Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är även olagligt att ligga i omkörningsfil när man inte kör om.
Ja, och det är ju det problemet som hela den här tråden började med. Att vi som försöker följa lagen tycker att dessa borde lära sig att flytta sig till höger, så de inte blockerar två körfält.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Varför ska någon som ligger i vägen sitta och förutsätta att de som vill köra om behöver hjälp att begå olagligheter?
Definiera "ligger i vägen".

Du kan aldrig veta varför nån annan håller den hastighet de håller.

Nuförtiden är det elbilsförarna som ofta kör långsamt, eftersom det ger 10-15% högre räckvidd att hålla 80 istället för 100-110. Och mig veterligen är det ingen myndighet som gått ut och sagt att det är olagligt.

• Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Handen på hjärtat nu, hur ofta ligger du själv kvar i vänsterfil för att du ser att det ligger vägsniglar i högerfilen längre fram?
Ytterst sällan. Jag tycker inte att det är ett problem att byta fil och gör det regelbundet både åt höger och vänster. Ibland byter jag till innerfil i en lång lucka bara för att markera för framförvarande att det finns gott om plats där.

N Nerre skrev:
Om föraren inte ser att du ligger bakom lär denne inte se att du helljusblinkar heller.
Det brukar ge effekt att helljusblinka i alla fall, så nog syns det. Då tror jag mer på @karlmb:s förklaring att vissa inte flyttar på sig spontant om man inte uppmärksammar dem på att man vill om genom att ligga för nära och/eller blinka med helljuset. Jag föredrar att bara göra det senare.

N Nerre skrev:
Du skriver själv att det blir att du kanske blinkar även om den andra föraren redan är på väg att flytta på sig. Det är alltså ett helt meningslöst blinkande.
Det är bara meningslöst för att jag inte hinner låta bli att blinka när någon annan agerar (som jag uppfattar det) sent. Naturligtvis blinkar jag inte med flit på någon som håller på att flytta sig, men jag som alla andra har en reaktionstid: ibland sammanfaller mitt beteende nästan momentant med medtrafikantens. Om jag då varit för ivrig, hen för långsam eller både och är förstås omöjligt att avgöra utan närmare beskrivning eller att man varit där.

N Nerre skrev:
Tuta hade jag kunna köpa
Det är du nog väldigt ensam om. Det tutas väldigt lite i svensk trafik och så vill nog de flesta av oss ha det. Själv tutar jag bara för att uppmärksamma någon på akut kollisionsfara, senast när någon vid ett vägbygge var på väg att köra upp på en avfart från Essingeleden vid Tomteboda.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ytterst sällan. Jag tycker inte att det är ett problem att byta fil och gör det regelbundet både åt höger och vänster. Ibland byter jag till innerfil i en lång lucka bara för att markera för framförvarande att det finns gott om plats där.

Det brukar ge effekt att helljusblinka i alla fall, så nog syns det. Då tror jag mer på @karlmb:s förklaring att vissa inte flyttar på sig spontant om man inte uppmärksammar dem på att man vill om genom att ligga för nära och/eller blinka med helljuset. Jag föredrar att bara göra det senare.

Det är bara meningslöst för att jag inte hinner låta bli att blinka när någon annan agerar (som jag uppfattar det) sent. Naturligtvis blinkar jag inte med flit på någon som håller på att flytta sig, men jag som alla andra har en reaktionstid: ibland sammanfaller mitt beteende nästan momentant med medtrafikantens. Om jag då varit för ivrig, hen för långsam eller både och är förstås omöjligt att avgöra utan närmare beskrivning eller att man varit där.

Det är du nog väldigt ensam om. Det tutas väldigt lite i svensk trafik och så vill nog de flesta av oss ha det. Själv tutar jag bara för att uppmärksamma någon på akut kollisionsfara, senast när någon vid ett vägbygge var på väg att köra upp på en avfart från Essingeleden vid Tomteboda.
Tuta för annat än fara är förbjudet.
Ett tack brukar jag också kosta på mig oavsett om det behövde blinkas eller ej.
Ser det dock sällan själv vilket kan ge dåliga vibes hos en del kanske. I Sverige är folk usla på att tacka i alla möjlgia sammanhang.
Hur skulle Nerre ställa sig till en vä-blink då, som i Tyskland?
Och ett tack med en vä-hö blink?
Skulle det lugna känslorna?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Oj vad känsligt. Nu förekom det en hel del i tråden som medgav att de körde för fort och då irriterade sig på folk som var i vägen. Sen skulle jag säga att det i de allra flesta fall bryts mot hastighetsgränserna när det görs omkörningar på motorväg/motortrafikled. Kör jag om någon som ligger i säg 70 på en 90-väg så går jag nästan garanterat över 90 under omkörningen.
Jag vet att det är kriminellt och att det inte är bra. Men som sagt jag gör det ändå.
Många andra som också bryter mot lagen i trafiken verkar ju inte kunna erkänna att det de gör är kriminellt utan tycker att andra ska göra det enklare för dem att begå sitt 'brott'.
Men om du alltid kör lagligt när du gör dina omkörningar så ber jag så mycket om ursäkt ifall du ändå känt dig träffad. Min mening var bara att de som körde för fort skulle känna sig träffade.
Det är inte känsligt, har toppat över 300 på svensk motorväg vid ett tillfälle.
Men det betyder inte att jag ligger i 140 på 2-1v väg och vräker heljuset på alla 2 km bort.
Det är något annat än det som diskuteras i denna tråd.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Var skrev jag att jag går upp i röven och ljustutar?
Givetvis gör jag det på tillräckligt avstånd, 3-sek regeln.
Alternativet är däremot att jag fortsätter närma mig så du förstår att jag vill köra om.
Vad tycker du är bäst?
Känns meningslöst att fortsätta tjafset med dig och dina krav på service från omgivningen för dina omkörningar.
Som jag upprepat ett antal gånger gör jag också omkörningar - kanske väl många..
Men jag kräver inte som du med helljus och rövslickeri (var. aggressiv körning) att framförvarande ska lämna körbanan och gå ut på vägrenen. Jag gör omkörningar utan att tvinga ut framförvarande.
Om DU vill köra om - GÖR DET - men sköt det själv och TVINGA inte andra hjälpa dig.
De andra gör det om de anser att de KAN.
Eftersom du inte vill (eller kan pga ordförståelse) förstå detta känns det meningslöst att lägga mer tid på dig.
Jag bjuder dig på sista repliken ang detta (oss emellan) så slipper du känna samma prestigeförlust och kränkning som du tydligen gör när andra inte kastar sig ur vägen när du kommer....
Om du anser att du kör som gud själv och är osårbar är en sak - men snälla - vålla inte andra oskyldiga skada.

