Skulle vara kul om man skickade ut en massiv enkät där folk får svara på om de anser att de är en bättre förare än de flesta. Gärna redovisat efter kön samt ålderskategori. Känns nästan som något man kunde frågat ChatGPT men nu ställer jag frågan här, om någon sett statistik av denna typ.

H Harald Blåtumme skrev:
Skulle vara kul om man skickade ut en massiv enkät där folk får svara på om de anser att de är en bättre förare än de flesta. Gärna redovisat efter kön samt ålderskategori. Känns nästan som något man kunde frågat ChatGPT men nu ställer jag frågan här, om någon sett statistik av denna typ.
https://via.tt.se/pressmeddelande/n...lforaren?publisherId=391729&releaseId=3248562

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Läs det jag skrev, läs inte det du tror jag skrev.
Ok. Jag läste igen. Du kan helt enkelt inte gå ut på vägrenen för det är svårare än att ligga kvar.
Tur en del kan mer då.

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
[länk]
Tänkvärd statistik verkligen! En övervägande majoritet anser att de är bättre än medelföraren bakom ratten, tydligen är män samt folk med hög inkomst överrepresenterade i denna kategori.

Extra kul vore om man kunde korrelera denna statistik mot körsträcka/år, samt antal incidenter/olyckor folk varit inblandade i. Olyckor efter kön, per åldersgrupp, per körsträcka/år vore en bra analys.

Man kan tex anta att det finns en större sannolikhet att man varit inblandad i olyckor om man har ett förhållandevis högt miltal per år, och de med högst miltal per år skulle jag tro är män snarare än kvinnor. Jag kan ha fel men uttalar mig endast efter generella mönster jag sett.

Men bara taget för vad det är, intressant att de flesta anser att de är bättre bilförare än de flesta... :)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Nej, i det avseendet tänker vi väl inte så olika egentligen. Vad jag reagerar på är att vissa tycks kräva att få "fri lejd" genom att framförvarande SKA köra ut på vägrenen.
Jag kör givetvis inte heller ut på någon vägren om det finns ett synligt hinder.
Skillnaden mellan synligheten på körbana och vägrenen är väl t.ex bredden vilket till stor del påverkar överblicken framåt. Dessutom brukar lösa föremål oftare (och framför allt längre tid) ligga på vägrenen än mitt i körbanan. Om hindret ligger på körbanan blir det ofta en gemensam varning från framförvarande fordon via t.ex. bromsljus och/eller blinkers vilket inte sker för mindre men ändå skadligt skrot på vägrenen.
Hur mycket man ser av detta beror givetvis till stor del hur mycket och var man kör.
Om någon närmar sig bakom dig och du inte flyttar dig ut på en rak och ren vägren utan bilen bakom dig blir liggande i km efter km efter dig pga ständigt mötande trafik.
Sitter du då och tänker att han kräver att du ska flytta dig alltså?
Och låter den känslan styra vad som är rimligt i din körning?
Är det vad du fick lära dig när du tog körkort?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag antar att du syftar på "rätten" att köra för fort och köra om?
Det är ju roligt att du kopplar ihop just de två sakerna. Lite privatpolistänk där.
Såna där fortkörare ska jag inte släppa förbi, tänker du när du ligger EXAKT i 90 enligt din hastighetsmätare på 90 väg.
Det är att krama varandra det.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Va?
Det ju det alla som kör exakt enligt skyltarna vill. Att vi ska köra så sakta som möjligt för det säger minsann statistiken, ju högre hastighet, desto fler och svårare olyckor.
Talibanerna varnade högljutt för konsekvenserna när vägverket planerade att höja till 120 på de bästa motorvägarna.
Vi fick exakta siffror på hur många fler som skulle dö per år pga detta.
Sedan när olyckstalen gick ned så fick de svårt med argumenten.

N Nerre skrev:
Den heldragna linjen är vägmarkering M8.
[länk]

Där står att den anger att bestämmelserna i i 3 kap. 11 § eller 12 § tredje stycket är tillämpliga.

Gissa vad §12 tredje stycket säger?

Ja? Det vet väl alla? Du får använda den.
Men inte om det är heldragen linje.

