432 661 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Tycker man kan lägga ner mycket snack i denna tråd.
Om jag tycker det är lämpligt och säkert, japp jag kan välja att gå ut på vägrenen en kort tid om jag tex kör med släp/husv 80 km/h max. Jag gör detta om det är lämpligt annars inte.
Normalt är jag snarare den som kör förbi, och jag är inte alls beroende av att folk viker av i vägrenen. Jag drar på och förbi när det är säkert att göra, vet exakt vad bilen klarar att göra i varierande väglag. Jag är betydligt mer försiktig om jag råkat hamna i en undermotoriserad hyrbil, där kan man inte köra som man brukar göra.
Som en sidenote: jag verkligen hatar att köra svaga undermotoriserade bilar, jag ser det som närmast livsfarligt.
Om jag tycker det är lämpligt och säkert, japp jag kan välja att gå ut på vägrenen en kort tid om jag tex kör med släp/husv 80 km/h max. Jag gör detta om det är lämpligt annars inte.
Normalt är jag snarare den som kör förbi, och jag är inte alls beroende av att folk viker av i vägrenen. Jag drar på och förbi när det är säkert att göra, vet exakt vad bilen klarar att göra i varierande väglag. Jag är betydligt mer försiktig om jag råkat hamna i en undermotoriserad hyrbil, där kan man inte köra som man brukar göra.
Som en sidenote: jag verkligen hatar att köra svaga undermotoriserade bilar, jag ser det som närmast livsfarligt.
Det säger allt om din person att du benämner "vänlig uppmaning" att blåsa på med ljustuta på några meters avstånd under aggresiv körning.K karlmb skrev:
Jag flyttar gärna och ofta mig för att underlätta omkörningar men bara när jag själv bedömer att jag kan göra det säkert.
INTE för att nån omogen sprätt försöker tvinga mig. Detta har jag upprepat för dig ett antal gånger, men du verkar ha lika svårt med läsförståelse som trafikvett - men det hänger väl ihop...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Diskussionen blir sämre om man utgår från att motparten är av värsta sort.
Ja, det finns de som kör upp i arslet på andra, tvärbromsar och börjar blinka med helljuset eller värre. Och ja, det finns de som ligger i vänsterfil eller slickar mittlinjen trots att det är tomt till höget och framför dem. Men man måste inte utgå från att den man diskuterar med är av sämsta slag.
Jag kör ofta för fort. Det kan man ha åsikter om eller konstatera att det är olagligt, men just nu konstaterar jag bara att det är så. När jag blinkar med helljuset gör jag det i relativt god tid före att jag hinner ifatt någon när de ligger och såsar till vänster med en tom högerfil bredvid sig eller när jag upplever att någon ligger kvar till vänster extremt länge i en omkörning. Det gör att jag ibland blinkar på någon precis när de ändå tänkt/börjat byta fil. Ja, det blir ju onödigt, men mina reflexer tar också någon tiondel att slå in, så ibland blir det fel.
Det finns de som är hetsigare än jag, och jag uppskattar om jag inte presumeras vara av värsta slag även om man skulle tycka illa även om mitt beteende. Och jag å min sida försöker uppskattar att få diskutera med några som oftare är bland de upphunna utan att utgå från att de är dåliga bilförare för det. Barnsligt poserande om den andra sortens förare gör den här tråden outhärdlig ibland, från båda håll, även om jag skäms mest å deras vägnar som är mest lika mig i beteende.
Men för att ta denna högtravande tillrättavisning till trådens kärna: Jag helljusblinkar aldrig i mittfil. Jag har avundsjukt sett det ske i Tyskland, men här skulle det vara helt meningslöst. Den upphunna skulle aldrig flytta på sig och i 80 % av fallen säkert inte ens förstå varför det blinkades. ”Idioten” bakom kan väl köra om till vänster om han vill.
Det är konstigt och synd för trafikflödet att så många som ändå kör så relativt lika fort inte kan tänka sig att ligga till höger på en trefilig väg för att vid något enstaka tillfälle behöva gå ut i mittfil och köra om. På tvåfiliga vägar tycks ju samma personer klara av att byta fil till och från alldeles utmärkt.
Ja, det finns de som kör upp i arslet på andra, tvärbromsar och börjar blinka med helljuset eller värre. Och ja, det finns de som ligger i vänsterfil eller slickar mittlinjen trots att det är tomt till höget och framför dem. Men man måste inte utgå från att den man diskuterar med är av sämsta slag.
