410 974 läst ·
5 966 svar
411k läst
6,0k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
ja, jag har kört bil i USA där det är tillåtet att köra om till höger. Det är egalt för min del, jag hanterar filbyten obehindrat. Det är väl tyvärr samma jävla tomtar som campar i mitten och som tycker det är svårt att byta fil som skulle få det svårt med insvängande trafik från två håll i filerna och att hålla reda på både bilen man kanske kört om samt om det kommer nån från andra hållet som svänger in i samma fil.Fotografen skrev:
Höger=ut. Gott så.
Sen tycker jag man ser många trassliga filbyten, vare sig man tycker om dem eller inte. Så länge körkort B i praktiken är var människas egendom får vi acceptera ett brett spektrum av körstilar. Det som ska undvikas är hetsighet, därmed inte sagt att ett mer defensivt körsätt med stor framförhållning automatiskt innebär att köra överdrivet sakta.
Sen måsta jag fråga, har du kört bil någonstans där det är tillåtet att köra i mittfilen och köra om till höger? Tillsammans med ett mer avslappnat körsätt blir trafikupplöevelsen betydligt behagligare.
Sverige har fått en ganska hetsig trafik, särskilt Göteborg är otrevligt att köra bil i.
att hålla högra filen är alltid att hålla innerfil och kan ALDRIG bli ut, acceptera det. Det är fö rätt tydligt för mig att du är en osäker och troligtvis ganska dålig bilförare.
den kan du med fördel använda när du vill köra fortare än den som hindrar din väg i högerfilen. När du passerat så använder du blinkers och tar din plats i högerfilen igen. Prova bara en gång och acceptera lagen eller låt bilen stå. Jag skulle kunna uppmana dig att åka taxi men dom är generellt helt jävla odugliga på att köra (vilket är konstigt med så mycket träning) så det tipset är ett nollsummespel.Fotografen skrev:
Är du på riktigt? Problemet är ju att alla åker i mittenfilen vilket gör framkomligheten dålig. 33% av vägen används knappt.Fotografen skrev:
Det är inte krångligare än att läsa trafikförordningen; man håller till höger. Oavsett om man gillar det eller inte.
Det är väl inte mer livsfarligt än om en som kört om till vänster ska tillbaka till mitten samtidigt som en i höger fil längre fram byter till mitten?N Nerre skrev:
Jag åker dagligen samma sträcka (för utomsocknes är alltså E4 norr om Stockholm bitvis 5-filig) och jag kör om både till höger och vänster. Gick det att ändra reglerna för rondellkörning efter hur folk faktiskt kör så går det väl att göra det för filkörning också?
Skriver du det där för att provocera?F fsn skrev:
Jag körde upp för B i juni 1989 och CEDE 1994, har kört bil i stort sett varje dag sedan 1989 så nej, jag är inte osäker. Hur "bra" jag är får någon annan bedöma men ska det åkas någonstans å tjänstens vägnar brukar jag bli ombedd att köra, varesig det blir personbil eller något annat...det om detta.
Jag blir lite fundersam över saker som "jag hanterar filbyten obehindrat", din tvärsäkerhet och "jävla tomtar" i dina inlägg. Det antyder, tyvärr, att du har svårt med hänsynen och förståelsen för att alla har olika förutsättningar. Översittarattityd passar inte i trafiken.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 inlägg
Jag håller inte med dig.F fsn skrev:Det gör du inte alls. Nerre ifrågasätter påståendet att det är ok att köra i mittfilen på 80-väg och du säger att det inte alls är en hittepåregel utan minsann är så och hänvisar till en paragraf som säger att man skall hålla längst till höger. Så här har du totalt tappat bort dig. Läs från inlägg 380 och svaren på det innan du kommerterar.
Att jag tappat bort mig har jag svårt att tro.
Men om jag säger så här då;
Visa mig var det står att du INTE skall hålla till höger när du framför ett fordon på väg.
Hänvisa till gällande paragraf så blir det lättare.
Såvitt jag kan se i Trf:en stor det ingenstans att man skall hålla sig annat än till höger.
Jag som är upphov till det senaste bråket har nog haft fel de senaste två åren.
