Minnie Mesola
K karlmb skrev:
I statistiken räknas förstås sällan in de som vägrar flyttar sig till vägren eller iaf hö-fil och på det sättet är själva grundorsaken i en del fall.
Trams. Grundorsaken är den som kör om och därmed orsakar olyckan. Inget annat. Att kompensera sin utbrunna veke med vårdslös körstil, är inte en förmildrande omständighet.

Minnie

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 4 till
  • Laddar…
C
Folk tänker inte i abstrakta begrepp som vänster/höger utan intuitivt sidan där det kommer mötande trafik/sidan där det är av- och påfarter. När de hamnar på en väg utan mötande trafik som dessutom har av- och påfarter på båda sidor uppfattar de inte någon skillnad mellan höger och vänster utan det blir symmetriskt. De uppfattar då inte att de ska hålla sig på någon särskild sida.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kör du linux fick du inte ligga när du pluggade på KTH tex
Tack för denna värdefulla upplysning. Delade nämligen ett tag studentkorridor med en som körde Gentoo Linux och gick på KTH. En tjej sov ofta över hos honom. Så slutade hon komma och i stället brukade en ännu läckrare blondin hälsa på honom. Har alltid oroat mig för att det försiggick otillbörligheter (de var ju inte gifta med varandra). Men nu kan jag tack vare dig leva i trygg vetskap om att det inte idkades otukt i hans rum.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Folk tänker inte i abstrakta begrepp som vänster/höger utan intuitivt sidan där det kommer mötande trafik/sidan där det är av- och påfarter. När de hamnar på en väg utan mötande trafik som dessutom har av- och påfarter på båda sidor uppfattar de inte någon skillnad mellan höger och vänster utan det blir symmetriskt. De uppfattar då inte att de ska hålla sig på någon särskild sida.

Tack för denna värdefulla upplysning. Delade nämligen ett tag studentkorridor med en som körde Gentoo Linux och gick på KTH. En tjej sov ofta över hos honom. Så slutade hon komma och i stället brukade en ännu läckrare blondin hälsa på honom. Har alltid oroat mig för att det försiggick otillbörligheter (de var ju inte gifta med varandra). Men nu kan jag tack vare dig leva i trygg vetskap om att det inte idkades otukt i hans rum.
Grattis du har träffat den enda linuxanvändaren som någonsin fått ligga :crysmile:

• Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Grattis du har träffat den enda linuxanvändaren som någonsin fått ligga :crysmile:
Förutom du då:sick:

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Utanför ämnet, men idag blev det spännande.
Kommer på motorvägen i Södertälje innan broarna, ligger i höger då jag ska svänga av mot E20 till Strängnäs.
Går väl i 80-90 när det plötsligt blir tvärstopp (många åker i vänstern och slänger sig in i högern, där av stoppen)
Jag har avstånd till bilen framför och skulle inte ha några problem att hinna stanna, men bilarna bakom har inget avstånd alls, så jag bromsar kraftigt, släpper bromsen och viker av ut i den snöiga vägrenen.
Bilen närmast bakom passerar hela min bil med låsta hjul, bilen bakom den får stopp halvvägs bredvid min bil.
Minst de 2 bilarna hade alltså krockat om jag inte vikt ut i vägrenen.
Men nu kommer det värsta, bilen som stod halvvägs bredvid mig tutade när jag blinkade för att åka iväg ut på vägen igen !!!
Funderade på om jag skulle stanna så bilen inte kom vidare, kliva ur och hämta kofoten i skåpet, dra den i vindrutan. På en sån idiot skulle kännas skönt....men jag är inte en sån och åkte bara vidare.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Har du inte någon bromspedal på din bil?
Ligger jag på vägrenen och släpper förbi någon och plötligt upptäcker ett hinder så har man ju en bromspedal man kan använda. Man behöver sällan bromsa hårt, bromsa lätt så bilen passerar lite fortare, slå på vänsterblinker och ta sig in på vägbanan igen.
Som sagt var, vissa hinder ser man kanske inte förrän de är 20 meter bort. En slitbana från ett däck kan se ut som en mörk fläck på asfalten.

Och kom inte att säg att jag kör för fort i de lägena, för jag blir ändå omkörd av folk som tycker det går bra att köra fortare. 90% av alla bilister kör som om de förutsätter att körbanan är helt tom.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Trams. Grundorsaken är den som kör om och därmed orsakar olyckan. Inget annat. Att kompensera sin utbrunna veke med vårdslös körstil, är inte en förmildrande omständighet.

Minnie
Det, är projicering.

F frasen_36 skrev:
Eller de som utövar aggresiv körning och hotar andra vilket prioriteras som olycksorsak av polisen. Åtminstone i Sthlm.
Jo, De brukar ju åka dit eftersom de var just omkörande och ifall de krockar med mötande är det ju rätt lätt att döma dem, särskilt i hastighetsfixerade länder.

