engs
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Hade polisen stått på E6 över Hallandsåsen hade de kunnat ta två bilar i minuten dygnet runt. Hade man höjt böterna till 2000:- så hade kanske folk börjat bry sig lite.
Hah, där har jag nog kört om fler personbilar på höger sida än vänster. Är säkert större bötesbelopp för det visserligen och jag vet att jag hycklar när man gör fel själv men men... (troligen också en stor överdrift då man mer minns alla som gör fel än de som gör rätt).

Nått med just tre körfält som får folk köra konstigt. Samma sak med göteborgsbacken i Jönköping, Väg 40 in mot gbg osv.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jag har gett upp nu och kör om i högerfilen om det finns plats. Plockar polisen mig så kommer jag ta det med en axelryckning och säga att det är bra att de bötfäller och peka på den andra filen…

• Gilla
Nafs nafs och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har gett upp nu och kör om i högerfilen om det finns plats. Plockar polisen mig så kommer jag ta det med en axelryckning och säga att det är bra att de bötfäller och peka på den andra filen…
Jag har gett upp o kör om till höger sedan länge nu.

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Jag med, petar i farthållaren och lägger mig till höger, vanligtvis är inget ivägen, det bara flyter på.

Försöka köra lagligt blir bara en massa flaxande mellan filerna.

• Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
engs engs skrev:
Nått med just tre körfält som får folk köra konstigt. Samma sak med göteborgsbacken i Jönköping, Väg 40 in mot gbg osv.
Ja något skumt är det onekligen. Det behöver dock inte vara trefiligt. Tvåfiligt kan också ge märkliga beteenden: Körde från Tierp-trakten ner till Stockholm i samband med påsk och väldigt många bilar fastnade i vänsterfil fast det vart tomt i högerfil 500 meter eller så. Lite intressant att ha en bil liggande ungefär 100 meter bakom i flera mil, jag i högerfil utom vid omkörningar och den andra bilen konstant i vänsterfil.

Jag noterade att det var väldigt många förare av Volvo XC60 som fastnade till vänster. Kanske är de väldigt tungstyrda?

• Gilla
Stabbestabben och 5 till
  • Laddar…
En krönikör på en biltidning.
"Farligast är trafikanterna som inte är i trafiken, trots att de är i trafiken"
Han menade de som i tanken inte är i trafiken, även fast de går, cyklar, kör bil mm

• Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Lite intressant att ha en bil liggande ungefär 100 meter bakom i flera mil, jag i högerfil utom vid omkörningar och den andra bilen konstant i vänsterfil.
Ibland filosoferar jag om att det måste vara väldigt befriande att vara sådan personlighetstyp .Helt omedveten om omvärlden och bara gosa runt på sitt fluffiga rosa moln.

(Ja, jag stoppar in alla människor i olika fack och skäms inte det minsta över det :)).

• Gilla
  • Haha
Blazermannen och 10 till
  • Laddar…
Det skulle vara braom man införde möjlighet att debitera bilägaren för den typen av förseelser bara med videobevis. Då skulle det kunna ske övervakning där det är relkevant. Nu övervakas det ju bara där det är lätt att stoppa folk, inte där det verkligen stör trafiken.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det skulle vara braom man införde möjlighet att debitera bilägaren för den typen av förseelser bara med videobevis. Då skulle det kunna ske övervakning där det är relkevant. Nu övervakas det ju bara där det är lätt att stoppa folk, inte där det verkligen stör trafiken.
Vad händer om din passagerare filmar bilen framför i mittfilen, du kör om och filmar även föraren. Denna skickar du sen in till polisen. Läggs det ner eller blir det något av det?

Minns en gång i tiden då jag åkt med min kära mor genom stan. Någon hade stått vid ett övergångsställe och surnat på att hon tydligen inte stannat. Anmält med regnummer och kvinnlig förare. Då räckte det för att min mor skulle få en liten bot.

Nu ska det tilläggas att hon förmodligen hade kunnat överklaga och möjligen komma undan men i dagens värld är det ju mkt enklare att presentera bevis.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vad händer om din passagerare filmar bilen framför i mittfilen, du kör om och filmar även föraren. Denna skickar du sen in till polisen. Läggs det ner eller blir det något av det?

Minns en gång i tiden då jag åkt med min kära mor genom stan. Någon hade stått vid ett övergångsställe och surnat på att hon tydligen inte stannat. Anmält med regnummer och kvinnlig förare. Då räckte det för att min mor skulle få en liten bot.

Nu ska det tilläggas att hon förmodligen hade kunnat överklaga och möjligen komma undan men i dagens värld är det ju mkt enklare att presentera bevis.
Ingenting. I Sverige är det personen som bötfälls, inte bilen, du måste ha bevis på den person som körde.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Läggs det ner eller blir det något av det?
Spontant hade jag svarat att det inte läggs ner av den anledning att det inte ens kommer så långt så att det finns något att lägga ner.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Anmält med regnummer och kvinnlig förare. Då räckte det för att min mor skulle få en liten bot.
Fast när man läser detta undra man ju. Varför inte testa?

Isakare Isakare skrev:
Ingenting. I Sverige är det personen som bötfälls, inte bilen, du måste ha bevis på den person som körde.
Fast @Tomtom79 skrev "filmar även föraren".

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
F
Isakare Isakare skrev:
Det är då man åker upp på högersidan, ligger bredvid ett tag och ser om man får nån reaktion.....sen hänger man sig på tutan. Då brukar de rycka till och tappa telefonen.
Låter inte speciellt vuxet att medvetet försöka framkalla en farlig situation i trafiken.
Men jag instämmer i att det är för dj..t med alla mobiltfnkåta som kör bil.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast @Tomtom79 skrev "filmar även föraren".
Sorry, missade det.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
TRJBerg
Isakare Isakare skrev:
Sorry, missade det.
Har haft lite funderingar att registrera regnummer på de värsta och mejla dom kritik.
(Har inte kommit längre än så pga lathet.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.