Har tolkat reglerna som att man får köra mittfil i hastighetsbegränsning upp till och med 80 km/h. Men det är ju från och med 80 km/h man inte får köra mittfil.
Men jag tar på mig det. Brukar vara noga med tolkningar. Men jag har nog gjort en klassisk tabbe.
Har tolkat reglerna som att man får köra mittfil i hastighetsbegränsning upp till och med 80 km/h. Men det är ju från och med 80 km/h man inte får köra mittfil.
Men jag tar på mig det. Brukar vara noga med tolkningar. Men jag har nog gjort en klassisk tabbe.
Bråket?!Fario skrev:
Jag som är upphov till det senaste bråket har nog haft fel de senaste två åren.
En härlig diskussion är alltid uppskattad!
Det är när inläggen drar iväg o meningsskiljaktigheterna haglar som man lär sig mer.
Nja, det är ju exakt det jag med säger men du kan omöjligt ha läst inlägget jag bad sig läsa. Nu tog ju Fario på sig att han hade fel där men ingen, läs inlägg 380....K knipo skrev:Jag håller inte med dig.
Att jag tappat bort mig har jag svårt att tro.
Men om jag säger så här då;
Visa mig var det står att du INTE skall hålla till höger när du framför ett fordon på väg.
Hänvisa till gällande paragraf så blir det lättare.
Såvitt jag kan se i Trf:en stor det ingenstans att man skall hålla sig annat än till höger.
Nä, man kanske aldrig kört om till höger men man har ”tryckt många i röva” i mittfilen som vägrar flytta på sig trots att det är tomt på insidan. Vad värre är, när vänsterfilen försvinner så ligger många kvar i vänsterfilen i lång tid innan huvudet är med..Johan Gunverth skrev:
Nej, jag skriver det för att jag tycker du verkar vara en otroligt dålig förare och som anser att man inte behöver följa lagen för att du anser att det inte är nåt för dig, du visar tydligt att du inte förstår trafikanterna runt dig. Det är anmärkningsvärt att nån med CEDE är så trångsynt. Jag kör för fort, vanligtvis +30-40 beroende på vägar och hur säkert det är naturligtvis. Utöver det så följer jag trafikreglerna och oavsett hur fort jag kör så ligger jag i filen längst till höger när det går, det borde du göra med.Fotografen skrev:
Skriver du det där för att provocera?
Jag körde upp för B i juni 1989 och CEDE 1994, har kört bil i stort sett varje dag sedan 1989 så nej, jag är inte osäker. Hur "bra" jag är får någon annan bedöma men ska det åkas någonstans å tjänstens vägnar brukar jag bli ombedd att köra, varesig det blir personbil eller något annat...det om detta.
Jag blir lite fundersam över saker som "jag hanterar filbyten obehindrat", din tvärsäkerhet och "jävla tomtar" i dina inlägg. Det antyder, tyvärr, att du har svårt med hänsynen och förståelsen för att alla har olika förutsättningar. Översittarattityd passar inte i trafiken.
Det är intressant att du visar noll förståelse för hur lagen ser ut och uppenbarligen inte har för avsikt att följa den eller visa hänsyn för nån annan genom ditt campande i mittfilen men ändå försöker vända det till att det är jag som gör fel, begåvat....
Men du följer ju inte heller lagen om du vanligtvis kör 30-40 km/h för fort?F fsn skrev:Nej, jag skriver det för att jag tycker du verkar vara en otroligt dålig förare och som anser att man inte behöver följa lagen för att du anser att det inte är nåt för dig, du visar tydligt att du inte förstår trafikanterna runt dig. Det är anmärkningsvärt att nån med CEDE är så trångsynt. Jag kör för fort, vanligtvis +30-40 beroende på vägar och hur säkert det är naturligtvis. Utöver det så följer jag trafikreglerna och oavsett hur fort jag kör så ligger jag i filen längst till höger när det går, det borde du göra med.
Det är intressant att du visar noll förståelse för hur lagen ser ut och uppenbarligen inte har för avsikt att följa den eller visa hänsyn för nån annan genom ditt campande i mittfilen men ändå försöker vända det till att det är jag som gör fel, begåvat....