410 987 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Jag förstår din poäng. Samtidigt så funkar det i USA. Handlar om att ha koll på båda backspeglarna.N Nerre skrev:Det är fullkomligt livsfarligt, eftersom då finns risken att både en som kört om i vänsterfil och en som kört om i högerfil samtidigt bägge två försöker gå till mittfilen.
Fördelen med den regel vi har i Sverige är att efter att du gjort om omkörning på vänster sida så ska du kunna känna dig relativt säker på att du kan göra ett körfältsbyte till höger utan att "möta" nån som kört om till höger.
Det är ingen inbillad trafikregel utan en solklar paragraf.N Nerre skrev:
Jag åtar mig att hänvisa till relevant §.
Det står i Trf 3:7§.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 703 inlägg
I Göteborg är dock alla 3-filsvägar 70-skyltade och ger det sig själv att man kan köra om till höger.F fsn skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Skulle tro att det är betydligt vanligare att olyckor sker för att någon som ligger i mittfil byter fil till höger utan att ha uppmärksammat att någon kommit upp jämsides med dem på insidan.N Nerre skrev:
Sen tror jag rent allmänt att det är en dålig idé att leka trafikpolis oavsett upplevda överträdelser av andra. För ska sanningen fram så är det ju så att många av oss som stör oss på mittfilskramarna kör för fort exempelvis. Och sådana som jag som emellanåt kör om på insidan på en 100-väg gör ju också tvivelsutan fel.
Mittfilskramandet är för mig mest frustrerande för att det framstår som så meningslöst och slappt. Så många kan inte vara så dåliga bilförare att de inte kan byta fil vid behov.
nu var det kanske inte det faktum att fordonet skulle framföras i höger fil utan påståendet att det var ok att åka i mittfil på 80-väg. Alltså ett svar på inlägg #380K knipo skrev:
Ja, och det var det jag svarade på.F fsn skrev:
Även på vägar med mittfil finns det körfält längst till höger, o det är där man skall köra om man inte genomför en omkörning.
Det gör du inte alls. Nerre ifrågasätter påståendet att det är ok att köra i mittfilen på 80-väg och du säger att det inte alls är en hittepåregel utan minsann är så och hänvisar till en paragraf som säger att man skall hålla längst till höger. Så här har du totalt tappat bort dig. Läs från inlägg 380 och svaren på det innan du kommerterar.K knipo skrev: