432 634 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Det där är vardag för mig. Lika intressant när den andra bilen ligger 100 m framför och 10-20 km/h under hastighetsbegränsningen. Ännu mer intressant när det plötsligt blir en kö med bilar bakom den bilen. De får svårt att köra om till höger eftersom i högerfilen ligger jag (jag får ju inte köra om den andra bilen så jag ligger snett bakom i samma hastighet).Fairlane skrev:
Storleken på böterna spelar ingen roll om sannolikheten att åka fast är försumbar. Om folk fick 100 spänn böter automatiskt så fort de bröt mot nån trafikregel skulle folk skärpa sig. Jag tror inte ens man skulle behöva bötfälla dem, räcker nog med att de blir stoppade och tillsagda. Det är tillräckligt irriterande för de flesta.M maria01 skrev:
Precis, om alla körde laglydigt och alltid strävade mot innerfilen skulle det bli enormt mycket filbyten mellan innerfil och mittenfil, ytterfilen skulle då ligga öde, varför byggda man den dåIsakare skrev:
Jag menade inte att privatpersoner ska kunna filma och anmäla varandra. Jag menar att polisen ska kunna göra något även i komplexa trafikmiljöer där det inte finns en lämplig parkeringsficka.Tomtom79 skrev:
Vad händer om din passagerare filmar bilen framför i mittfilen, du kör om och filmar även föraren. Denna skickar du sen in till polisen. Läggs det ner eller blir det något av det?
Minns en gång i tiden då jag åkt med min kära mor genom stan. Någon hade stått vid ett övergångsställe och surnat på att hon tydligen inte stannat. Anmält med regnummer och kvinnlig förare. Då räckte det för att min mor skulle få en liten bot.
Nu ska det tilläggas att hon förmodligen hade kunnat överklaga och möjligen komma undan men i dagens värld är det ju mkt enklare att presentera bevis.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Vad är det för löjligt med att byta fil för att lämna plats åt påkörande? Och vad är farligt med det?M Mikael Karlsson4999 skrev:
Att kunna förutse ett lämpligt filval och därefter lägga sig i för stunden lämplig fil tycker jag är en rimlig förväntan på vad de flesta med körkort kan klara av.
Inget löjligt med att byta fil men det blir LÖLJIGT många onödiga filbyten om man, på väg 73 där det är trefiligt, envisas med att alltid lägga sig innerfilen i 100 km, som många i forumet frenetiskt hävdar att man alltid ska göra,Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Kan väl inte vara så många på- och avfarter det är väl bara trefiligt en mil i vardera riktningen. Skogås, Länna och Vega söderut. Bara Skogås (?) norrut.M Mikael Karlsson4999 skrev:
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Löjligt är det däremot med bilar som kör på från Farsta och naturligt kommer i en ny högerfil, som byter till mittfil, kör om exakt noll (0) bilar, sen byter tillbaka för att köra av vid Haninge. En inte helt ovanlig syn.
Du kan ju,under högtrafik, kolla hur många som ligger och flaxar i 100 in och ut mellan innerfil och mittenfil den sträckan. När jag ser någon är det kanske du, lovar att hälsaNötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Gör så. Jag kör en blå ID4. Körs du om på insidan av en sådan i en i övrigt tom högerfil är det nog jag.M Mikael Karlsson4999 skrev:
Om du överhuvdtaget ska ha en chans att komma förbi får du stämpla på i över lagliga 100 i den, de facto, långsamgående innerfilen och om du inte ser upp köra in i den sackande trötta lastbilen i uppförsbacken som ser långt bort ut men närmar sig snabbare än du trott. Annars, rekommenderas alternativet ytterfilen för de som absolut vill köra fortare än gällande hastighetsgräns 100.
Man byggde den för omkörning...M Mikael Karlsson4999 skrev:
Att vissa inte klarar av att använda accelerationsfältet för att accelerera är en annan femma, även det är ett fel som många gör. "Pelle i botten" sa min körskolelärare ofta när jag skulle ta körkort.
Instämmer. Många använder kilometrar för att seeega sig upp till omgivande hastighet och orsakar därmed onödiga inbromsningar och filbyten.N Nerre skrev:
Vissa kan t.o.m. sedan öka hastighet för att försvåra en omkörning