432 635 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Jo, det vet jag.K karlmb skrev:
3-sek-regeln går ut på att man ska hålla minst 3 sekunder bakom framförvarande fordon.
När man kör i 100 km/h så avverkas 3×28 meter per 3 sekunder, alltså man ska hålla minst 84 meter mellan fordonen.
När man kör i 120 km/h så avverkas 3×33 meter per 3 sekunder, alltså man ska hålla minst 99 mellan fordonen.
Bra att du kan räkna. Vad ville du säga med detta?Demmpa skrev:
Jo, det vet jag.
3-sek-regeln går ut på att man ska hålla minst 3 sekunder bakom framförvarande fordon.
När man kör i 100 km/h så avverkas 3×28 meter per 3 sekunder, alltså man ska hålla minst 84 meter mellan fordonen.
När man kör i 120 km/h så avverkas 3×33 meter per 3 sekunder, alltså man ska hålla minst 99 mellan fordonen.
Du skrev tidigare följande:K karlmb skrev:
"Ja, inte 100 m kanske men så att jag uppfyller 3sek-regeln."
Om du då kör i 100+ km/h när du gör en omkörning och hamnar bakom ett annat fordon så måste du hålla nära inpå minst 100 meter i avstånd för att hålla tresekunderavstånd.
Diffen mellan 3 sekunder och 100 meter är i 100 km/h bara ca 3-4 peronbilar.
En lastbil med släp får idag vara max 25,25 meter, inte ens tre sådana kombinationer räcker för att hålla tresekunderavståndet när det går i 100 km/h.
Och? Att jag skriver "inte 100 m kanske" beror ju på att det är hastighetsberoende. Tycker du på allvar att detta är en relevant utsvävning?Demmpa skrev:
Du skrev tidigare följande:
"Ja, inte 100 m kanske men så att jag uppfyller 3sek-regeln."
Om du då kör i 100+ km/h när du gör en omkörning och hamnar bakom ett annat fordon så måste du hålla nära inpå minst 100 meter i avstånd för att hålla tresekunderavstånd.
Diffen mellan 3 sekunder och 100 meter är i 100 km/h bara ca 3-4 peronbilar.
En lastbil med släp får idag vara max 25,25 meter, inte ens tre sådana kombinationer räcker för att hålla tresekunderavståndet när det går i 100 km/h.
Som kuriosa och helt OT påtalade jag detta under en körlektion får många år sedan.D Dilato skrev:
Körskolelärare: Hur långt bakom ska du ligga en annan bil enligt 3-sekundersregeln om det är 90-sträcka?
Jag: 75 meter o.. (blev avbruten men tänkte säga "om man räknar strikt, men det brukar avrundas till 90 km/h -> 90 m osv. i olika teorisammanhang")
KL: Fel, det är 90m.
Jag: Nja, på 3 sekunder med hastigheten 90km/h hinner man 75 meter, men som jag tänkte säga så är du säkert ute efter svaret 90m.
KL: Nej, på 3 sekunder hinner man 90m om man ligger i 90.
Jag: *suck*. Okej...
Jag kör också för fort till och från. Men jag använder aldrig helljusblinkers för att uppmana någon att flytta på sig. Jag tycker det är ett väldigt oskick. För mig används det bara av personer som inte kan se längre än näsan når…Nötegårdsgubben skrev:
Diskussionen blir sämre om man utgår från att motparten är av värsta sort.
Ja, det finns de som kör upp i arslet på andra, tvärbromsar och börjar blinka med helljuset eller värre. Och ja, det finns de som ligger i vänsterfil eller slickar mittlinjen trots att det är tomt till höget och framför dem. Men man måste inte utgå från att den man diskuterar med är av sämsta slag.
Jag kör ofta för fort. Det kan man ha åsikter om eller konstatera att det är olagligt, men just nu konstaterar jag bara att det är så. När jag blinkar med helljuset gör jag det i relativt god tid före att jag hinner ifatt någon när de ligger och såsar till vänster med en tom högerfil bredvid sig eller när jag upplever att någon ligger kvar till vänster extremt länge i en omkörning. Det gör att jag ibland blinkar på någon precis när de ändå tänkt/börjat byta fil. Ja, det blir ju onödigt, men mina reflexer tar också någon tiondel att slå in, så ibland blir det fel.
Det finns de som är hetsigare än jag, och jag uppskattar om jag inte presumeras vara av värsta slag även om man skulle tycka illa även om mitt beteende. Och jag å min sida försöker uppskattar att få diskutera med några som oftare är bland de upphunna utan att utgå från att de är dåliga bilförare för det. Barnsligt poserande om den andra sortens förare gör den här tråden outhärdlig ibland, från båda håll, även om jag skäms mest å deras vägnar som är mest lika mig i beteende.
Men för att ta denna högtravande tillrättavisning till trådens kärna: Jag helljusblinkar aldrig i mittfil. Jag har avundsjukt sett det ske i Tyskland, men här skulle det vara helt meningslöst. Den upphunna skulle aldrig flytta på sig och i 80 % av fallen säkert inte ens förstå varför det blinkades. ”Idioten” bakom kan väl köra om till vänster om han vill.
Det är konstigt och synd för trafikflödet att så många som ändå kör så relativt lika fort inte kan tänka sig att ligga till höger på en trefilig väg för att vid något enstaka tillfälle behöva gå ut i mittfil och köra om. På tvåfiliga vägar tycks ju samma personer klara av att byta fil till och från alldeles utmärkt.
Om jag kör om en bil eller lastbil eller bil på motorvägen vill jag om hyfsat fort. Jag håller gärna 120-130 under den perioden om det går. Det är här alla helljusblinkare brukar dyka upp, lägga sig så nära som möjligt, kanske ett A4 papper mellan ungefär och sen blinka med helljuset. Därför är helljusblink för mig det absoluta tecknet på den sämsta gruppen bilföraren
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja den typen av helljusblink är ju inte så bra. Själv helljusblinkade jag så sen som ikväll när en förare ligger och trycker 25 km/h under hastighetsgränsen men en tom fil till höger. (75 km/h där det är 100)A Alfons3301 skrev:Jag kör också för fort till och från. Men jag använder aldrig helljusblinkers för att uppmana någon att flytta på sig. Jag tycker det är ett väldigt oskick. För mig används det bara av personer som inte kan se längre än näsan når…
Om jag kör om en bil eller lastbil eller bil på motorvägen vill jag om hyfsat fort. Jag håller gärna 120-130 under den perioden om det går. Det är här alla helljusblinkare brukar dyka upp, lägga sig så nära som möjligt, kanske ett A4 papper mellan ungefär och sen blinka med helljuset. Därför är helljusblink för mig det absoluta tecknet på den sämsta gruppen bilföraren
Det var väl telefonen eller annat som var intressant så då kan ju en snabb helljusblink uppmärksamma vederbörande att det finns andra trafikanter på vägen som vill köra om.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg