432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Renoverare
· Stockholm
· 20 437 inlägg
När nån gör så framför mig brukar jag uppgivet skaka på huvudet och ändå vänta på att det ska bli lämpligt att köra om. Även om den som kör på vägrenen har väjningsplikt orkar jag inte ställa mig och skriva försäkringspapper om det blir plåtskador, utan jag väntar med att köra om tills jag kan göra det på ett säkert sätt.Fairlane skrev:
Bara om det är tät köbildning i samtliga körfält.T ToRy skrev:
Det är ju egentligen inte så komplext. Grundregeln är att omkörning skall ske till vänster. Om alla följer det uppstår inga konstigheter.2. Det komplexa i de här reglerna övertygar mig än mer om att det är en synnerligen dålig idé att över huvud taget ha olika regler om omkörningar beroende på hastigheten som gäller, och att regeln borde vara att man inte får köra om till höger och att man ALLTID ska hålla åt höger om man inte inom de närmaste 3-400 metrarna ska ta av åt vänster. Oavsett hastighet.
De undantag som finns behöver man egentligen inte bry sig om, om man nu inte vill utnyttja dem.
Trafikflödet är väl alla trafik, i alla filer, tillsammans?AndersMalmgren skrev:
Så om det går sakta i högerfil så är det alltså inte helt korrekt att blåsa på för fullt i vänsterfil, för då anpassar man sig inte efter det totala trafikflödet. Det blir farligare situationer ju större skillnaden i hastighet är.
Att köra om nån som ligger i 100 i 120 är inte så farligt (20 km/h skillnad), men att ligga i 120 och köra om nån som kör i 50 är farligare (70 km/h i hastighetsskillnad).
Renoverare
· Stockholm
· 20 437 inlägg
Det är klart att det är ett annat trafikflöde i vänsterfilen än högerfilen.N Nerre skrev:Trafikflödet är väl alla trafik, i alla filer, tillsammans?
Så om det går sakta i högerfil så är det alltså inte helt korrekt att blåsa på för fullt i vänsterfil, för då anpassar man sig inte efter det totala trafikflödet. Det blir farligare situationer ju större skillnaden i hastighet är.
Att köra om nån som ligger i 100 i 120 är inte så farligt (20 km/h skillnad), men att ligga i 120 och köra om nån som kör i 50 är farligare (70 km/h i hastighetsskillnad).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Förutsättningen var ju att du låg för nära. Det brukar du väl inte göra?N Nerre skrev:När nån gör så framför mig brukar jag uppgivet skaka på huvudet och ändå vänta på att det ska bli lämpligt att köra om. Även om den som kör på vägrenen har väjningsplikt orkar jag inte ställa mig och skriva försäkringspapper om det blir plåtskador, utan jag väntar med att köra om tills jag kan göra det på ett säkert sätt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Det är ju å andra sidan bättre än att folk ligger i omkörningsfil för länge. Att någon som ligger i högerfil ”tar sig plats” och går ut och kör om tycker jag är rimligt. Sen kanske vissa generellt borde fundera på om inte luckan bakom en snabbt upphinnande bil är lämpligare, men rent generellt gör de ju som det är tänkt.P Pin skrev:
Lite samma sak här. Ibland måste de ju få köra om även om det bara är för att de växeldrar.P Pin skrev:
Påfallande ofta är det tomt en lång sträcka bakom mig. Troligen för att 120 var en underdrift.Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju å andra sidan bättre än att folk ligger i omkörningsfil för länge. Att någon som ligger i högerfil ”tar sig plats” och går ut och kör om tycker jag är rimligt. Sen kanske vissa generellt borde fundera på om inte luckan bakom en snabbt upphinnande bil är lämpligare, men rent generellt gör de ju som det är tänkt.
Lite samma sak här. Ibland måste de ju få köra om även om det bara är för att de växeldrar.
Nja varför ska de få köra om någon gång om det inte kan ske utan att hindra och störa annan trafik? De kan köpa starkare lastbil eller köra med mindre last eller stanna i sin fil. Växeldra ger ju inget mervärde för någon. Nummer två kan swisha nummer ett pengar för sparad diesel istället.
Jag förstår att det inte funderar så i praktiken och jag är alltid beredd att bromsa.
Nej, om det är 70 eller lägre så behöver det inte vara tät köbildning, det behöver inte ens vara kö.N Nerre skrev:
Edit:
Vi kan ta Ölandsbron som exempel.
Fordon A kommer ifrån E22an, hamnar automatiskt i vänster körfält.
Fordon B kommer från Ängöleden via påfart, hamnar automatiskt i höger körfält.
Fordon B får köra om fordon A på högersidan eftersom gällande maxhastighet är 70 km/h.
Hela sträckan från E22an till och med av-påfartena på Svinö är det 70 km/h.
Direkt efter Svinöpåfarten blir det 90 km/h MEN ca 100 meter senare sitter det digitala hastighetsskyltar som när de är tända visar hastighet från 30? till 80 km/h.
Redigerat:
Var drar man då gränsen? Om lastbilar inte ska få köra om för att de under den korta stunden hindrar och stör annan trafik, vilka mer ska vi förbjuda för att de stundtals stör och hindrar andra?P Pin skrev:Påfallande ofta är det tomt en lång sträcka bakom mig. Troligen för att 120 var en underdrift.
Nja varför ska de få köra om någon gång om det inte kan ske utan att hindra och störa annan trafik? De kan köpa starkare lastbil eller köra med mindre last eller stanna i sin fil. Växeldra ger ju inget mervärde för någon. Nummer två kan swisha nummer ett pengar för sparad diesel istället.
Jag förstår att det inte funderar så i praktiken och jag är alltid beredd att bromsa.
Alla som stoppar upp trafiken på en vanlig stadsgata för att de ska svänga vänster?
Inte vet jag. Svänga vänster behöver du säkert göra ibland flöt att komma dit du ska. UPS i USA har dock en algoritm som gör att de bara for högersväng då det går snabbare.tveksamt skrev:
Är det ok att köra om en A traktor 2 km/h snabbare än den kör?
Att köra om någon som håller 109 i 110?
Nu är det ibland allvarligare än hindra och störa då det kan behövas en kraftig inbromsning för att inte kollidera (i laglig hastighet). Eller kanske jag ska smyga förbi i 85 för att minimera den risken.
Men vad är meningen med att köra om någon som kör i princip i samma hastighet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Jag kör nog ungefär som du då. Tycker att man ofta ser på ganska långt håll när en bil kan komma att byta fil sent. Visst finns då tillfällen då man önskat en större smidighet, men rent generellt är jag mer förtjust i dem som ofta byter fil beroende på trafikläget än dem som väljer en när de kör på motorvägen och stannar där. För de förra kan man också räkna med att de byter tillbaka till höger när läge ges.P Pin skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Imponerande re-enactment av dessa incidenter/olyckor man gjorde på den tiden!Demmpa skrev:
Intressant också att se hur dels vägarna ser annorlunda ut idag, hur annorlunda rekommendationerna är vad gäller vägrenskörning osv. En sak kvarstår som en fixstjärna - vikten av tillräckligt avstånd till framförvarande.
Själv är jag väl ingen som kör på eventuella vägrenar, begär heller inte att andra ska göra det. Har bra med pulver under huven och gasar på så man kommer om snabbt, sedan ner i rätt hastighet.
Brukar oftast accelerera precis under gränsen för att få släpp, för att få omkörningen så smidig och säker som möjligt. Accelereras för hårt störs riktningsstabilitet och styrning när antispinn och andra system kickar in och där vill man inte hamna.
Krama varandra i trafiken