Fairlane Fairlane skrev:
Förutsättningen var ju att du låg för nära. Det brukar du väl inte göra?
Nej, men folk brukar "flytta på sig" till vägrenen även om jag ligger långt bakom.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju å andra sidan bättre än att folk ligger i omkörningsfil för länge.
Men just ligga kvar i omkörningsfil för länge är många fortkörare duktiga på. De verkar tro att ingen annan kör fortare så de har ingen uppmärksamhet bakåt. Ser det rätt ofta när jag ligger i 110 i högerfil, i vänsterfil kommer nån som kanske kör 115-120 och kör förbi, sen kommer det nån fartdåre i 130-140 och den där första bilen ligger kvar i vänsterfil fast det är helt tomt i högerfil framför mig.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Nej, men folk brukar "flytta på sig" till vägrenen även om jag ligger långt bakom.
Ja då svarade du på mitt inlägg med helt fel förutsättningar trots att jag skrev att jag flyttar mig för folk som ligger för nära.

Märkligt kan jag tycka att du råkar ut för folk som går ut på vägrenen när du ligger på bra avstånd. Extra märkligt när man tänker att du gärna ligger under hastighetsbegränsningen. Jag har aldrig varit med om det, och jag kör rätt många mil mer än du gör årligen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det är ju så enkelt att de ser att jag kommer ikapp. Om de ligger i 80 med släp på en 100-väg och jag kommer i 100 så lättar ju inte jag på gasen 2 km innan jag är ikapp, jag kör ju tillräckligt nära för att kunna köra om när det blir lämpligt tillfälle. Och då när jag ligger där och väntar på att det ska bli fritt från mötande så är det inte ett dugg ovanligt att de kör ut på vägrenen (med baktanken att jag ska kunna köra om trots mötande trafik).

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Men just ligga kvar i omkörningsfil för länge är många fortkörare duktiga på. De verkar tro att ingen annan kör fortare så de har ingen uppmärksamhet bakåt. Ser det rätt ofta när jag ligger i 110 i högerfil, i vänsterfil kommer nån som kanske kör 115-120 och kör förbi, sen kommer det nån fartdåre i 130-140 och den där första bilen ligger kvar i vänsterfil fast det är helt tomt i högerfil framför mig.
För de som har detta beteende så är det en bra erfarenhet att köra några hundra mil på Autobahn: stenkoll i backspeglarna är helt obligatoriskt i synnerhet i de yttersta vänsterfilerna, likaså detta att ta filer åt höger så fort som möjligt efter omkörning.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Det är ju så enkelt att de ser att jag kommer ikapp. Om de ligger i 80 med släp på en 100-väg och jag kommer i 100 så lättar ju inte jag på gasen 2 km innan jag är ikapp, jag kör ju tillräckligt nära för att kunna köra om när det blir lämpligt tillfälle. Och då när jag ligger där och väntar på att det ska bli fritt från mötande så är det inte ett dugg ovanligt att de kör ut på vägrenen (med baktanken att jag ska kunna köra om trots mötande trafik).
Då ligger du för nära ....
Lägg dig så att du kan gasa på när du ser luckan komma. När du är ikapp bilen framför så har du redan farten uppe så omkörningen går fortare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju som med märken på kläder och allt anat, det säger mycket om personen.
Kör du linux fick du inte ligga när du pluggade på KTH tex
Det måste ha varit jobbigt för dig. Kul att det verkar ha ändrat sig nu!

• Haha
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det vet jag inte, men jag vet att ingen får tvinga eller kräva att någon ska köra ut på väggrenen.
All väggrenskörning sker helt på frivillig sätt och på egen risk.
Frånsett givetvis när det gäller att ge fri väg åt utryckningsfordon.
Börja då med att läsa de senaste inläggen om just tvinga.

F frasen_36 skrev:
Ja, man ska hålla till höger på KÖRBANAN inte köra på väggrenen. Väggrenen är INTE körbana. Hur svårt kan de va' ?
Tydligen lika svårt för dig som att definiera ska.
Vägrenen FÅR användas också när det är lämpligt. Det är därmed en möjlighet som SKA beaktas. Inte avfärdas som irrelevant.

Redigerat:
F frasen_36 skrev:
Ja, man ska hålla till höger på KÖRBANAN inte köra på väggrenen. Väggrenen är INTE körbana. Hur svårt kan de va' ?
Och dessa människor har körkort kanon!

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Då ligger du för nära ....
Lägg dig så att du kan gasa på när du ser luckan komma. När du är ikapp bilen framför så har du redan farten uppe så omkörningen går fortare.
Hur menar du nu?
Om den som ska bli omkörd inte ser att någon närmar sig så blir ju en omkörning en chock för den föraren.

N Nerre skrev:
Det är nog lite vanligare med mittfältskampare trots allt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Pin skrev:
Inte vet jag. Svänga vänster behöver du säkert göra ibland flöt att komma dit du ska. UPS i USA har dock en algoritm som gör att de bara for högersväng då det går snabbare.
Är det ok att köra om en A traktor 2 km/h snabbare än den kör?
Att köra om någon som håller 109 i 110?

Nu är det ibland allvarligare än hindra och störa då det kan behövas en kraftig inbromsning för att inte kollidera (i laglig hastighet). Eller kanske jag ska smyga förbi i 85 för att minimera den risken.
Men vad är meningen med att köra om någon som kör i princip i samma hastighet.
Nja, oavsett vilken hastighet man kör i måste man ju rimligtvis se till att inte byta fil framför någon annan så denne måste tvärnita. Det är ju grundläggande. Uppför sig exempelvis lastbilschauffören som ska köra om en annan lastbil så är det ju det som är problemet, inte att den kör om.

Tja, det var du som tyckte/kastade ut dig att det inte skulle vara okej för dem att köra om, så då är det väl du som borde ha tänkt till i frågan. Är det bara just dessa som inte ska tillåtas eller andra som hindrar och stör också?
Hus-/släpvagnar? De stör ju ofta bra mycket när de ligger i 80 på 2+1-vägar och de är ju verkligen inte nödvändiga.

För att svara på dina frågor, ja, det är okej. Varför skulle det inte vara det? För att du har bråttom någonstans? Åk tidigare.

• Gilla
Nerre
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Tydligen lika svårt för dig som att definiera ska.
Vägrenen FÅR användas också när det är lämpligt. Det är därmed en möjlighet som SKA beaktas. Inte avfärdas som irrelevant.
Som sagt: Vägrenen FÅR användas tillfälligt vid behov men den som kommer bakifrån kan inte begära att framförvarande SKA göra det. Undantaget utryckningstrafik.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.