Det är tillåtet att köpa om på höger sida när det är max 70km/h. Sällan det är trefiligt dock i Sverige med den hastigheten men min tidigare chef är varje år i Los Angeles och hon tycker det är långsamt med alla filer och bilar men genomgående har man respekt för att man vill byta fil. Blinkar du så släpps du in. Alla vet ju att man ibland måste korsa fyra filer för att man lagt sig fel...
Så minns jag också att det var i Göteborg. Jag kör inte mycket där längre (några gånger per år) men jag minns att det var tydligare att när man blinkade så blev det direkt en lucka.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Inget jag är stolt över men jag har praktiserat samma utbildningsmodell med omotiverat aggresiva filbyten både bakom och framför. Även inneburit en del pekande, blinkande och tutande. Tyvärr en och annan ren stängning, lättare bromstestning mm för att tvinga fram ett filbyte men i 99% av fallen meningslöst då idioterna är obildbara.

Vi har tvåfiligt från en bro till en rondell där vägen delar sig. Det är väl runt 10km från bron till rondellen och det är 80km/h hela sträckan. Det är jävligt viktigt för påfallande många att ligga i vänsterfil HELA VÄGEN om man skall vänster i rondellen, även om vägen är helt befriad från övrig trafik. Många flyttar sig till höger när man passerar Men går direkt tillbaka i vänsterfilen när man passerat. Andra vägrar flytta sig.
På 80-väg är det väl tillåtet att köra om till höger?

F
Robert63 Robert63 skrev:
nej

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Nej. Däremot om filer delar sig längre fram och mittenlinjerna tydligt signalerar om detta, även om det skulle vara köbildning.
Men 70 km/h är gränsen för att sporadiskt köra om till höger.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Nej. Det är tillåtet att ligga i mittenfilen om hastighetsbegränsningen är Max 80. Men inte köra om till höger.

C C.Lundin skrev:
Har pratat med många som varit på road trip i USA och har bekanta som bott där i perioder. Alla är överens om att det är kaos att köra där. Blev väldigt förvånad när jag läste ditt inlägg. Har antagit att det är p.g.a. deras fullkomligt idiotiska trafikregler.

Däremot så förstår jag inte varför det fungerar så fruktansvärt dåligt på svenska motorvägar när det är drömmen att köra på t.ex. Tyska och Franska motorvägar. Visserligen har de betydligt fler polispatruller, men det borde inte vara den enda förklaringen.
Tänker just på omkörningsregeln. Det finns förstås vissa konstiga regler även i USA som vi inte behöver importera. Men jag tycker fortfarande det flyter på betydligt bättre i trafiken där. T ex när en fil försvinner så går det mycket smidigare än i Sverige.

C
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu kör jag väldigt sällan i trakter där det finns trefiligt, är det vanligt att trefiligt plötsligt blir tvåfiligt exempelvis genom att den yttre filen blir en avfart?
I Stockholm är det så vanligt att det är läskigt för besökare att köra i det högra körfältet. Rätt som det är blir det en avfart. Kanske till något ställe vars namn man hört alltför många gånger i nyheterna. Vet man att man ska fortsätta på vägen håller man sig i mitten för att minimera risken att komma fel. Rätt ovanligt att mittersta körfältet blir en avfart.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har i min ungdom kört om ute på vägrenen också, ifall vi nu ska börja skryta om sånt ...
Vilken av vägrenarna? (Har sett video på någon som använde vänster vägren vid omkörning när det plötsligt kom mötande trafik.)

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
C civilingenjören skrev:
Vilken av vägrenarna? (Har sett video på någon som använde vänster vägren vid omkörning när det plötsligt kom mötande trafik.)
Ja inte så illa, som tur är ... :sweat:

Men omkörning på höger sida på vägrenen, är det som jag gjort någon enstaka gång i min lite vildare ungdom.

F fsn skrev:
Nu blir det väl lite benämningshårklyveri här men en korrekt omkörning sker alltid på utsidan. På motorväg är att köra om till höger insidan även om jag förstår att det är där du menar att du kört om.

För att slippa fortsatt debatt, om du kör om nån på högersidan på en vanlig enfilig landsväg, anser du då att du kör om på in- eller utsidan?
Vet inte var jag fick det från, började skriva höger och vänsterfil. Men bytte till detta. :thinking:

Jag menade att jag körde om på höger fil, vilket ej är tillåtet.