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är ju roligt att du kopplar ihop just de två sakerna. Lite privatpolistänk där.
Såna där fortkörare ska jag inte släppa förbi, tänker du när du ligger EXAKT i 90 enligt din hastighetsmätare på 90 väg.
Fördomar här hör jag. Jag vet att min mätare visa för mycket så kör utifrån vad GPS:en visar.

Och jag håller mig i princip alltid ordentligt till höger.

Det finns inget som säger att jag har nån skyldighet att släppa förbi de som kör fortare, däremot står det klart och tydligt att de som vill köra om mig bara får göra det om situationen medger.

Det står dessutom klart och tydligt att man inte får köra fortare än gällande hastighetsbegränsning.

Jag påstår inte att jag har nån rättighet här. Jag har t.ex. skyldigheterna att hålla hastighetsbegränsningen, hålla till höger och låta bli att öka farten när jag blir omkörd. De skyldigheterna följer jag.

Jag är inte en sån som försöker hindra andra att köra om. Men jag kör heller inte ut på vägrenen utan vidare.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
[länk]
Isakare Isakare skrev:
Kommer på motorvägen i Södertälje innan broarna, ligger i höger då jag ska svänga av mot E20 till Strängnäs.
Går väl i 80-90 när det plötsligt blir tvärstopp (många åker i vänstern och slänger sig in i högern, där av stoppen)
Jag har avstånd till bilen framför och skulle inte ha några problem att hinna stanna, men bilarna bakom har inget avstånd alls, så jag bromsar kraftigt, släpper bromsen och viker av ut i den snöiga vägrenen.
Bilen närmast bakom passerar hela min bil med låsta hjul, bilen bakom den får stopp halvvägs bredvid min bil.
Men nu kommer det värsta, bilen som stod halvvägs bredvid mig tutade när jag blinkade för att åka iväg ut på vägen igen !!!
Funderade på om jag skulle stanna så bilen inte kom vidare, kliva ur och hämta kofoten i skåpet, dra den i vindrutan. På en sån idiot skulle kännas skönt....men jag är inte en sån och åkte bara vidare.
Han kanske bara tutade salut till ett exemplariskt sätt att hantera situationen :-)

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det ju det alla som kör exakt enligt skyltarna vill. Att vi ska köra så sakta som möjligt för det säger minsann statistiken, ju högre hastighet, desto fler och svårare olyckor.
Talibanerna varnade högljutt för konsekvenserna när vägverket planerade att höja till 120 på de bästa motorvägarna.
Vi fick exakta siffror på hur många fler som skulle dö per år pga detta.
Sedan när olyckstalen gick ned så fick de svårt med argumenten.
Du har grovt missförstått verkligheten. De som kör enligt hastighetsbegränsning vill ju inte att folk ska köra så sakta som möjligt. Det går ju att köra väldigt mycket långsammare än hastighetsbegränsningen eller hur?

Vill du påstå att hastigheten i vilken en olycka inträffar inte har någon relevans för hur svåra olyckor det blir?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Var har jag sagt att jag inte flyttar mig? Fortfarande problem med läsförståelse??
Jag kör gärna och OFTA undan men enbart när jag SJÄLV är övertygad om att det kan ske riskfritt.
INTE för att någon hotfull rövslickare (som "vissa") lägger sig tätt bakom och aggresivt visar vilka extraljus den har.
Dessutom kör jag ofta själv om andra men KRÄVER inte att någon ska ut på vägrenen.
Jag kör om uteslutande när mötande trafik tillåter.
Detta känns tjatigt eftersom du tydligen inte kan acceptera andra åsikter än egna.
Tydligt att du har problem med de som inte tycker som du, du ser en ljustuta som en förnedring istället för vad den egentligen är, en liten uppmaning om att du kanske kan överväga att flytta dig.
Ingen ska minsann komma med åsikter till dig i trafiken. Eller ens vänliga uppmaningar.

Isakare Isakare skrev:
Det här med att "tränga sig före" i köer kan röra upp lika mkt känslor som ifall någon vågar blinka med helhjuset på en del.

K karlmb skrev:
Tydligt att du har problem med de som inte tycker som du, du ser en ljustuta som en förnedring istället för vad den egentligen är, en liten uppmaning om att du kanske kan överväga att flytta dig.
Ingen ska minsann komma med åsikter till dig i trafiken. Eller ens vänliga uppmaningar.
Men varför ska du ens uppmana någon som kör enligt alla regler att göra på något annat sätt? För att det passar dig.
Du tycker att andra ska anpassa sig efter dig, men tycker det är ”privatpolistänk” att någon annan tycker det är idiotiskt att köra för fort.

Varför ska du få anmärka på andras körning som du vill, men klanka ner på andra som anmärker på andra sätt (på något som faktiskt är mot trafikreglerna)?
Hej dubbelmoral!

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ok. Jag läste igen. Du kan helt enkelt inte gå ut på vägrenen för det är svårare än att ligga kvar.
Tur en del kan mer då.
Nu gick du vilse igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.