Jag kör ofta för fort. Det kan man ha åsikter om eller konstatera att det är olagligt, men just nu konstaterar jag bara att det är så. När jag blinkar med helljuset gör jag det i relativt god tid före att jag hinner ifatt någon när de ligger och såsar till vänster med en tom högerfil bredvid sig eller när jag upplever att någon ligger kvar till vänster extremt länge i en omkörning. Det gör att jag ibland blinkar på någon precis när de ändå tänkt/börjat byta fil. Ja, det blir ju onödigt, men mina reflexer tar också någon tiondel att slå in, så ibland blir det fel.
Det finns de som är hetsigare än jag, och jag uppskattar om jag inte presumeras vara av värsta slag även om man skulle tycka illa även om mitt beteende. Och jag å min sida försöker uppskattar att få diskutera med några som oftare är bland de upphunna utan att utgå från att de är dåliga bilförare för det. Barnsligt poserande om den andra sortens förare gör den här tråden outhärdlig ibland, från båda håll, även om jag skäms mest å deras vägnar som är mest lika mig i beteende.
Men för att ta denna högtravande tillrättavisning till trådens kärna: Jag helljusblinkar aldrig i mittfil. Jag har avundsjukt sett det ske i Tyskland, men här skulle det vara helt meningslöst. Den upphunna skulle aldrig flytta på sig och i 80 % av fallen säkert inte ens förstå varför det blinkades. ”Idioten” bakom kan väl köra om till vänster om han vill.
Det är konstigt och synd för trafikflödet att så många som ändå kör så relativt lika fort inte kan tänka sig att ligga till höger på en trefilig väg för att vid något enstaka tillfälle behöva gå ut i mittfil och köra om. På tvåfiliga vägar tycks ju samma personer klara av att byta fil till och från alldeles utmärkt.
Men en ljustuta betyder ju inte det?K karlmb skrev:
När jag tog körkort fick jag lära mig att ljustutan betyder "nu kör jag om".
Men idag verkar ljustutan främst användas för att varna mötande trafik för poliskontroll...
Så det är kanske inte så konstigt att folk har olika uppfattning om vad ljustuta betyder?
Så du säger alltså att du tar för givet att de som ligger där i vänsterfil är just av "värsta sort" så du behöver blinka på dem för att de ska flytta på sig?Nötegårdsgubben skrev:
När jag blinkar med helljuset gör jag det i relativt god tid före att jag hinner ifatt någon när de ligger och såsar till vänster med en tom högerfil bredvid sig eller när jag upplever att någon ligger kvar till vänster extremt länge i en omkörning. Det gör att jag ibland blinkar på någon precis när de ändå tänkt/börjat byta fil. Ja, det blir ju onödigt, men mina reflexer tar också någon tiondel att slå in, så ibland blir det fel.
Var skrev jag att jag går upp i röven och ljustutar?F frasen_36 skrev:Det säger allt om din person att du benämner "vänlig uppmaning" att blåsa på med ljustuta på några meters avstånd under aggresiv körning.
Jag flyttar gärna och ofta mig för att underlätta omkörningar men bara när jag själv bedömer att jag kan göra det säkert.
INTE för att nån omogen sprätt försöker tvinga mig. Detta har jag upprepat för dig ett antal gånger, men du verkar ha lika svårt med läsförståelse som trafikvett - men det hänger väl ihop...
Givetvis gör jag det på tillräckligt avstånd, 3-sek regeln.
Alternativet är däremot att jag fortsätter närma mig så du förstår att jag vill köra om.
Vad tycker du är bäst?
Kul med folk som gör olagligheter och förväntar sig att andra laglydiga medborgare ska vara behjälpliga så att de kan fortsätta med sina olagligheter.
Jag själv kör ofta för fort, men jag vet att det är olagligt och jag förväntar mig inte att någon annan ska hjälpa mig göra det. Men när man läser här så inser man att det finns en massa folk som anser sig så viktiga att de ska få syssla med sina olagligheter ifred
Jag själv kör ofta för fort, men jag vet att det är olagligt och jag förväntar mig inte att någon annan ska hjälpa mig göra det. Men när man läser här så inser man att det finns en massa folk som anser sig så viktiga att de ska få syssla med sina olagligheter ifred
Hade folk kunnat använda påfartena för att accelera och avfarterna för att deaccelera hade vi nog inte sett lika många i mittfilen..
