432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Att du skrev detta:S sunqan skrev:
"
Problemet med att köra i vägrenen, är att man har väjningplikt mot allt på körbanan med allt vad det innebär.
Påbörjar du en omkörning, då kommer jag att underlätta omkörningen - sänka min hastighet och om behovet uppstår och möjligheten finns, även förflytta mig i sidled.
Om du inte klarar av att göra en säker omkörning under de premisserna, då är det illa. Jag har gjort vad jag kan.
"
I ett annat inlägg skrev du att du aldrig går ut på vägrenen för man ska klara att köra om ändå. "PUNKT".
Så hur ska du ha det?
Vad hjälper det om någon kört ut på vägrenen för att släppa förbi bakomvarande som påbörjat omkörningen och alltså ligger bredvid?K karlmb skrev:
Då är ju den på vägrenen "instängd" och kan inte väja för t.ex. en grop eller skrot som kan finnas där.
Dvs "ratten" och "ögon" hjälper inte mycket. Jag har personligen råkat ut för detta. Skulle vara "präktig" och gick ut på vägrenen. Kunde inte väja för en lossad del av en slitbana från ett lastbilsdäck. Det rensade bort mitt avgassystem.
Men om du inte vill utnyttja undantagen kan du låta bli, håll dig till höger utom när du kör om eller måste ligga i ett annat körfält för att svänga vänster.T ToRy skrev:
Det kan ju dock hända på många andra ställen också. 2+1 vägar tex.F frasen_36 skrev:Vad hjälper det om någon kört ut på vägrenen för att släppa förbi bakomvarande som påbörjat omkörningen och alltså ligger bredvid?
Då är ju den på vägrenen "instängd" och kan inte väja för t.ex. en grop eller skrot som kan finnas där.
Dvs "ratten" och "ögon" hjälper inte mycket. Jag har personligen råkat ut för detta. Skulle vara "präktig" och gick ut på vägrenen. Kunde inte väja för en lossad del av en slitbana från ett lastbilsdäck. Det rensade bort mitt avgassystem.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Hur länge låg du ute på vägrenen då?F frasen_36 skrev:Vad hjälper det om någon kört ut på vägrenen för att släppa förbi bakomvarande som påbörjat omkörningen och alltså ligger bredvid?
Hur lång fri sikt hade du när du gick ut på vägrenen?
Fanns inte möjligheten att bromsa?
Kör sällan på vägar där det är vägren på det viset som det var för 20-30 år sen, men då fick jag ofta ut. Någon enstaka gång fick jag bromsa för att de kom något hinder som jag inte uppmärksammat när jag gick ut, eventuellt för att jag blev omkörd av många eller omkörd av någon som ägare förbi så jag var ute på vägrenen lite längre än planerat.
Jag har aldrig sett det som en stort problem. Jag fick någon enstaka gång bromsa med tusentals gånger fler underlättade jag en omkörning så den blev säkrare.
Undrar om det inte är filbytena i första hand som orsakar olyckor. Om alla vid 3-filiga vägar alltid strävar efter innerfilen och vägar med många påfarter leder detta till evinnerliga filbyten och ironiskt nog den 3:e filen ekar tom. Har sett utomlands på 3-filiga där dom skyltat olika hastigheter per fil 80, 100, 100.findus42 skrev:
Det är ett trafikbrott med böter.
På sträckan Moraberg-Hallunda brukar det vara en raid med några års mellanrum där de lappar folk för just detta. Kanske för att syndandet är väldigt vanligt just där.
Körde den sträckan halv sex i morse. Brukar vara bättre vid den tiden. Men inte denna morgon. Tradigt att komma ikapp den ena efter den andra och göra dubbla filbyten.
Men... regler är regler. Ligger alltid till höger när det finns plats och kör inte om på fel sida vid trefiligt.
Körde däremot om tre bilar på höger sida vid 70 och 60 gränserna. Folk ligger och tuffar under hastighetsgräns genom tre rondeller om de skall svänga vänster några kilometer längre fram.
Jag som övar mycket på filbyten vid trefiligt påstår att det inte är nödvändigt att lägga sig till vänster inför en sväng förrän det är något hundratal meter kvar beroende på trafiktryck och hastighet.
Mvh Findus
Helt riktigt och det är ENBART den som ev blir omkörd som avgör om den anser att det är möjligt eller riskfritt.K karlmb skrev:
Dvs ingen osnuten rövslickare som ligger bakom med 1 meters lucka och blinkar med helljuset.
Nej tydligen fanns inte tillräcklig möjlighet att se hindret eller bromsa för då hade det naturligtvis inte hänt.Fairlane skrev:
Hur länge låg du ute på vägrenen då?
Hur lång fri sikt hade du när du gick ut på vägrenen?
Fanns inte möjligheten att bromsa?
Kör sällan på vägar där det är vägren på det viset som det var för 20-30 år sen, men då fick jag ofta ut. Någon enstaka gång fick jag bromsa för att de kom något hinder som jag inte uppmärksammat när jag gick ut, eventuellt för att jag blev omkörd av många eller omkörd av någon som ägare förbi så jag var ute på vägrenen lite längre än planerat.
Jag har aldrig sett det som en stort problem. Jag fick någon enstaka gång bromsa med tusentals gånger fler underlättade jag en omkörning så den blev säkrare.
Min far råkade ut för något liknande när han körde ut på vägrenen. Han körde i ett litet hål i asfalten som skadade hans däck och fälg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förvisso lite OT men fick detta från en bekant som konstaterade att det kommit några cm snö i Bromma med efterföljande trafikkaos.
Tycker mig ana @AndersMalmgren där nere som var ute på spaning efter ett hus.
Det framgår dock inte på bilden hur otroligt brant den backen är. Den ser ut som en vägg när man kommer nerifrån så inte roligt att köra utför i halka om det är stopp i backen. Men adressen är över Malmgrens nivå så det var någon annan.M Myckling skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag tänker bara att normalt ser man problem som slitbanor, skrot etc några 100 meter innan. Kör man 90 km/h (25 m/s) bör man hinna få stopp på bilen utan problem om man ser hindret 150 meter framför bilen. Man bör också kunna bromsa, slå på vänsterblinkers och komma tillbaks på vägbanan. Man har då väjningsplikt, men min erfarenhet är att 99,9% släpper in en i det läget.F frasen_36 skrev: