13th Marine 13th Marine skrev:
är det vanligt att trefiligt plötsligt blir tvåfiligt exempelvis genom att den yttre filen blir en avfart?
Eller att där är en del tyngre trafik som håller 80?
Nej. Och även den tunga trafiken ligger gärna i mittfil.

Visst blir en högerfil emellanåt en avfartsfil, men oftast har den då funnits över en mil. Och det är inte ens ovanligt att en bil svänger på motorvägen, byter till mittfil, kör om noll bilar i högerfil för att sedan byta till högerfil och sedan avfartsfil.

Folk tycker helt enkelt inte om att ligga i högerfilen när det är trefiligt. Jag gissar att det har att göra med att msn då måste samsas med av- och påfartstrafiken, men det klarar trots allt de flesta utmärkt när det är tvåfiligt.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Då är jag beredd att hålla med om gnället. ;)

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Visst blir en högerfil emellanåt en avfartsfil, men oftast har den då funnits över en mil. Och det är inte ens ovanligt att en bil svänger på motorvägen, byter till mittfil, kör om noll bilar i högerfil för att sedan byta till högerfil och sedan avfartsfil.
This!

Jag bor i Upplands väsby och Glädjens trafikplats här är ett av de få ställen där högerfilen "tar slut" (norrgående). Jag vet inte hur ofta jag ligger i högerfil med tomt framför mig i 1 mil, för att sen se hur bilarna som legat i mittenfil snett framför mig byter till högerfil för att svänga av. (Jag kör alltså inte om till höger utan håller oftast samma hastighet som de i mittenfil, om de inte kör över hastighetsbegränsningen.)

Jag tror att många fått för sig att man ska ligga i mittenfil för att underlätta för de som ska köra på. Vilket ju är helt fel. Och dessutom tämligen irrelevant när det knappt är några som kör på.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det man mest retar sig på är folk i mittfilen som inte kan hålla jämn hastighet. Man ligger bakom i högerfilen med farthållare på. En uppförsbacke och vips har man kört om på utsidan... Fast rent tekniskt har de ju bromsat sig förbi.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ja, det gäller ju inte bara folk i mittenfil, det gäller rätt generellt.

Jag använder farthållaren väldigt flitigt, helt enkelt för att slippa kasta ett öga på hastighetsmätaren hela tiden, och då märker man ju hur totalt värdelösa folk är på att hålla en jämn hastighet.

Värre än mittenfilarna är ju de som inte accelererar i accelerationsfältet när de ska upp på motorvägen, utan de ligger i 60-70 när de går ut så man antingen måste bromsa in eller byta körfält. Sen 3 km senare försvinner de i fjärran i 130. Ok, jag kan förstå om det är uppförsbacke och man har en tung bil, men det handlar det sällan om.

Eller de som kör om mig när jag kör i 70 förbi vägarbetsområdet (där hastighetsbegränsningen är 70), för att sen när det blir 100 ligga kvar i 80-90 så jag blir tvungen att köra om dem. (För er som kör E4 norr om Sthlm så pratar jag t.ex. om vägarbetet som pågår vid Häggvik.)

När höjdes förresten hastighetsbegränsningen för släpvagn till 120? Jag blir ofta omkörd av bilar med släpvagn på motorvägen när jag ligger i 110-112.

• Gilla
lundo27 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tokslut Tokslut skrev:
Ibland tutar jag hårt när jag åker om på insidan, ingen har dock bytt fil efter det :thinking::dizzy:
Och jag (om trafiken är såpass gles att det går) ligger ibland strax bakom till höger om en mittenfilscampare en stund (och med strax bakom menar jag ett par meter).
För att sen ganska demonstrativt byta 2 körfält åt vänster för att sen några meter framför nosen på camparen byta tillbaka två körfält höger.
Detta får heller aldrig någon att förstå vinken.

Jag tror inte detta beteende går att lära bort på något vis.
Det är bara polisen som möjligen kan bötfälla bort beteendet. Men då behöver de rejäl förstärkning med personal och bilar, ty då skulle de verkligen ha jobb att göra.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Jag tycker det har blivit bättre även om det fortfarande finns många som tror att högerfilen är för lastbil och långsamma fordon.
En del förstår när man kör om dem (efter att ha flyttat mig två filer till vänster) för att sedan gå över till högerfilen. Efter en viss tvekan kan jag se hur de går ut i högerfil en bit efter mig.
Farthållare gillar jag också, så skönt att bara glida fram i jämn (och laglig) hastighet

• Gilla
Stejoh85
  • Laddar…
Jag har i min bilkörande ungdom, på motorvägen till Göteborg faktiskt, kört om på utsidan.
Det låg en bil i innerfil, 10-20 under skyltat.
Låg bakom den en liten stund och valde tillsist att köra om i ytterfil.

Då jäklar hittade den äldre damen både gaspedal och ljustuta.

Mikael_L
Jag har i min ungdom kört om ute på vägrenen också, ifall vi nu ska börja skryta om sånt ... ;)

N Nerre skrev:
Ja, det gäller ju inte bara folk i mittenfil, det gäller rätt generellt.

Jag använder farthållaren väldigt flitigt, helt enkelt för att slippa kasta ett öga på hastighetsmätaren hela tiden, och då märker man ju hur totalt värdelösa folk är på att hålla en jämn hastighet.

Värre än mittenfilarna är ju de som inte accelererar i accelerationsfältet när de ska upp på motorvägen, utan de ligger i 60-70 när de går ut så man antingen måste bromsa in eller byta körfält. Sen 3 km senare försvinner de i fjärran i 130. Ok, jag kan förstå om det är uppförsbacke och man har en tung bil, men det handlar det sällan om.

Eller de som kör om mig när jag kör i 70 förbi vägarbetsområdet (där hastighetsbegränsningen är 70), för att sen när det blir 100 ligga kvar i 80-90 så jag blir tvungen att köra om dem. (För er som kör E4 norr om Sthlm så pratar jag t.ex. om vägarbetet som pågår vid Häggvik.)

När höjdes förresten hastighetsbegränsningen för släpvagn till 120? Jag blir ofta omkörd av bilar med släpvagn på motorvägen när jag ligger i 110-112.
Precis så. Mitt favorithatobjekt gällande inkompetent påfartsbeteende är Årstalänken mot E4 söderut. Hur kan folk bromsa och köra på motorvägen i 50 när påfarten är i vänsterfil, och dessutom har ett eget körfält?
Hur är det möjligt? Man frågar sig gång på gång.

• Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har i min bilkörande ungdom, på motorvägen till Göteborg faktiskt, kört om på utsidan.
Det låg en bil i innerfil, 10-20 under skyltat.
Låg bakom den en liten stund och valde tillsist att köra om i ytterfil.

Då jäklar hittade den äldre damen både gaspedal och ljustuta.
Nu blir det väl lite benämningshårklyveri här men en korrekt omkörning sker alltid på utsidan. På motorväg är att köra om till höger insidan även om jag förstår att det är där du menar att du kört om.

För att slippa fortsatt debatt, om du kör om nån på högersidan på en vanlig enfilig landsväg, anser du då att du kör om på in- eller utsidan?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
En idé vore att införa samma regler som i USA, dvs att tillåta omkörning på båda sidor på trefiliga vägar. Rent generellt så är det betydligt behagligare att köra i USA än i Sverige.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
En idé vore att införa samma regler som i USA, dvs att tillåta omkörning på båda sidor på trefiliga vägar. Rent generellt så är det betydligt behagligare att köra i USA än i Sverige.
Har pratat med många som varit på road trip i USA och har bekanta som bott där i perioder. Alla är överens om att det är kaos att köra där. Blev väldigt förvånad när jag läste ditt inlägg. Har antagit att det är p.g.a. deras fullkomligt idiotiska trafikregler.

Däremot så förstår jag inte varför det fungerar så fruktansvärt dåligt på svenska motorvägar när det är drömmen att köra på t.ex. Tyska och Franska motorvägar. Visserligen har de betydligt fler polispatruller, men det borde inte vara den enda förklaringen.

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag (om trafiken är såpass gles att det går) ligger ibland strax bakom till höger om en mittenfilscampare en stund (och med strax bakom menar jag ett par meter).
För att sen ganska demonstrativt byta 2 körfält åt vänster för att sen några meter framför nosen på camparen byta tillbaka två körfält höger.
Detta får heller aldrig någon att förstå vinken.

Jag tror inte detta beteende går att lära bort på något vis.
Det är bara polisen som möjligen kan bötfälla bort beteendet. Men då behöver de rejäl förstärkning med personal och bilar, ty då skulle de verkligen ha jobb att göra.
Inget jag är stolt över men jag har praktiserat samma utbildningsmodell med omotiverat aggresiva filbyten både bakom och framför. Även inneburit en del pekande, blinkande och tutande. Tyvärr en och annan ren stängning, lättare bromstestning mm för att tvinga fram ett filbyte men i 99% av fallen meningslöst då idioterna är obildbara.

Vi har tvåfiligt från en bro till en rondell där vägen delar sig. Det är väl runt 10km från bron till rondellen och det är 80km/h hela sträckan. Det är jävligt viktigt för påfallande många att ligga i vänsterfil HELA VÄGEN om man skall vänster i rondellen, även om vägen är helt befriad från övrig trafik. Många flyttar sig till höger när man passerar Men går direkt tillbaka i vänsterfilen när man passerat. Andra vägrar flytta sig.

F
C C.Lundin skrev:
Har pratat med många som varit på road trip i USA och har bekanta som bott där i perioder. Alla är överens om att det är kaos att köra där. Blev väldigt förvånad när jag läste ditt inlägg. Har antagit att det är p.g.a. deras fullkomligt idiotiska trafikregler.

Däremot så förstår jag inte varför det fungerar så fruktansvärt dåligt på svenska motorvägar när det är drömmen att köra på t.ex. Tyska och Franska motorvägar. Visserligen har de betydligt fler polispatruller, men det borde inte vara den enda förklaringen.
För att set finns långa sträckor mellan större städer som är trefiliga och det finns tydliga regler på vad som gäller. I sverige, lätt generaliserat så är det bara trefiligt sista biten in mot Stockholm med lite sträckning, i Göteborg och övriga städer är det mycket begränsat med 3-filigt och då i princip endast genom/förbi stan.

sen så har svensk byling mycket större benägenhet att bötfälla en ”aggresiv buse” som kör om i högerfilen än en trött retard 10km/h under hastighetsgränsens campande i mittfilen. Skulle polisen prioritera mittfilscamparn skulle det säkert bli ändring.

det mest störande är att det är samhällsekonomisk idioti. 33% av vägen har extremt låg utnyttjandegrad

• Gilla
vefyra och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.