@Mikael_L jag var mest funderade över att man kan bli så upprörd över att någon kör om en på fel sida när man själv utan anledning ligger som en kloss i vänster körfält utan någon anledning.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F
C civilingenjören skrev:
I Stockholm är det så vanligt att det är läskigt för besökare att köra i det högra körfältet. Rätt som det är blir det en avfart. Kanske till något ställe vars namn man hört alltför många gånger i nyheterna. Vet man att man ska fortsätta på vägen håller man sig i mitten för att minimera risken att komma fel. Rätt ovanligt att mittersta körfältet blir en avfart.

det är inte läskigt och det skyltas samt markeras med fetare linjer minst 400 meter innan avfarten. Har man problem med det skall man nog inte köra bil öht.

• Gilla
twoody och 6 till
  • Laddar…
Det borde vara rejäla böter på att ligga och köra i 80 på 100-väg i mittenfil eller vänsterfil på trefilig väg. Och polisen borde göra tätare insatser mot beteendet. Det skapar nämligen frustation och gör att andra bilister till sist tröttnar och kör om till höger. Just på E4:an mellan Botkyrka och Södertälje så är det tre filer hela vägen, dvs ingen riskerar att hamna på en ”oönskad” avfart av misstag. Dessutom så är det fullt möjligt att byta fil om man ligger i högerfilen och filen tar slut.

För några år sedan så jobbade jag i Södertälje och åkte sträckan varje dag. Vid något tillfälle så gjorde faktiskt polisen en insats och bötfällde ett gäng mittfilsmarodörer under en dag. Mer sånt.
:)

• Gilla
twoody och 5 till
  • Laddar…
Förresten så är det precis lika irriterande med de som ligger i 80 eller 90 i vänsterfil på 110-väg på en ”vanlig” tvåfilig väg.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag (om trafiken är såpass gles att det går) ligger ibland strax bakom till höger om en mittenfilscampare en stund (och med strax bakom menar jag ett par meter).
För att sen ganska demonstrativt byta 2 körfält åt vänster för att sen några meter framför nosen på camparen byta tillbaka två körfält höger.
Jag brukar inte köra in så tätt framför, däremot händer det att jag efter att gått ut i högerfil igen kanske går ut i mittenfil för en till omkörning innan jag går tillbaka till högerfil.

Men ligger snett bakom mittenfilare gör jag ofta, för jag kör inte tillräckligt fort för att vilja gå ut ända ut i vänsterfil för att köra om dem (då får jag snabbt en kö med fortkörare bakom mig). Och köra om till höger får jag ju inte, så det enda som återstår är att ligga kvar där (möjligen tills vänsterfilen är nästintill tom på trafik bakifrån).

I princip är det ju så att om man hade hunnit gå ut i högerfil igen så ska man göra det, även om man strax ska köra om igen.

• Gilla
Mattias_Edeslatt och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
En idé vore att införa samma regler som i USA, dvs att tillåta omkörning på båda sidor på trefiliga vägar. Rent generellt så är det betydligt behagligare att köra i USA än i Sverige.
Det är fullkomligt livsfarligt, eftersom då finns risken att både en som kört om i vänsterfil och en som kört om i högerfil samtidigt bägge två försöker gå till mittfilen.

Fördelen med den regel vi har i Sverige är att efter att du gjort om omkörning på vänster sida så ska du kunna känna dig relativt säker på att du kan göra ett körfältsbyte till höger utan att "möta" nån som kört om till höger.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
F fsn skrev:
IMånga flyttar sig till höger när man passerar Men går direkt tillbaka i vänsterfilen när man passerat. Andra vägrar flytta sig.
Det där omvända beteendet har jag noterat ofta på E4:an här. Framförallt dyrare nya bilar som ligger i vänsterfil och bara gör ett kort filbyte till mittenfil när det kommer nån bakom som vill köra om.

Jag har inte riktigt förstått varför man vill köra så att man är tvungen att ha stenkoll på om det kommer nån bakifrån hela tiden. Å andra sida brukar de inte ha koll, den upphinnande kan ibland behöva ligga och nosa i häcken på dem i flera hundra meter innan de inser att de ska flytta på sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.