stämmer) så blir det väldigt långa tomma sträckor ändå, särskilt som de flesta av dessa gör som du, lägger er på ett pärlband i mittfil (alldeles för tätt). Många verkar tycka "oj, 200 meter längre fram ligger en bil med släp i högerfil, jag kan ju inte byta till högerfil nu utan måste passera den först". Räknar man på det så tar det cirka 40 sekunder innan man är ifatt bilen med släp. Under den tiden har bilen med släp färdats ungefär 800 meter och den snabbare en kilometer... Under hela den tiden var det "omöjligt" att köra i rätt fil (rätt=höger).

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Påfarter vid: Trångsund, Skogås, Länna och Vega. Vilken har jag missat?
Jag får det till 4 på cirka 6 km. Jag håller med om att många är dåliga på att gasa på påfarten och hållbar farten till avfarten men det är en klen ursäkt. Många av de som är dåliga på detta placerar sig sedan snabbt i mittfil och tycker det är en bra fil...
Du har alldeles rätt, alldeles för många kör i fel fil fartmässigt, men hur får man bukt med det, myndigheterna verkar inte intresserade av frågan.
Fairlane Fairlane skrev:
Du ligger alltså i 100 km/h i mittfil och blir omkörd av folk som kör i 100 km/h. Dessa omkörare har dessutom möjlighet att ta sig in i en lucka till höger, där du inte kommer in?
Det går inte ihop.

Tittar man på de 6 km med låt oss säga 5 och antar att folk kör på för långsamt och av för långsamt (vilket stämmer) så blir det väldigt långa tomma sträckor ändå, särskilt som de flesta av dessa gör som du, lägger er på ett pärlband i mittfil (alldeles för tätt). Många verkar tycka "oj, 200 meter längre fram ligger en bil med släp i högerfil, jag kan ju inte byta till högerfil nu utan måste passera den först". Räknar man på det så tar det cirka 40 sekunder innan man är ifatt bilen med släp. Under den tiden har bilen med släp färdats ungefär 800 meter och den snabbare en kilometer... Under hela den tiden var det "omöjligt" att köra i rätt fil (rätt=höger).
Vem som helst förstår att man inte kan bli omkörd i 100 om man kör i 100. Körde sträckan i förmiddags, återigen, ingen körde stadigvarande 100 i innerfilen inte ens en Söndag, trafiktempot i innerfilen låg som vanligt i 80-90, Majoriteten av dom som kom från Nynäs fortsatte som vanligt i 100 mittfilen, fast det nu fanns tid och plats i innerfilen, verkligheten just för att slippa onödiga filbyten samt försvåra för det långa ekipaget som vid Länna kan komma på så lågt som 60-70. Vad menar du det skulle hjälpa framkomligheten och trafiksäkerheten om dessa trafikanter som kommer i maxhastighet 100 om dom går in och ut till 60-70-80-90-tempot i innerfilen och några hundra meter senare dessutom får korsa tvärs-tillbaka över tre filer när dom ska ta 80 föraren i mittfilen. (Inför avfarter är det dessutom ganska vanligt att en del bilister bromsar ner så lågt som 60-70)

Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag pratar inte primärt om de omständigheterna, men jag delar inte heller uppfattningen att det går i 100 i mittfil eller att där är så mycket långsamma fordon. Å andra sidan kör jag där relativt sporadiskt och mest off-peak.

Finns den körstilen så är det i sig ett tecken på att för många ligger i mittfil och såsar. Den är alltså delvis en konsekvens av ditt och dina likars beteende. Att ni också gör fel fråntar dock inte den kryssandes ansvar för sitt beteende.
I verkligheten nyttjas innerfil på väg 73(3filer, 5 av-påfarter, 6-7km) nästan helt övervägande av långsamgående fordon, ofta tunga och långa fordon i hastigheter i 60-90.
En 100 förare som alltså kör maxhastighet i mittfilen behöver inte bekymra sig att dom hindrar övriga bilister(utom för att ge extra plats för utryckningsfordon),
de få bilister som har mer bråttom än 100 har en hel ocean i form av en tredje fil att köra om i, klarar man inte denna omkörning så borde man kanske fundera på att lägga sig konstant i 60-90 innerfilen istället, troligen där du redan ligger för jämnan, så ligg för guds skull kvar där du trivs, i slutändan innan Trångsund måste ju dessa 100-filwobblare, som naturligt dock är ganska få, ändå, ÄNNU än en gång störa trafikrytmen genom att ÄNNU en gång, byta ut till mittfil.
Alltså har en 100 förare på sträckan ingenting att göra i innerfilen, som har ett helt annat lägre tempo, om vissa 100-förare ändå envisas med att ge sig in-ut där
kommer dessa bara att försvåra för sig själva och framförallt störa andra med onödiga filbyten-hastighetsförändringar, i värsta fall tvärs över tre filer och tillbaka över tre filer(bevittnat detta vådliga beteende otaliga gånger), samt göra det trängre för påkommande långsam tung trafik.
Ingen bra ide och oerfaren, orytmisk körning. Som förare ska man istället sträva efter så jämn körning med så få filbyten som möjligt, det leder till ett bättre trafikflöde och säkrare trafik, för alla.

