D djac skrev:
Gällande det där med att hålla undan för blåljus så är ju denna ändå ganska underhållande: [länk]
Lättskrämd förare "Jag hade panik och en tjutande ambulans bakom mig.".

D
K Kane skrev:
Ja det är såklart bättre med längre utryckningstider än att eventuellt kränka en medelålders motorcykelpolispetimeter, hela hans dag kunde ju ha förstörts.

• Gilla
  • Haha
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Var skrev jag att jag inte klarar det?
Vad får dig att tro att jag skrev att du inte klarar det?

Unikt namn
K Kane skrev:
Det är nog lätt att bre på när tidningen intervjuar och körkortet redan åkt sin väg...

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nja, oavsett vilken hastighet man kör i måste man ju rimligtvis se till att inte byta fil framför någon annan så denne måste tvärnita. Det är ju grundläggande. Uppför sig exempelvis lastbilschauffören som ska köra om en annan lastbil så är det ju det som är problemet, inte att den kör om.

Tja, det var du som tyckte/kastade ut dig att det inte skulle vara okej för dem att köra om, så då är det väl du som borde ha tänkt till i frågan. Är det bara just dessa som inte ska tillåtas eller andra som hindrar och stör också?
Hus-/släpvagnar? De stör ju ofta bra mycket när de ligger i 80 på 2+1-vägar och de är ju verkligen inte nödvändiga.

För att svara på dina frågor, ja, det är okej. Varför skulle det inte vara det? För att du har bråttom någonstans? Åk tidigare.
det är filbytet med inbromsningen som är problemet. Naturligtvis kan de köra om långsamt om det är helt fritt bakåt och ingen kommer ikapp. Det var inte jag som tyckte det skulle vara förbjudet för lastbilar att köra om, det var ett påstående/fråga i replik till mitt inlägg att det blir följden av att den som redan ligger i vänsterfilen får bromsa.

Jag har aldrig någonsin bråttom någonstans. Jag åker i god tid eller har ingen exakt tid att passa. Det är troligare att lastbilarna är de som har ett pressat schema och stressar sig fram i trafiken.

D
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är nog lätt att bre på när tidningen intervjuar och körkortet redan åkt sin väg...
Ser ofta folk flytta sig för att släppa fram ambulanser, kanske är det ibland utanför regelboken men att vara så autistiskt lagd att man inte kan se uppsidan som större än den obetydliga rubbingen av den upplevda ordningen skulle ju egentligen berättiga till sjukpension.

• Haha
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
G
Råkat ut för en liknade sak fick blå ljus bakom mig och jag gasade på tills det gick att stanna.

Dock så var det ju mig dom ville stoppa då jag kört lite fört fort lite sura miner men jag kom undan lindrigt då jag snällt förklarade att blått + rött betyder stanna och blått flytta på dig:cool:.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Gällande det där med att hålla undan för blåljus så är ju denna ändå ganska underhållande: [länk]
Men varför körde mc polisen bakom ambulansen? Hade det inte varit bättre att ligga en bit framför med blåljus och eskortera ambulansen?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
P Pin skrev:
Men varför körde mc polisen bakom ambulansen? Hade det inte varit bättre att ligga en bit framför med blåljus och eskortera ambulansen?
Han tänkte väl först bötfälla ambulansföraren, men hitta ett nytt offer.

• Haha
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
Du frågar fel person, gällande den myndigheten och de flesta av deras anställda finns det bara frågetecken, inga svar!

• Haha
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Hur menar du nu?
Om den som ska bli omkörd inte ser att någon närmar sig så blir ju en omkörning en chock för den föraren.
Jag menar att om man som Nerre flera gånger råkar ut för att folk går ut på vägren för att släppa förbi, samtidigt som Nerre inte vill köra förbi där då han tycker det är osäker, ja då ligger han för nära. Man ska sträva efter att spendera så kort tid som möjligt i mötande körfält, oberoende av om man vill köra fortare än tillåtet eller inte. Det är bättre att vänta 100 meter bakom om man ser att det är omöjligt att köra om här och så när det börjar se bättre ut så accelererar man. Drömmen är ju att ha maxfart när man går ut i mötande fil, inte påbörja accelerationen då.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Jag menar att om man som Nerre flera gånger råkar ut för att folk går ut på vägren för att släppa förbi, samtidigt som Nerre inte vill köra förbi där då han tycker det är osäker, ja då ligger han för nära. Man ska sträva efter att spendera så kort tid som möjligt i mötande körfält, oberoende av om man vill köra fortare än tillåtet eller inte. Det är bättre att vänta 100 meter bakom om man ser att det är omöjligt att köra om här och så när det börjar se bättre ut så accelererar man. Drömmen är ju att ha maxfart när man går ut i mötande fil, inte påbörja accelerationen då.
Ja, då slipper man ju också väldigt många stenskott och tiden man sparar på körningen lär inte räcka för att bättra och polera fronten :(

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Bara om det är tät köbildning i samtliga körfält.
Där tolkar jag annorlunda (tror jag, komplext var ordet.) Det är tillåtet att köra om i högerfil om man redan ligger i högerfil oavsett trafikmängden. Men man får inte byta fil åt höger om det är tät köbildning. Eller så tolkar vi samma... :rofl:

Det är ju egentligen inte så komplext. Grundregeln är att omkörning skall ske till vänster. Om alla följer det uppstår inga konstigheter.

De undantag som finns behöver man egentligen inte bry sig om, om man nu inte vill utnyttja dem.
Fast det är ju just undantagen som gör det komplext. Grundregeln är enkel, hade vi bara haft den (kombinerat med "håll åt höger i alla lägen") hade det varit frid och fröjd. Men med undantagen blir det komplext, med olika regler för olika hastigheter och trafikflöden.

Det är samma sak med högerregeln. Utan alla märkliga undantag hade den varit tämligen självklar, men det är den inte som det ser ut nu. Men det är en annan fråga...

F frasen_36 skrev:
Som sagt: Vägrenen FÅR användas tillfälligt vid behov men den som kommer bakifrån kan inte begära att framförvarande SKA göra det. Undantaget utryckningstrafik.
Inget som motsäger något jag skrivit.

F
K karlmb skrev:
Inget som motsäger något jag skrivit.
Så bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.