432 634 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Jo, men innan du kom ikapp den där bilen var det väl tomt i högerfil? Och då ska du ha legat i högerfil. Det låter med andra ord som att du går ut i vänsterfil för tidigt, vilket är ungefär lika illa som mittenfilsåkarna.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag har väl inte skrivit om jag gick ut 1 meter bakom bilen eller 1 km bakom bilen?N Nerre skrev:
Jag låg till höger hela tiden tills jag var lagom nära och gick då ut och gav en snabb helljusblink. Så fort jag var förbi så gick jag sen ut till höger igen.
Jag vet att du föredrar att ligga kvar i högerfil i 75 km/h tills bilen som ligger onödigt långt vänster till slut tar sig ut till höger, men det är inte förbjudet på något sätt att köra om andra bilar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jo, jag påstår nog att du kör för fort i det läget om du har blicken 20 meter framför bilen.N Nerre skrev:Som sagt var, vissa hinder ser man kanske inte förrän de är 20 meter bort. En slitbana från ett däck kan se ut som en mörk fläck på asfalten.
Och kom inte att säg att jag kör för fort i de lägena, för jag blir ändå omkörd av folk som tycker det går bra att köra fortare. 90% av alla bilister kör som om de förutsätter att körbanan är helt tom.
Kör du 90 km/h, vilket är rätt vanligt på en landsväg så har du 0,8 sekunder på dig att göra något om du plötsligt upptäcker något 20 meter framför bilen. Du hinner inte göra något, oavsett vägren eller inte.
helljusblink det för amtörer det går att köpa blixtljus finns som orginal till många bilar medA Alfons3301 skrev:Jag kör också för fort till och från. Men jag använder aldrig helljusblinkers för att uppmana någon att flytta på sig. Jag tycker det är ett väldigt oskick. För mig används det bara av personer som inte kan se längre än näsan når…
Om jag kör om en bil eller lastbil eller bil på motorvägen vill jag om hyfsat fort. Jag håller gärna 120-130 under den perioden om det går. Det är här alla helljusblinkare brukar dyka upp, lägga sig så nära som möjligt, kanske ett A4 papper mellan ungefär och sen blinka med helljuset. Därför är helljusblink för mig det absoluta tecknet på den sämsta gruppen bilföraren
Traumatiserad nej. Jag har dock aldrig varit med om att någon någonsin gjort ett relevant helljusblink på mig. Den kategorin har jag aldrig upplevt. De som helljusblinkar är är för mig alltid dom som ligger för näraNötegårdsgubben skrev:
Roligast är väl de som helljusblinkar på motorväg när båda filerna är uppfylla så långt ögat når. Även vänsterfilen går i hundra för att det är nån lastbil som kör om långt fram. 99% av de i vänsterfilen vill köra snabbare men det går helt enkelt inte.
Då kommer det någon och lägger sig 2m bakom och blinkar, som om det skulle hjälpa det minsta om just jag nu skulle flytta på mig. Sen om man nu skulle göra det är det inte omöjligt man kommer ikapp densamma, för hetsaren bakom vet ju inte hur snabbt man kör när trafiken faktiskt tillåter det.
Då kommer det någon och lägger sig 2m bakom och blinkar, som om det skulle hjälpa det minsta om just jag nu skulle flytta på mig. Sen om man nu skulle göra det är det inte omöjligt man kommer ikapp densamma, för hetsaren bakom vet ju inte hur snabbt man kör när trafiken faktiskt tillåter det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Du har nog en så förutfattad uppfattning om heljusblink att du inte tittar ordentligt då.A Alfons3301 skrev:
Vi som använder metoden har inte den förutfattade meningen.
Jag brukar köra lite vindrutespolning när nån helljusblinkar.engs skrev:
Roligast är väl de som helljusblinkar på motorväg när båda filerna är uppfylla så långt ögat når. Även vänsterfilen går i hundra för att det är nån lastbil som kör om långt fram. 99% av de i vänsterfilen vill köra snabbare men det går helt enkelt inte.
Funkar också när folk ligger för nära bakom i största allmänhet.
/Höghus
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Det var väl bra. Det kan ju bero på att du kan köra bil och inte ligger till vänster i onödan eller att du haft tur. Låt oss anta det förra.A Alfons3301 skrev:
På vilket sätt har dina erfarenheter då generell relevans? Jag kommer inte på något, men du kanske kan hjälpa mig och förklara hur något som du inte har erfarenhet av är ett problem.