När vi ändå citerar TF så kan vi ta med 3. Kap. §36:
Ja? Vad vill du säga med detta?

F
K karlmb skrev:
Om någon närmar sig bakom dig och du inte flyttar dig ut på en rak och ren vägren utan bilen bakom dig blir liggande i km efter km efter dig pga ständigt mötande trafik.
Sitter du då och tänker att han kräver att du ska flytta dig alltså?
Och låter den känslan styra vad som är rimligt i din körning?
Är det vad du fick lära dig när du tog körkort?
Var har jag skrivit det? Läs om och läs rätt. Du har precis det tanke- & tolkningssättet jag menar, inskränkt och egoistiskt. Tycker uppenbarligen: "Bara JAG kan & gör rätt - alla andra behöver läras upp".

Redigerat:
F
H Harald Blåtumme skrev:
Tänkvärd statistik verkligen! En övervägande majoritet anser att de är bättre än medelföraren bakom ratten, tydligen är män samt folk med hög inkomst överrepresenterade i denna kategori.

Extra kul vore om man kunde korrelera denna statistik mot körsträcka/år, samt antal incidenter/olyckor folk varit inblandade i. Olyckor efter kön, per åldersgrupp, per körsträcka/år vore en bra analys.

Man kan tex anta att det finns en större sannolikhet att man varit inblandad i olyckor om man har ett förhållandevis högt miltal per år, och de med högst miltal per år skulle jag tro är män snarare än kvinnor. Jag kan ha fel men uttalar mig endast efter generella mönster jag sett.

Men bara taget för vad det är, intressant att de flesta anser att de är bättre bilförare än de flesta... :)
Jätteintressant ide. Dessutom vore det spännande att korrelera denna statistik med antal körkortsår samt några av de vanligaste bilfabrikat/modeller..

Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:

I statistiken räknas förstås sällan in de som vägrar flyttar sig till vägren eller iaf hö-fil och på det sättet är själva grundorsaken i en del fall.

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Var har jag skrivit det? Läs om och läs rätt. Du har precis det tanke- & tolkningssättet jag menar, inskränkt och egoistiskt. Tycker uppenbarligen: "Bara JAG kan & gör rätt - alla andra behöver läras upp".
De flesta av dina i lägg här går ut på att DU vet bäst och DU behöver inte flytta DIG. PUNKT!
Så det är ju tydlig projicering när du anklagar mig för att vara expert och egoist.
Du kanske inte tror på när jag och Fairlane tex berättar om alla gånger vi varit ute på vägrenen och underlättat för våra medtrafikanter utan i din lilla värld är alla som någon gång kör fortare är du rena egoistsvin.

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
Minnie Mesola
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Körde bil till Borlänge igår ikväll. Var helt tomt på vägen, folk trodde väl det var dödsdömt pga vädret. Fyfan vad skönt det var glida fram utan idioter
Du hade tejpat över backspegeln?:D

Minnie

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
De flesta av dina i lägg här går ut på att DU vet bäst och DU behöver inte flytta DIG. PUNKT!
Så det är ju tydlig projicering när du anklagar mig för att vara expert och egoist.
Du kanske inte tror på när jag och Fairlane tex berättar om alla gånger vi varit ute på vägrenen och underlättat för våra medtrafikanter utan i din lilla värld är alla som någon gång kör fortare är du rena egoistsvin.
Var har jag sagt att jag inte flyttar mig? Fortfarande problem med läsförståelse??
Jag kör gärna och OFTA undan men enbart när jag SJÄLV är övertygad om att det kan ske riskfritt.
INTE för att någon hotfull rövslickare (som "vissa") lägger sig tätt bakom och aggresivt visar vilka extraljus den har.
Dessutom kör jag ofta själv om andra men KRÄVER inte att någon ska ut på vägrenen.
Jag kör om uteslutande när mötande trafik tillåter.
Detta känns tjatigt eftersom du tydligen inte kan acceptera andra åsikter än egna.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
I statistiken räknas förstås sällan in de som vägrar flyttar sig till vägren eller iaf hö-fil och på det sättet är själva grundorsaken i en del fall.
Eller de som utövar aggresiv körning och hotar andra vilket prioriteras som olycksorsak av polisen. Åtminstone i Sthlm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.