Fairlane
Du har alldeles rätt, alldeles för många kör i fel fil fartmässigt, men hur får man bukt med det, myndigheterna verkar inte intresserade av frågan.
Myndigheterna sätter upp skyltar för att påminna folk om reglerna och ibland (ovanligt) bötfällas någon.
Hur man löser det har jag inget bra svar på, men man kan börja med sig själv och inte ligga och trycka i mittfilen.
Vem som helst förstår att man inte kan bli omkörd i 100 om man kör i 100. Körde sträckan i förmiddags, återigen, ingen körde stadigvarande 100 i innerfilen inte ens en Söndag, trafiktempot i innerfilen låg som vanligt i 80-90, Majoriteten av dom som kom från Nynäs fortsatte som vanligt i 100 mittfilen, fast det nu fanns tid och plats i innerfilen, verkligheten just för att slippa onödiga filbyten samt försvåra för det långa ekipaget som vid Länna kan komma på så lågt som 60-70. Vad menar du det skulle hjälpa framkomligheten och trafiksäkerheten om dessa trafikanter som kommer i maxhastighet 100 om dom går in och ut till 60-70-80-90-tempot i innerfilen och några hundra meter senare dessutom får korsa tvärs-tillbaka över tre filer när dom ska ta 80 föraren i mittfilen. (Inför avfarter är det dessutom ganska vanligt att en del bilister bromsar ner så lågt som 60-70)
Omkörning i 100 km/h av bilar som körde 100 km/h var ju det du skrev.
Det är inte jättebra för trafiksäkerheten att vi som kan köra bil tvingas byta två körfält vänster för att köra om någon i mittfil som inte kan köra bil, för att sen byta två körfält till.

Å andra sidan är det inte trafiksäkert att ha alla i mittfil heller då avstånden mellan bilarna oftast är alldeles för kort.

För oss som kan köra bil är det inget problem att ligga i högerfil när det kommer ett långsamt fordon på påfarten. Då byter vi till mittfil och passerar och sen tillbaks till höger.
Klarar man inte byta fil under den långa sträckan mellan Handen och Länna så kan man säkert fråga på en körskola om man kan få öva lite med en lärare.

• Gilla
Semesterfixaren och 7 till
  • Laddar…
Alltså har en 100 förare på sträckan ingenting att göra i innerfilen, som har ett helt annat lägre tempo, om vissa 100-förare ändå envisas med att ge sig in-ut där
kommer dessa bara att försvåra för sig själva och framförallt störa andra med onödiga filbyten-hastighetsförändringar, i värsta fall tvärs över tre filer och tillbaka över tre filer(bevittnat detta vådliga beteende otaliga gånger), samt göra det trängre för påkommande långsam tung trafik.
Du har aldrig funderat på att det är ditt felaktiga beteende som får dessa personer att behöva byta två (inte tre) filer för att komma runt dig?

Din omtanke om den tunga trafiken är därtill rörande. Hälften av dem ligger dock i samma fil som du.

Jag uppskattar att du diskuterar frågan, för annars är vi ju mest ett gäng som beklagar sig över andras mittfilsåkande här utan att någon försvarar beteendet.

• Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Du har aldrig funderat på att det är ditt felaktiga beteende som får dessa personer att behöva byta två (inte tre) filer för att komma runt dig?

Din omtanke om den tunga trafiken är därtill rörande. Hälften av dem ligger dock i samma fil som du.