Redigerat:
  • Gilla
Alfons3301 och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Känns meningslöst att fortsätta tjafset med dig och dina krav på service från omgivningen för dina omkörningar.
Som jag upprepat ett antal gånger gör jag också omkörningar - kanske väl många..
Men jag kräver inte som du med helljus och rövslickeri (var. aggressiv körning) att framförvarande ska lämna körbanan och gå ut på vägrenen. Jag gör omkörningar utan att tvinga ut framförvarande.
Om DU vill köra om - GÖR DET - men sköt det själv och TVINGA inte andra hjälpa dig.
De andra gör det om de anser att de KAN.
Eftersom du inte vill (eller kan pga ordförståelse) förstå detta känns det meningslöst att lägga mer tid på dig.
Jag bjuder dig på sista repliken ang detta (oss emellan) så slipper du känna samma prestigeförlust och kränkning som du tydligen gör när andra inte kastar sig ur vägen när du kommer....
Om du anser att du kör som gud själv och är osårbar är en sak - men snälla - vålla inte andra oskyldiga skada.
Ja meningslöst eftersom du upprepar skit s8m du hittat på själv, att jag skulle gå upp i röven och blinkar.
Det är ju i själva verket det jag undviker.
Något för dig att tänka kan vi avsluta med:
https://www.facebook.com/699292571/...LeEx2Kh4VVSxikv3tM97HeTnxR53HCL4yNoWMW8DNdTl/

K karlmb skrev:
Ja meningslöst eftersom du upprepar skit s8m du hittat på själv, att jag skulle gå upp i röven och blinkar.
Det är ju i själva verket det jag undviker.
Så om bilen framför dig inte flyttar på sig direkt när du blinkar så lättar du på gasen och ligger 100 meter bakom? Fortsätter du blinka också eller?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
Då får väl jag också bidra till ämnet.

Där jag bor har vi bara 1km med 3 filer och det är uppförsbacke, så sällan där inte ligger en lastbil.

Skulle jag däremot göra en normal om körning (ca 120km/h) och där kommer en bilist bakom mig i 150+ och börjar blinka. så kan jag lova jag sänker farten till 111 km/h.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Så om bilen framför dig inte flyttar på sig direkt när du blinkar så lättar du på gasen och ligger 100 meter bakom? Fortsätter du blinka också eller?
Ja, inte 100 m kanske men så att jag uppfyller 3sek-regeln.
Definera fortsätter. Jag får ju givetvis ge en rimlig tid för vederbörande att reagera.
Får jag blinka igen om jag inte ser någon reaktion, eller blir då kränkt då?
Skulle du gilla bättre om jag blinkade med blinkers åt vä som de gör i tyskland?

K karlmb skrev:
Ja, inte 100 m kanske men så att jag uppfyller 3sek-regeln.
Hur många meter kommer du på 3 sekunder om du håller:
100 km/h?
120 km/h?

• Gilla
frause
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
100 km/h?
120 km/h?
?? Du vet tydligen inte vad 3-sek-regeln går ut på. Läs på lite.

• Haha
Anonymiserad 238506
  • Laddar…
K karlmb skrev:
?? Du vet tydligen inte vad 3-sek-regeln går ut på. Läs på lite.
Jag har alltid trott att den betyder att det ska vara ett avstånd på 3 sekunder mellan mig och framförvarande fordon, men du verkar ha någon annan förklaring?
Kan inte du beskriva hur regeln funkar?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Igår blinkade jag med helljuset. Sedan slutade jag blinka och slog på helljuset bakom framförvarande bil. Det var inte för att han körde i 40 i vänsterfilen på 70 väg. Det var för att bilen var helt mörklagd.
Föraren gjorde därefter ett dåligt filbyte till höger och klämde sig in mellan två bilar. När jag passerade sökte jag ögonkontakt för att göra någon sorts gest som uppmanar att tända lyset, hur nu en sådan gest ser ut. Men icke, föraren satt och fipplade med mobilen :rolleyes:.

Sedan blev föraren i bilen som han körde in tätt framför proxykränkt och skulle köra ikapp med mig :surprised:.

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
100 km/h?
120 km/h?
Hastighet i km/h / 3,6 = meter/sekund.
100 / 3,6 = 27,77 meter/sekund * 3 = ~84 meter.
120 / 3,6 = 33,33 meter/sekund * 3 = 100 meter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.