A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var väl bra. Det kan ju bero på att du kan köra bil och inte ligger till vänster i onödan eller att du haft tur. Låt oss anta det förra.

På vilket sätt har dina erfarenheter då generell relevans? Jag kommer inte på något, men du kanske kan hjälpa mig och förklara hur något som du inte har erfarenhet av är ett problem.
Det är ett problem eftersom det används felaktigt i 90% av fallen är min bedömning. Så när det används på rätt sätt är det dels ingen som förstår vad som avses. Flytta dig/tänd lyset/släpp mobilen? Man tror alltid att det betyder flytta på dig, jag ska köra fort. Och då bryr man sig inte

Fairlane
A Alfons3301 skrev:
Det är ett problem eftersom det används felaktigt i 90% av fallen är min bedömning. Så när det används på rätt sätt är det dels ingen som förstår vad som avses. Flytta dig/tänd lyset/släpp mobilen? Man tror alltid att det betyder flytta på dig, jag ska köra fort. Och då bryr man sig inte
Fast flytta på dig jag ska köra fort(are än dig) tycker jag inte är fel i sig. Det beror mycket på omständigheterna. Är det tomt till höger om bilen som man vill om (och tomt tillräckligt långt fram) så ligger denne förare i fel fil, så en blinkning kan vara ok.
Ligger föraren framför själv i en omkörning skulle jag inte drömma om att blinka. Däremot om hen ligger kvar till vänster för att det ligger en lastbil till höger 300 m längre fram som hen vill köra om, ja då kan en blinkning vara befogad igen. vid tät kötrafik aldrig (ok skulle jag ha någon allvarligt sjuk i bilen så kanske, men det är inte särskilt vanligt)

Ytterst ovanligt att jag använder helljusblink, men ibland ser jag det som befogat, som häromdagen när någon kör 75 km/h på en 100-väg i fel fil. Jag kunde förvisso kört om till höger, men en snabb helljusblink tyckte jag var värt ett försök.

Helljusblinkar jag så är det en snabb blinkning inte mängder heller slå på helljusen.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ligger föraren framför själv i en omkörning skulle jag inte drömma om att blinka.
Kanske inte du, men det är gott om andra som gör det. Vet inte hur många gånger jag legat i vänsterfil med en långtradare till höger och bilen bakom blinkar och blinkar...

I det läget har jag två val:

1. Fortsätta min omkörning tills jag är klar
2. Lätta på gasen och gå ut i högerfil bakom långtradaren.

Inget av alternativen verkar tillfredsställa helljusblinkarna.

Och då ska vi också beakta att jag går inte ut i vänsterfil och kör om en långtradare om det inte är relativt tomt i vänsterfil bakom mig, vilket alltså innebär att dessa helljusblinkar kör betydligt fortare än högsta tillåtna hastighet (eftersom jag håller högsta tillåtna hastighet under omkörningen och kör minst 10 km/h fortare än långtradaren, annars hade jag inte påbörjat omkörningen).

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Norrut på Södertäljevägen 1 mil söder stockholm, fullt i mittenfilen, tomt i västra och högra filen! Bara att lägga sig i högra filen och blåsa om följa-John-pöbeln som vackert kör som en sill i mängden…

• Gilla
Tomture61 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Kanske inte du, men det är gott om andra som gör det. Vet inte hur många gånger jag legat i vänsterfil med en långtradare till höger och bilen bakom blinkar och blinkar...

I det läget har jag två val:

1. Fortsätta min omkörning tills jag är klar
2. Lätta på gasen och gå ut i högerfil bakom långtradaren.

Inget av alternativen verkar tillfredsställa helljusblinkarna.

Och då ska vi också beakta att jag går inte ut i vänsterfil och kör om en långtradare om det inte är relativt tomt i vänsterfil bakom mig, vilket alltså innebär att dessa helljusblinkar kör betydligt fortare än högsta tillåtna hastighet (eftersom jag håller högsta tillåtna hastighet under omkörningen och kör minst 10 km/h fortare än långtradaren, annars hade jag inte påbörjat omkörningen).
I det läget sätter jag farthållaren på 110 km/h (eller vad hastighetsgränsen på platsen är) och klr förbi långtradaren och byter sen till höger. Vill han köra 150 km/h så får han gärna göra det för mig, när jag lämnat körfältet.

• Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Tänkvärd statistik verkligen! En övervägande majoritet anser att de är bättre än medelföraren bakom ratten, tydligen är män samt folk med hög inkomst överrepresenterade i denna kategori.

Extra kul vore om man kunde korrelera denna statistik mot körsträcka/år, samt antal incidenter/olyckor folk varit inblandade i. Olyckor efter kön, per åldersgrupp, per körsträcka/år vore en bra analys.

