410 986 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 inlägg
I exemplen ni nämner från Göteborg är högerfilen vid 80-väg en avfartsfil. (Stigs Center - Tingstad, IKEA - Astramotet, Kallebäcksbacken nedför) Tjocka streckade markeringar. Då är det vad jag minns OK att köra om till höger eftersom du i princip har lämnat ordinarie led och fortsatt på en ny led.
Håller inte med dig, men jag kanske missuppfattat vad du menar. 3 kap. 7 § i trafikförordningen hänvisar till att du ska köra till höger, alltså inte i vänster eller mittfilen. Det var väl precis det som efterfrågades?F fsn skrev:Det gör du inte alls. Nerre ifrågasätter påståendet att det är ok att köra i mittfilen på 80-väg och du säger att det inte alls är en hittepåregel utan minsann är så och hänvisar till en paragraf som säger att man skall hålla längst till höger. Så här har du totalt tappat bort dig. Läs från inlägg 380 och svaren på det innan du kommerterar.
Påbudet att tvingas trassla sig ut till högerfilen i alla lägen borde avskaffas, liksom förbudet att köra om till höger vid trefiligt eller fler.
Det som skapar fara är filbyte, inte att ligga i mittfilen.
Det som skapar fara är filbyte, inte att ligga i mittfilen.
det är inte fet-streckad så fort det är trefiligt.Johan Gunverth skrev:
Nej, det var det inte utan ett påstående i inlägg 380 att man fick köra i mittfilen på 80-väg.Tobbe.A skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 inlägg
Det som skapar fara är hastighetsskillnader. De uppkommer hur man än gör, men om polisen pallade engagera sig skulle både hastighetsskillnaderna minska och strukturen i trafiken öka. Motortrafik är direkt olämpligt att släppa fritt för egna idéer och oskrivna regler.Fotografen skrev:
där har du första felet... trassla sig ut till högerfilen. Till att börja med är högerfilen ALLTID in. Sen så är det väl så att klarar du inte trassla dig ut i mitten eller vänsterfil för att köra om så får du bli i högerfilen. Och passar inte det så åk buss eller taxi för du är inte kapabel att framföra en bil på ett korrekt och acceptabelt sätt. Att byta fil skapligt problemfritt och avslappnat är ett minimumkrav. Fan, man blir galen på denna totala inkompetens.Fotografen skrev:
Ja och 3 kap. 7 § säger att du får köra i den fil som är lämplig om det är 70 eller under, annars ska man hålla till höger. Alltså får du inte köra i mittfilen på 80-väg, förutom vid omkörning då.F fsn skrev:
Det efterfrågades ju lagstöd, vilket inte finns att man får köra i mittfil på 80-väg, det regleras i 3 kap. 7 §. Men jag har kanske fortfarande missat poängen
Höger=ut. Gott så.F fsn skrev:där har du första felet... trassla sig ut till högerfilen. Till att börja med är högerfilen ALLTID in. Sen så är det väl så att klarar du inte trassla dig ut i mitten eller vänsterfil för att köra om så får du bli i högerfilen. Och passar inte det så åk buss eller taxi för du är inte kapabel att framföra en bil på ett korrekt och acceptabelt sätt. Att byta fil skapligt problemfritt och avslappnat är ett minimumkrav. Fan, man blir galen på denna totala inkompetens.
Sen tycker jag man ser många trassliga filbyten, vare sig man tycker om dem eller inte. Så länge körkort B i praktiken är var människas egendom får vi acceptera ett brett spektrum av körstilar. Det som ska undvikas är hetsighet, därmed inte sagt att ett mer defensivt körsätt med stor framförhållning automatiskt innebär att köra överdrivet sakta.
Sen måsta jag fråga, har du kört bil någonstans där det är tillåtet att köra i mittfilen och köra om till höger? Tillsammans med ett mer avslappnat körsätt blir trafikupplöevelsen betydligt behagligare.
Sverige har fått en ganska hetsig trafik, särskilt Göteborg är otrevligt att köra bil i.
Den som vill köra lite snabbare. På väg in mot Stockholm är mittersta körfältet igenkorkat av bilar som åker 10-20 km/t under hastighetsgränsen. De kunde ju gärna få bo lite längre högre ut på vägen, i körfältet som brukar vara så gott som tomt när det är medelmåttig trafik.Fotografen skrev:
Jag är ju en som numera kör rätt gubbigt, brukar hålla max rätt hastighet enligt mätaren, dvs kör 10km/t under gällande hastighet som verklig hastighet.
Och då flyttar jag mig längst till höger som åtminstone min körkortsutbildning har lärt mig.
Men sen kommer jag trots min låga hastighet ändå hela tiden ifatt de där slöpellarna som parkerat i mitten, och då omkörning på höger sida inte är tillåtet så tvingar det mig att göra två körfältsbyten åt vänster för att sen åtföljas av två åt höger. Och då ska jag som kommer och puttrar i ca 80km/t bli i vägen för de gasglada gänget som kommer i 130 - olycksrisk, och obekvämt i största allmänhet.
Bara för att mittfältsparkeraren inte har klart för sig att denne faktiskt kan köra i höger körfält som faktiskt även lagen föreskriver.
Och egentligen tvingar de även ut långtradarekipage ut i vänstraste, snabbaste, körfältet. Fast de brukar skita i det och köra om till höger vad jag sett.
Håhå, inte bara Göteborg. Uppsala har väl typ landets sämsta förare, och det verkar de alltid haft, Stockholm är lysande i jämförelse. Där har man sedan länge fattat lite bättre hur man måste bete sig för att trafiken (och parkering) alls ska fungera. Skulle Stockholm vara fyllt av Uppsalas förare så skulle det braka åt helvete direkt.Fotografen skrev:
Men jag måste också tillstå att det har blivit bra mycket sämre i Stockholm de senaste åren, aggressiviteten och det egocentriska breder ut sig och försämrar trafiken där.
Uppsalas problem är av lite annan art. Här beter sig förarna lite som i Haparanda och Gällivare (om nu någon har kört där så vet ni) där finns det ingen förståelse eller acceptans för att ibland får man göra lite avsteg från reglerna för flytets skull, och ingen nåd mot den som gjort det minsta fel. Men det fungerar sådär bara för att det är så små orter.
Jag brukar säga att i Uppsala hittar alla förare tutan lätt, men de vet inte var bromsen är - för att undvika en olycka. Nä tuta och blinka med ljuset, öka hastigheten osv är melodin, inte att hjälpa trafiken i stort att fungera.
Men det är väl det, Uppsala - en liten stad som ganska plötsligt blivit rätt stor, förarna har inte hängt med.