Jag uppskattar att du diskuterar frågan, för annars är vi ju mest ett gäng som beklagar sig över andras mittfilsåkande här utan att någon försvarar beteendet.
Tror du någon kör om en 100-mittfilare tvärs över från innerfil, förekommer inte, eller menar du att det aldrig ska vara någon bilist i mittfilen så att du klarar av att köra om från innerfil.

Redigerat:
Jag är inte ens i närheten av att förstå frågan.

Men om jag ska gissa: Naturligtvis finns det de som rundar bilar genom att byta fil två gånger. Liksom det finns de som kör om på insidan. Dina gissningar om min körstil lämnar jag därhän.

• Gilla
Semesterfixaren och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Myndigheterna sätter upp skyltar för att påminna folk om reglerna och ibland (ovanligt) bötfällas någon.
Hur man löser det har jag inget bra svar på, men man kan börja med sig själv och inte ligga och trycka i mittfilen.

Det är inte jättebra för trafiksäkerheten att vi som kan köra bil tvingas byta två körfält vänster för att köra om någon i mittfil som inte kan köra bil, för att sen byta två körfält till.

Å andra sidan är det inte trafiksäkert att ha alla i mittfil heller då avstånden mellan bilarna oftast är alldeles för kort.

För oss som kan köra bil är det inget problem att ligga i högerfil när det kommer ett långsamt fordon på påfarten. Då byter vi till mittfil och passerar och sen tillbaks till höger.
Klarar man inte byta fil under den långa sträckan mellan Handen och Länna så kan man säkert fråga på en körskola om man kan få öva lite med en lärare.

Om alla 100-förare, efter Handen, byter till innerfil och stannar där, skulle ju inte ens de underlätta trafiksituationen någonting, då alla ändå måste byta fil tillbaka minst en gång till vid Trångsund, det kommer gå änny långsammartvärtom, filbyten drar alltid ner tempot och ökar incidenterna. 80 i mittfilen ?, hahaha, vem kör så långsamt
Fairlane Fairlane skrev:

Bara av allmänt intresse. Du som blivit(förståeligt) så exceptionellt duktig på filbyten och filplanering och verkligen kan köra bil på ett sätt som få andra på sträckan fattat. När du i dina 100 från den långsamma innerfilen hinner ikapp(hur nu det ska gå till) en bil i mittfilen som kör i samma 100, som man nu vill köra om. för att sedan absolut gå tillbaka till den långsamma innerfilen, utan att vinna någon tid av betydelse, förutom kanske några billängder. Hur fort måste man köra under omkörningen och hur skall det bäst planeras?. Kan vara bra att få lite tips om någon av alla 100-bilister på sträckan får för sig att byta fot och anamma denna körstil på sträckan. Jag utesluter redan nu att man inte tutar på framförvarande så att dom ska flytta på sig då dom kör i "fel" fil. Vad säger trafikskolan?

Grundproblemet är ju och förblir påbudet att alltid ligga till höger, dvs mitt- och vänsterfilen är förbjuden att använda, i kombination med omkörningsförbud till höger.
Tillåt mittfilsåka och omkörning till höger vid fler filer än två. När vi nu bygger fler filer än en, tillåt att de används.

Fairlane
Om alla 100-förare, efter Handen, byter till innerfil och stannar där, skulle ju inte ens de underlätta trafiksituationen någonting, då alla ändå måste byta fil tillbaka minst en gång till vid Trångsund, det kommer gå änny långsammartvärtom, filbyten drar alltid ner tempot och ökar incidenterna. 80 i mittfilen ?, hahaha, vem kör så långsamt
Om allt byter och lägger sig på sedvanliga för korta avstånd så hjälper det inte dessa, men övriga dom kör lite fortare.
Några kanske dessutom kommer öka farten lite om några andra går till höger.
Enligt ditt sätt att tänka och köra fyller högerfil ingen som helst funktion.

Om du inte sett massor med bilister i 80 km/h i mittfil på den sträckan, särskilt ut mot Nynäshamn så undrar jag om du verkligen kör bil där. Jag ett vanligt scenario är en dårfink som kör på i riktning mot Stockholm, vid Handen (Ica Maxi) och så fort det bara går kastar sig ut i mittfil, i 80 km/h, trots att det är helt tomt till höger.

• Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.