Nu anväder folk högerfilen för att accelera som en snigel samt att börja motorbromsa på 5an 300 m innan avfarten.
Nu anväder folk högerfilen för att accelera som en snigel samt att börja motorbromsa på 5an 300 m innan avfarten.
Skogsägare
· 23 311 inlägg
Det var just den där typen av medvetna missförstånd jag beklagade nyss.N Nerre skrev:
Ligger någon i vänsterfil eller mittfil borde vi kunna tillämpa relativt objektivt mått på om de kör om eller inte. Vi kan säkert ha lite olika uppfattning om hur mycket marginal som är rimligt när man kör om, men det finns tvivelsutan en sträcka där vi båda tycker lika.
Så säg att den sträckan föreligger. Tycker du då att det är oskäligt att blinka på en sådan bilist och uppmärksamma hen på att hen ligger i fel körfält?
Skogsägare
· 23 311 inlägg
Det är även olagligt att ligga i omkörningsfil när man inte kör om. Så jag vet inte hur många laglydiga medborgare som förväntas ändra sitt beteende.L lbgu skrev:Kul med folk som gör olagligheter och förväntar sig att andra laglydiga medborgare ska vara behjälpliga så att de kan fortsätta med sina olagligheter.
Jag själv kör ofta för fort, men jag vet att det är olagligt och jag förväntar mig inte att någon annan ska hjälpa mig göra det. Men när man läser här så inser man att det finns en massa folk som anser sig så viktiga att de ska få syssla med sina olagligheter ifred![]()
Det är klart att det finns fortkörare som förväntar sig orimliga saker av alla andra trafikanter, men de flesta är nog rätt nöjda om andra bara sköter sitt på ett rimligt vis.
Varför ska någon som ligger i vägen sitta och förutsätta att de som vill köra om behöver hjälp att begå olagligheter?L lbgu skrev:Kul med folk som gör olagligheter och förväntar sig att andra laglydiga medborgare ska vara behjälpliga så att de kan fortsätta med sina olagligheter.
Jag själv kör ofta för fort, men jag vet att det är olagligt och jag förväntar mig inte att någon annan ska hjälpa mig göra det. Men när man läser här så inser man att det finns en massa folk som anser sig så viktiga att de ska få syssla med sina olagligheter ifred![]()
Privatpolistänk kallas sånt och man förstår ju hur många som ägnar sig åt det istället för att samarbeta i trafiken när man läser i denna tråd.
Att någon närmar sig bakifrån innebär inte per automatik att hen kör olagligt. PUNKT.
Oj vad känsligt. Nu förekom det en hel del i tråden som medgav att de körde för fort och då irriterade sig på folk som var i vägen. Sen skulle jag säga att det i de allra flesta fall bryts mot hastighetsgränserna när det görs omkörningar på motorväg/motortrafikled. Kör jag om någon som ligger i säg 70 på en 90-väg så går jag nästan garanterat över 90 under omkörningen.K karlmb skrev:Varför ska någon som ligger i vägen sitta och förutsätta att de som vill köra om behöver hjälp att begå olagligheter?
Privatpolistänk kallas sånt och man förstår ju hur många som ägnar sig åt det istället för att samarbeta i trafiken när man läser i denna tråd.
Att någon närmar sig bakifrån innebär inte per automatik att hen kör olagligt. PUNKT.
Jag vet att det är kriminellt och att det inte är bra. Men som sagt jag gör det ändå.
Många andra som också bryter mot lagen i trafiken verkar ju inte kunna erkänna att det de gör är kriminellt utan tycker att andra ska göra det enklare för dem att begå sitt 'brott'.
Men om du alltid kör lagligt när du gör dina omkörningar så ber jag så mycket om ursäkt ifall du ändå känt dig träffad. Min mening var bara att de som körde för fort skulle känna sig träffade.
Handen på hjärtat nu, hur ofta ligger du själv kvar i vänsterfil för att du ser att det ligger vägsniglar i högerfilen längre fram?Nötegårdsgubben skrev:
Ja, jag tycker det. Om föraren inte ser att du ligger bakom lär denne inte se att du helljusblinkar heller. Du skriver själv att det blir att du kanske blinkar även om den andra föraren redan är på väg att flytta på sig. Det är alltså ett helt meningslöst blinkande.
Tuta hade jag kunna köpa, för om nån inte har uppmärksamhet bakåt kanske denne i alla fall hör om du tutar.