F
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänker bara att normalt ser man problem som slitbanor, skrot etc några 100 meter innan. Kör man 90 km/h (25 m/s) bör man hinna få stopp på bilen utan problem om man ser hindret 150 meter framför bilen. Man bör också kunna bromsa, slå på vänsterblinkers och komma tillbaks på vägbanan. Man har då väjningsplikt, men min erfarenhet är att 99,9% släpper in en i det läget.
Allt kanske inte är så "normalt" och "bör" som enligt din teori. T.ex. när vägen svänger och sikten skyms av fordon framför. Jag vet bara att jag inte hann göra något innan slitbanan dök upp. (Jag körde inte på slitbanan för att det var kul..)
Ett hål i asfalten eller mindre föremål syns inte alltid 150m.
Anser diskussionen meningslös eftersom jag inte längre tar risken så länge jag inte är övertygad.
Jag håller till höger på KÖRBANAN det får räcka.
Sen märker man att vissa försvårar omkörning genom att öka hastigheten. Kör man om dem iaf så märker man att de släpper på gasen. Sånt märker man lätt.
Barnsligt och olagligt beteende.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det framgår dock inte på bilden hur otroligt brant den backen är. Den ser ut som en vägg när man kommer nerifrån så inte roligt att köra utför i halka om det är stopp i backen. Men adressen är över Malmgrens nivå så det var någon annan.
Bara fula funkishus på grönviksvägen.

Då är tex lushusbacken bättre

Ett gult hus med svart tak, garage, SUV, grusgång, häck och trädgård. Molnig himmel. Google Street View-märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Mats-S
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:

[bild]
Ja såklart. Och jag tycker Porsche, Ferrari och Lamborghini är fula och tråkiga, skulle aldrig vilja ha en.:rolleyes:

• Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:

[bild]
Lushus är för fattighjon ;)
Ja det finns ännu bättre gator med mindre genomfartstrafik och nog så fina hus. Jag gillar dock funkis, men finns inte så mkt av det på grönviksvägen förutom några nybyggda i den stilen.

P Pin skrev:
Lushus är för fattighjon ;)
Ja det finns ännu bättre gator med mindre genomfartstrafik och nog så fina hus. Jag gillar dock funkis, men finns inte så mkt av det på grönviksvägen förutom några nybyggda i den stilen.
Lust! :) Nja, det är ju mest hus från 30 och nyare där. Jag hade valt annan adress....

• Gilla
Pin
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Men om du inte vill utnyttja undantagen kan du låta bli, håll dig till höger utom när du kör om eller måste ligga i ett annat körfält för att svänga vänster.
Var jag skall hålla mig är inte frågan, jag håller höger fram tills jag måste hålla vänster även om lagen säger att jag får hålla vänster tidigare. Komplexiteten ligger i när jag får och inte får ligga/gå ut i högerfil och passera bilar som ligger och trycker i mitt/vänsterfil. Det är de undantagen jag vill utnyttja, och det är de undantagen som är onödigt komplexa.

För att vara tydlig: Egentligen är frågan för mig helt akademisk och anledningen till att jag gärna diskuterar den är att jag anser att de som beslutar om våra trafiklagar ibland verkar vara körkortslösa trafikmotståndare, ungefär lika insatta som sengångare. Jag hyser ingen som helst illusion om att mitt gnällande kommer förändra något, men om jag mår bättre av att få ur mig lite uppdämd frustration över våra styrandes dumhet så varför inte. :)
Under tiden: Om folk ligger och trycker i mitt/vänsterfil i onödan kör jag gladeligen om i högerfil, alldeles oavsett hastighetsbegränsning. Två fel gör inte ett rätt, men så länge jag inte blir stoppad och bötfälld... (y)

K karlmb skrev:
Men det blir ju betydligt fler möjligheter om vägrenen används där det är möjligt.
Ja, men vägrenen är inte tänkt att användas så. Vägrenen är en säkerhetsmarginal. Hade det varit meningen att man skulle använda den i normala fall hade den inte varit en vägren utan ett körfält.

• Gilla
Harald Blåtumme och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, de som skapar farliga situationer är de som kör för fort.
Fel, dom som skapar farliga situationer är bilister som inte har koll på sin körning, oavsett fart. Många tror att körkort är en mänsklig rättighet, oavsett hur illa man hanterar sin bil i trafiken.

Ett talande exempel från verkligheten är när jag varje måndagsmorgon pendlade mellan Karlstad - Stockholm. Det var hur tydligt som helst att medtrafikanterna var vana bilister, kunniga duktiga bilister som kunde hantera körningen utan att skapa irritation och onödiga situationer. Själv låg jag på 30+ och det var absolut inga "låtsaspoliser" som höll på och fjantade och obstruerade pga min överträdelse av fartgränserna. Full koll i sina backspeglar, inga konstiga situationer när ,man skulle köra om.

Motsatsen är alla "helgbilister" med stor brist på körvana, kör laglig fart men stor osäkerhet och dålig koll på att läsa trafiksituationer innan det blir farligt. Dessutom noll koll på backspegeln, ofta släckta bakljus, ligger i fel fil mm. Men laglig fart har dom :crysmile:

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
M Myckling skrev:
Ja såklart. Och jag tycker Porsche, Ferrari och Lamborghini är fula och tråkiga, skulle aldrig vilja ha en.:rolleyes:
Nee, tacka vet jag en Skoda med trasig växellåda :cool:

Maria T
Idag, i Huddinge kommun, finns inte ens valet att köra i mittfil eller vänsterfil för den delen.
Har promenerat från hemmavid till Stockholms kommun, Farsta, och där var allt (Allt!) plogat kl 14 - stora som små vägar, gång och cykelbanor.
I mitt närområde har vägen plogats en gång (med bladet vänt åt fel håll) men inte sandats, gångcykelbanor samt trottoarer oplogade.

Undanbeder mig kommentarer om att jag borde flytta. Jag trivs här, Huddinge är bra på mycket - nära till naturen, tillgängligt, bra kultur och bra kommunikationer när en vill till "stan".
Bara nyfiken på hur upphandlingen gällande snöröjning är gjord så ska luska i det.

• Haha
maria01
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Idag, i Huddinge kommun, finns inte ens valet att köra i mittfil eller vänsterfil för den delen.
Har promenerat från hemmavid till Stockholms kommun, Farsta, och där var allt (Allt!) plogat kl 14 - stora som små vägar, gång och cykelbanor.
Låter som Trångsund/Skogås. Är du säker på att kommunen minns att ni finns?

Jag var i Smista i morse och sen eftermiddag (perfekt dag att ha bokat bilservice på), där var det plogat på både gata och trottoar. :ok:

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
storstad problem låter det som jag har bott på ställen där inte var plogat på flera dagar

Maria T
Nä, jag vet på allvar inte om den njurformade Huddinge kommun ens minns att det finns något åt öster som heter Trångsund/Skogås. Jag bor i Trångsund. Inte så förvånansvärt att "vi" i denna del av kommunen inte känner så stor delaktighet - jag har ca 2 km till Farsta centrum som är ett stort köpcentrum med allt som jag önskar. Det är nästan en mil till Huddinge centrum som är en sorglig liten sak med dåligt utbud av det mesta så även om jag är positiv till att handla i den kommun jag bor så bryter jag trenden nästan varje vecka - ICA Kvantum i Farsta (Stockholms kommun) och Maxi i Haninge (med flera, Willys Sköndal t ex) får mina matpengar framför de små och dyra ICA i Trångsund och Skogås.

Nu blev det mer prat om mat och värde för pengar, sorry OT.
Men som du beskriver @Nötegårdsgubben så är vi här, i andra änden av "njuren" en bortglömd samling boende.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, men vägrenen är inte tänkt att användas så. Vägrenen är en säkerhetsmarginal. Hade det varit meningen att man skulle använda den i normala fall hade den inte varit en vägren utan ett körfält.
Fel. Den har även detta syfte. Hade den inte varit tänkt att användas vid omkörningar så hade det varit heldragen linje till den som på motorväg.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Helt riktigt och det är ENBART den som ev blir omkörd som avgör om den anser att det är möjligt eller riskfritt.
Dvs ingen osnuten rövslickare som ligger bakom med 1 meters lucka och blinkar med helljuset.
Och var skrev jag något annat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.