432 662 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Allt kanske inte är så "normalt" och "bör" som enligt din teori. T.ex. när vägen svänger och sikten skyms av fordon framför. Jag vet bara att jag inte hann göra något innan slitbanan dök upp. (Jag körde inte på slitbanan för att det var kul..)Fairlane skrev:
Jag tänker bara att normalt ser man problem som slitbanor, skrot etc några 100 meter innan. Kör man 90 km/h (25 m/s) bör man hinna få stopp på bilen utan problem om man ser hindret 150 meter framför bilen. Man bör också kunna bromsa, slå på vänsterblinkers och komma tillbaks på vägbanan. Man har då väjningsplikt, men min erfarenhet är att 99,9% släpper in en i det läget.
Ett hål i asfalten eller mindre föremål syns inte alltid 150m.
Anser diskussionen meningslös eftersom jag inte längre tar risken så länge jag inte är övertygad.
Jag håller till höger på KÖRBANAN det får räcka.
Sen märker man att vissa försvårar omkörning genom att öka hastigheten. Kör man om dem iaf så märker man att de släpper på gasen. Sånt märker man lätt.
Barnsligt och olagligt beteende.
Lushus är för fattighjonAndersMalmgren skrev:
Ja det finns ännu bättre gator med mindre genomfartstrafik och nog så fina hus. Jag gillar dock funkis, men finns inte så mkt av det på grönviksvägen förutom några nybyggda i den stilen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 407 inlägg
Lust!P Pin skrev:
Var jag skall hålla mig är inte frågan, jag håller höger fram tills jag måste hålla vänster även om lagen säger att jag får hålla vänster tidigare. Komplexiteten ligger i när jag får och inte får ligga/gå ut i högerfil och passera bilar som ligger och trycker i mitt/vänsterfil. Det är de undantagen jag vill utnyttja, och det är de undantagen som är onödigt komplexa.N Nerre skrev:
För att vara tydlig: Egentligen är frågan för mig helt akademisk och anledningen till att jag gärna diskuterar den är att jag anser att de som beslutar om våra trafiklagar ibland verkar vara körkortslösa trafikmotståndare, ungefär lika insatta som sengångare. Jag hyser ingen som helst illusion om att mitt gnällande kommer förändra något, men om jag mår bättre av att få ur mig lite uppdämd frustration över våra styrandes dumhet så varför inte.
Under tiden: Om folk ligger och trycker i mitt/vänsterfil i onödan kör jag gladeligen om i högerfil, alldeles oavsett hastighetsbegränsning. Två fel gör inte ett rätt, men så länge jag inte blir stoppad och bötfälld...
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 619 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 619 inlägg
Fel, dom som skapar farliga situationer är bilister som inte har koll på sin körning, oavsett fart. Många tror att körkort är en mänsklig rättighet, oavsett hur illa man hanterar sin bil i trafiken.tveksamt skrev:
Ett talande exempel från verkligheten är när jag varje måndagsmorgon pendlade mellan Karlstad - Stockholm. Det var hur tydligt som helst att medtrafikanterna var vana bilister, kunniga duktiga bilister som kunde hantera körningen utan att skapa irritation och onödiga situationer. Själv låg jag på 30+ och det var absolut inga "låtsaspoliser" som höll på och fjantade och obstruerade pga min överträdelse av fartgränserna. Full koll i sina backspeglar, inga konstiga situationer när ,man skulle köra om.
Motsatsen är alla "helgbilister" med stor brist på körvana, kör laglig fart men stor osäkerhet och dålig koll på att läsa trafiksituationer innan det blir farligt. Dessutom noll koll på backspegeln, ofta släckta bakljus, ligger i fel fil mm. Men laglig fart har dom
Idag, i Huddinge kommun, finns inte ens valet att köra i mittfil eller vänsterfil för den delen.
Har promenerat från hemmavid till Stockholms kommun, Farsta, och där var allt (Allt!) plogat kl 14 - stora som små vägar, gång och cykelbanor.
I mitt närområde har vägen plogats en gång (med bladet vänt åt fel håll) men inte sandats, gångcykelbanor samt trottoarer oplogade.
Undanbeder mig kommentarer om att jag borde flytta. Jag trivs här, Huddinge är bra på mycket - nära till naturen, tillgängligt, bra kultur och bra kommunikationer när en vill till "stan".
Bara nyfiken på hur upphandlingen gällande snöröjning är gjord så ska luska i det.
Har promenerat från hemmavid till Stockholms kommun, Farsta, och där var allt (Allt!) plogat kl 14 - stora som små vägar, gång och cykelbanor.
I mitt närområde har vägen plogats en gång (med bladet vänt åt fel håll) men inte sandats, gångcykelbanor samt trottoarer oplogade.
Undanbeder mig kommentarer om att jag borde flytta. Jag trivs här, Huddinge är bra på mycket - nära till naturen, tillgängligt, bra kultur och bra kommunikationer när en vill till "stan".
Bara nyfiken på hur upphandlingen gällande snöröjning är gjord så ska luska i det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Låter som Trångsund/Skogås. Är du säker på att kommunen minns att ni finns?Maria T skrev:
Jag var i Smista i morse och sen eftermiddag (perfekt dag att ha bokat bilservice på), där var det plogat på både gata och trottoar.
Nä, jag vet på allvar inte om den njurformade Huddinge kommun ens minns att det finns något åt öster som heter Trångsund/Skogås. Jag bor i Trångsund. Inte så förvånansvärt att "vi" i denna del av kommunen inte känner så stor delaktighet - jag har ca 2 km till Farsta centrum som är ett stort köpcentrum med allt som jag önskar. Det är nästan en mil till Huddinge centrum som är en sorglig liten sak med dåligt utbud av det mesta så även om jag är positiv till att handla i den kommun jag bor så bryter jag trenden nästan varje vecka - ICA Kvantum i Farsta (Stockholms kommun) och Maxi i Haninge (med flera, Willys Sköndal t ex) får mina matpengar framför de små och dyra ICA i Trångsund och Skogås.
Nu blev det mer prat om mat och värde för pengar, sorry OT.
Men som du beskriver @Nötegårdsgubben så är vi här, i andra änden av "njuren" en bortglömd samling boende.
Nu blev det mer prat om mat och värde för pengar, sorry OT.
Men som du beskriver @Nötegårdsgubben så är vi här, i andra änden av "njuren" en bortglömd samling boende.
Fel. Den har även detta syfte. Hade den inte varit tänkt att användas vid omkörningar så hade det varit heldragen linje till den som på motorväg.N Nerre skrev: