Fario Fario skrev:
Nej. Det är tillåtet att ligga i mittenfilen om hastighetsbegränsningen är Max 80. Men inte köra om till höger.
Kan du hänvisa till relevant paragraf i trafikförordningen?

(Undra på att folk kör som idioter när det förekommer inbillade trafikregler som den där.)

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är fullkomligt livsfarligt, eftersom då finns risken att både en som kört om i vänsterfil och en som kört om i högerfil samtidigt bägge två försöker gå till mittfilen.

Fördelen med den regel vi har i Sverige är att efter att du gjort om omkörning på vänster sida så ska du kunna känna dig relativt säker på att du kan göra ett körfältsbyte till höger utan att "möta" nån som kört om till höger.
Jag förstår din poäng. Samtidigt så funkar det i USA. Handlar om att ha koll på båda backspeglarna.

N Nerre skrev:
Kan du hänvisa till relevant paragraf i trafikförordningen?

(Undra på att folk kör som idioter när det förekommer inbillade trafikregler som den där.)
Det är ingen inbillad trafikregel utan en solklar paragraf.
Jag åtar mig att hänvisa till relevant §.
Det står i Trf 3:7§.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276

Skärmbild av text från svensk trafikförordning med markerad paragraf om körregler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sunqan och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
detta jävla mittfils-campande. Man blir skogstokig. Det är jävligt illa i Göteborg men så tragiskt och så usla ”bilåkare” (för kör det gör dom inte) som i Stockholm har jag inte sett nån annan stans.
I Göteborg är dock alla 3-filsvägar 70-skyltade och ger det sig själv att man kan köra om till höger.

Man vill ju inte såra en göteborgare och kalla allt för Göteborg men vid Kållered är det väl 80 en bit in i Mölndal på den trefiliga?

Fario Fario skrev:
Man vill ju inte såra en göteborgare och kalla allt för Göteborg men vid Kållered är det väl 80 en bit in i Mölndal på den trefiliga?
Samma E6 norrifrån innan det blir 60 närmare Tingstadstunneln. 80 där.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är fullkomligt livsfarligt, eftersom då finns risken att både en som kört om i vänsterfil och en som kört om i högerfil samtidigt bägge två försöker gå till mittfilen.
Skulle tro att det är betydligt vanligare att olyckor sker för att någon som ligger i mittfil byter fil till höger utan att ha uppmärksammat att någon kommit upp jämsides med dem på insidan.

Sen tror jag rent allmänt att det är en dålig idé att leka trafikpolis oavsett upplevda överträdelser av andra. För ska sanningen fram så är det ju så att många av oss som stör oss på mittfilskramarna kör för fort exempelvis. Och sådana som jag som emellanåt kör om på insidan på en 100-väg gör ju också tvivelsutan fel.

Mittfilskramandet är för mig mest frustrerande för att det framstår som så meningslöst och slappt. Så många kan inte vara så dåliga bilförare att de inte kan byta fil vid behov.

• Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
I Göteborg är dock alla 3-filsvägar 70-skyltade och ger det sig själv att man kan köra om till höger.
E6 är la bara 70 från Kallebäck fram till Tingstadstunneln och E20 fram till Munkebäck och tvärtom då givetvis.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Tobbe.A
J jocke31 skrev:
Förresten så är det precis lika irriterande med de som ligger i 80 eller 90 i vänsterfil på 110-väg på en ”vanlig” tvåfilig väg.
Det är också olagligt och finns en o-bot för det. Vänsterfil är endast omkörningsfil egentligen.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
F
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
jasså, är dom det? Sist jag kollade så såg en åtta ut så här ”8” och en sjua såhär ”7”.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
E6 är la bara 70 från Kallebäck fram till Tingstadstunneln och E20 fram till Munkebäck och tvärtom då givetvis.
vet inte när det börjar eller slutar men det är trefiligt och 80 på E6 om än som jag skrev tidigare endast kortare sträckor.

F
K knipo skrev:
Det är ingen inbillad trafikregel utan en solklar paragraf.
Jag åtar mig att hänvisa till relevant §.
Det står i Trf 3:7§.
[länk]

[bild]
nu var det kanske inte det faktum att fordonet skulle framföras i höger fil utan påståendet att det var ok att åka i mittfil på 80-väg. Alltså ett svar på inlägg #380

F fsn skrev:
nu var det kanske inte det faktum att fordonet skulle framföras i höger fil utan påståendet att det var ok att åka i mittfil på 80-väg. Alltså ett svar på inlägg #380
Ja, och det var det jag svarade på.
Även på vägar med mittfil finns det körfält längst till höger, o det är där man skall köra om man inte genomför en omkörning.

• Gilla
Tobbe.A
  • Laddar…
F
K knipo skrev:
Ja, och det var det jag svarade på.
Även på vägar med mittfil finns det körfält längst till höger, o det är där man skall köra om man inte genomför en omkörning.
Det gör du inte alls. Nerre ifrågasätter påståendet att det är ok att köra i mittfilen på 80-väg och du säger att det inte alls är en hittepåregel utan minsann är så och hänvisar till en paragraf som säger att man skall hålla längst till höger. Så här har du totalt tappat bort dig. Läs från inlägg 380 och svaren på det innan du kommerterar.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Tobbe.A
F fsn skrev:
vet inte när det börjar eller slutar men det är trefiligt och 80 på E6 om än som jag skrev tidigare endast kortare sträckor.
Mitt inlägg syftade till att poängtera att jag tycker det är 70 och trefiligt korta sträckor i Göteborg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.