432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Det finns normalt även broms på bilen.F frasen_36 skrev:Vad hjälper det om någon kört ut på vägrenen för att släppa förbi bakomvarande som påbörjat omkörningen och alltså ligger bredvid?
Då är ju den på vägrenen "instängd" och kan inte väja för t.ex. en grop eller skrot som kan finnas där.
Dvs "ratten" och "ögon" hjälper inte mycket. Jag har personligen råkat ut för detta. Skulle vara "präktig" och gick ut på vägrenen. Kunde inte väja för en lossad del av en slitbana från ett lastbilsdäck. Det rensade bort mitt avgassystem.
Det verkar som du råkar ut för en massa problem som går lätt att undvika med lite erfarenhet. Men du vägrar arrogant att göra något du inte "måste".
Att dåliga förare ger större risker än bra förare är givet.Mats-S skrev:
Fel, dom som skapar farliga situationer är bilister som inte har koll på sin körning, oavsett fart. Många tror att körkort är en mänsklig rättighet, oavsett hur illa man hanterar sin bil i trafiken.
Ett talande exempel från verkligheten är när jag varje måndagsmorgon pendlade mellan Karlstad - Stockholm. Det var hur tydligt som helst att medtrafikanterna var vana bilister, kunniga duktiga bilister som kunde hantera körningen utan att skapa irritation och onödiga situationer. Själv låg jag på 30+ och det var absolut inga "låtsaspoliser" som höll på och fjantade och obstruerade pga min överträdelse av fartgränserna. Full koll i sina backspeglar, inga konstiga situationer när ,man skulle köra om.
Motsatsen är alla "helgbilister" med stor brist på körvana, kör laglig fart men stor osäkerhet och dålig koll på att läsa trafiksituationer innan det blir farligt. Dessutom noll koll på backspegeln, ofta släckta bakljus, ligger i fel fil mm. Men laglig fart har dom![]()
Det är också helt givet att med en given nivå på förare ger högre hastighet större/fler risker.
Vilken "tur" att du anser dig ha en sådan fantastisk erfarenhet så du vet hur alla andra ska göra..K karlmb skrev:
Vi är några iaf som förstår varann här i tråden.F frasen_36 skrev:
Vi har lärt oss att samarbete och flexibilitet ger säkrare och effektivare körning och flöde för alla, än att ständigt hålla på "sin rätt" pga upplevda problem som inte är så stora egentligen om man är förutseende och planerar sin körning så som de försöker lära ut i de flesta trafikskolor.
Då kan man tom köra lite för fort utan att störa andra i onödan eller öka riskerna nämnvärt.
Vet inte vad du surrar om att "hålla på sin rätt". Är det att på kommando från dig inte köra undan och ut på vägrenen tillräckligt snabbt när du kommer?K karlmb skrev:Vi är några iaf som förstår varann här i tråden.
Vi har lärt oss att samarbete och flexibilitet ger säkrare och effektivare körning och flöde för alla, än att ständigt hålla på "sin rätt" pga upplevda problem som inte är så stora egentligen om man är förutseende och planerar sin körning så som de försöker lära ut i de flesta trafikskolor.
Då kan man tom köra lite för fort utan att störa andra i onödan eller öka riskerna nämnvärt.
Jag har aldrig påstått att jag inte överträder hastigheten utan gör många omkörningar.
Men jag planerar dem så de kan utföras säkert och utan att kräva att framförvarande ska köras utanför körbanan. Det handlar om mognad och förmåga att läsa av andras körning. Alla är inte perfekta (som "vissa") men har ändå rätt att färdas på vägarna.
Är ju just det som är problemet. Alla anser att det är en mänsklig rättighetbatybfå framföra ett fordon på 3.5ton och dom går i 250km/h och samtidigt få vara egoistisk.F frasen_36 skrev:Vet inte vad du surrar om att "hålla på sin rätt". Är det att på kommando från dig inte köra undan och ut på vägrenen tillräckligt snabbt när du kommer?
Jag har aldrig påstått att jag inte överträder hastigheten utan gör många omkörningar.
Men jag planerar dem så de kan utföras säkert och utan att kräva att framförvarande ska köras utanför körbanan. Det handlar om mognad och förmåga att läsa av andras körning. Alla är inte perfekta (som "vissa") men har ändå rätt att färdas på vägarna.
Läs det jag skrev, läs inte det du tror jag skrev.K karlmb skrev:Att du skrev detta:
"
Problemet med att köra i vägrenen, är att man har väjningplikt mot allt på körbanan med allt vad det innebär.
Påbörjar du en omkörning, då kommer jag att underlätta omkörningen - sänka min hastighet och om behovet uppstår och möjligheten finns, även förflytta mig i sidled.
Om du inte klarar av att göra en säker omkörning under de premisserna, då är det illa. Jag har gjort vad jag kan.
"
I ett annat inlägg skrev du att du aldrig går ut på vägrenen för man ska klara att köra om ändå. "PUNKT".
Så hur ska du ha det?
Jösses. Hur kör ni egentligen allihop?
I dag lånade jag en bil och körde runt på.Sao Vivsente, Kap Verde, Afrika. Folk här kör som galna tokar men jag kör hellre Här än i Stockholms rusningstrafik. Här vet man ju vart folk skall, man tittar på varandra och allt är bra. Trafiken är varm, I Stockholm är den kall, man kräver sin rätt.
Någon skrev här i tråden, det var ett citat från en annan tråd, att Stockholmare kör bättre än amdra, jösses. Jag har kört bil i hela Sverige, inkl Stockholm och de sämsta förarna jag hittat är i Stockholm, och senast jag körde bil var i Afrika...
I dag lånade jag en bil och körde runt på.Sao Vivsente, Kap Verde, Afrika. Folk här kör som galna tokar men jag kör hellre Här än i Stockholms rusningstrafik. Här vet man ju vart folk skall, man tittar på varandra och allt är bra. Trafiken är varm, I Stockholm är den kall, man kräver sin rätt.
Någon skrev här i tråden, det var ett citat från en annan tråd, att Stockholmare kör bättre än amdra, jösses. Jag har kört bil i hela Sverige, inkl Stockholm och de sämsta förarna jag hittat är i Stockholm, och senast jag körde bil var i Afrika...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 313 inlägg
Femhundra spänn på att statistik bevisar att du har fel.G gaidin skrev:Jösses. Hur kör ni egentligen allihop?
Skogsägare
· 23 313 inlägg
Skogsägare
· 23 313 inlägg
Här diskuterar vi å andra sidan till stor del det personliga ansvaret. Om fler gjorde som de ska skulle också riskerna minska.tveksamt skrev:
Jag förordar inte att folk ska köra för fort, men poängen med trådens titel och många andra regler i trafiken är att det finns fler beteenden än den hastighet man håller som riskerar att skapa olyckor.
Absolut!Nötegårdsgubben skrev:
Här diskuterar vi å andra sidan till stor del det personliga ansvaret. Om fler gjorde som de ska skulle också riskerna minska.
Jag förordar inte att folk ska köra för fort, men poängen med trådens titel och många andra regler i trafiken är att det finns fler beteenden än den hastighet man håller som riskerar att skapa olyckor.
Det här mynnade då ut från att någon kategoriskt skrev att de som kör långsamt (som i enbart laglig hastighet) i vänsterfilen är de som skapar risker, vilket inte är sant.
Renoverare
· Stockholm
· 20 423 inlägg
Körde bil till Borlänge igår ikväll. Var helt tomt på vägen, folk trodde väl det var dödsdömt pga vädret. Fyfan vad skönt det var glida fram utan idioter