Man kan tex anta att det finns en större sannolikhet att man varit inblandad i olyckor om man har ett förhållandevis högt miltal per år, och de med högst miltal per år skulle jag tro är män snarare än kvinnor. Jag kan ha fel men uttalar mig endast efter generella mönster jag sett.

Men bara taget för vad det är, intressant att de flesta anser att de är bättre bilförare än de flesta... :)
Följdfrågan måste ju då rimligtvis bli:
Om jag ber om en lönesänkning i årets lönesamtal, blir jag en bättre bilförare då? :D

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
När jag gick i första klass sade jag att det är fyratusen mil runt jorden. Lärarinnan svarade:
–Nej, det måste vara mycket längre än så.
Det här räknade ju Eratosthenes ut genom att mäta masthöjd på ett fartyg och avstånd redan typ 300 år f.k. Att sedan folk blev brända på bål för att de hävdade att jorden är rund typ 1000 år senare är en annan historia.:cool:

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Äntligen!

Skärmdump av social media-inlägg om trafikpolisaktion, böter för felaktig körbananvändning, 500 kr, E4 Byske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Jockebanan och 24 till
  • Laddar…
Hallelujah!!!
Mer sånt.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Äntligen!

[bild]
500:- böter, är ju knappt lönt att skriva ut fakturan. en siffra först eller möjligen en nolla på slutet så hade problemet upphört :-)

• Gilla
lodin92 och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
mexitegel mexitegel skrev:
Äntligen!

[bild]
Wow...

Hela två bilister bötfällda med det enorma beloppet 500:-

Jag förstår att folk skiter i trafikreglerna i dessa fall.

Hade polisen stått på E6 över Hallandsåsen hade de kunnat ta två bilar i minuten dygnet runt. Hade man höjt böterna till 2000:- så hade kanske folk börjat bry sig lite.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja, tyvärr har jag inga förhoppningar om förbättring. Bötesbeloppet är ju löjligt lågt och folk förstår inte ens alltid att de gjort något fel. Hörde på radio när polisen kört en raid på sträckan Södertälje-Salem, att många hade varit oförstående till att ha gjort något fel. De intervjuade även lite folk på gatan och kommentarerna var ungefär desamma "va, får man inte?". På fråga om man skulle upphöra med att ligga i mittkörfältet nu när man visste att det var förbjudet var det vanliga svaret nej...

Förra veckan var det en förare som inte borde ha körkort överhuvudtaget ute och körde. Han låg i mittfil och varierade hastigheten mellan 50 och 60 km/h på sträckan där det är 80 km/h. Det blev kaos runt den bilen, men föraren märkte nog inget för han satt och scrollade på telefonen... Ja, scrollade, det syntes tydligt när man passerade. Han hade telefonen i en hållare på instrumentpanelen och näsan 2 dm ifrån telefonen samtidigt som pekfingret svepte över skärmen. Troligen letade han efter något, kanske en adress. Bra reklam för Otis (hissfirman)? Ibland kanske man inte ska ha företagsnamn på bilarna när man låter klåpare framföra dem.

• Gilla
Jockebanan och 9 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, tyvärr har jag inga förhoppningar om förbättring. Bötesbeloppet är ju löjligt lågt och folk förstår inte ens alltid att de gjort något fel. Hörde på radio när polisen kört en raid på sträckan Södertälje-Salem, att många hade varit oförstående till att ha gjort något fel. De intervjuade även lite folk på gatan och kommentarerna var ungefär desamma "va, får man inte?". På fråga om man skulle upphöra med att ligga i mittkörfältet nu när man visste att det var förbjudet var det vanliga svaret nej...

Förra veckan var det en förare som inte borde ha körkort överhuvudtaget ute och körde. Han låg i mittfil och varierade hastigheten mellan 50 och 60 km/h på sträckan där det är 80 km/h. Det blev kaos runt den bilen, men föraren märkte nog inget för han satt och scrollade på telefonen... Ja, scrollade, det syntes tydligt när man passerade. Han hade telefonen i en hållare på instrumentpanelen och näsan 2 dm ifrån telefonen samtidigt som pekfingret svepte över skärmen. Troligen letade han efter något, kanske en adress. Bra reklam för Otis (hissfirman)? Ibland kanske man inte ska ha företagsnamn på bilarna när man låter klåpare framföra dem.
Det är då man åker upp på högersidan, ligger bredvid ett tag och ser om man får nån reaktion.....sen hänger man sig på tutan. Då brukar de rycka till och tappa telefonen.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Jockebanan och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Isakare Isakare skrev:
Det är då man åker upp på högersidan, ligger bredvid ett tag och ser om man får nån reaktion.....sen hänger man sig på tutan. Då brukar de rycka till och tappa telefonen.
Och eventuellt en bil i sidan och han rycker till ...

Fairlane Fairlane skrev:
Och eventuellt en bil i sidan och han rycker till ...
Man får kolla upp trafiken runt omkring och vara redo själv innan en sån sak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.