F
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Malmberg är helt fantastisk, för jag är övertygad om att han på allvar anser sig bära på överlägsna gener som tack och lov förts vidare till "Bastarderna:p". En man som helt enkelt vet bäst och alltid har rätt, kan man inte annat än beundra på samma sätt som gamla Maoister -"Kapitalet skall krossas till varje pris", utan tanke på den egna säkerheten. Så Anders. -Köp genast en representabel bil med personlig nummerskylt (Anders1), så att pöbeln lätt känner igen dig och i god tid kan vika undan när du med all rätt färdas snabbt i vänsterfilen.

Mercedes 600. Allt annat osar pöbel lång väg och i denna kan du även vinka åt populasen när du ger dig ut på Eriksgata.

[bild]

Det finns ju en benämning på ett sådant tillstånd: Narcissism.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Börja med 3. Kap. §7. Även §9 är intressant (många bryter mot den när det är kö och filerna går olika fort, man får inte hoppa mellan filerna).

Sen är §41 den som talar om när det inte är omkörning att passera ett fordon i annat körfält. Det implicerar alltså att i alla andra fall är det omkörning att passera ett fordon i annat körfält.

Men du har rätt, enligt §31 så får man köra om till höger (d.v.s. behöver inte köra om till vänster) i de fall som anges i fjärde stycket i §7. Jag hade helt enkelt blandat ihop §31 och §41 lite.

Sent omsider tog jag mig tid att titta på dessa paragrafer. Jag drar två slutsatser:
1. Det är tillåtet att köra om till höger om man från början ligger i höger fil, men man får inte gå TILL höger fil i avsikt att köra om/passera annat fordon som är på väg åt samma håll.
2. Det komplexa i de här reglerna övertygar mig än mer om att det är en synnerligen dålig idé att över huvud taget ha olika regler om omkörningar beroende på hastigheten som gäller, och att regeln borde vara att man inte får köra om till höger och att man ALLTID ska hålla åt höger om man inte inom de närmaste 3-400 metrarna ska ta av åt vänster. Oavsett hastighet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Fortfarande är väggrenen just en VÄGGREN
Sånt här tycker jag är roligt. Så liten människa är jag.

• Haha
  • Gilla
Guzzi och 7 till
  • Laddar…
Vet ni hur mycket skit det ligger i väggrenen. Skulle aldrig gå ut där ens med hyrbil.

• Gilla
Stuff och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sånt här tycker jag är roligt. Så liten människa är jag.
Jo, iochförsig. Men det är lite förvirrande; är det grenarna eller renarna som är problemet?

• Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vet ni hur mycket skit det ligger i väggrenen. Skulle aldrig gå ut där ens med hyrbil.
Där har du faktiskt rätt. Det finns inga garantier för att det är körbart och hinderfritt där.

Minnie Mesola
J JuggeH skrev:
Jo, iochförsig. Men det är lite förvirrande; är det grenarna eller renarna som är problemet?
Väg-Renen. Alltså ett klövdjur. Några grenar finns inte.

Minnie

• Älska
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var hittar jag källan till de estimerade priserna för de olika vägarna? Låter helt barockt!
Google is your friend:
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/satsning-på-säkra-vägar-bromsas-1.1024046
https://www.nyteknik.se/bygg-byggprojekt-jarnvag/sa-langt-racker-1-miljard/548266

Och här https://sv.wikipedia.org/wiki/2+1-väg kan kan läsa:
Utbyggnaden av E 18 Västerås–Sagån 2013–2014 erbjuder ett exempel för hur en 2+1-väg kan byggas om till motorväg. Det tio kilometer långa avsnittet byggs under arton månader om till motorväg för en kostnad av 200 miljoner kronor.

Jodå. Vägg-renen; en väldigt stor klövförsedd släkting till Cimex lectularius, mer känd som vägglusen.

• Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det går utmärkt att ha fler än två filer även om maxhastigheten är över 70 km/h.

Om det är kö i de två filer som går rakt fram och det är fritt i de två filer som framöver viker av åt höger så får man passera fordonen i de två vänsta filerna till höger om dom.
Precis. E4:an norr om Sthlm har många sträckor med 3 och ibland t.o.m. 4 körfält i vardera riktning och 80-100 km/h.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
P Pin skrev:
Byter jag fil strax innan för att köra om kan bilen jag skulle köra om också byta fil framför mig, eller så kommer det ikapp bilar bakifrån som jag hindrar.
Är det bara jag som faktiskt tittar i backspegeln när jag börjar planera för en omkörning?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fine men snälla rara lilla du. Vänta med att kasta dig ut i vänstern då till alla har passerat på 2+1
För det gör ni aldrig
Jodå, jag kan t.o.m. ligga kvar i 80 på 100-väg bakom ett husvagnsekipage tills nästa avsnitt där det blir 2-filigt för att inte vara i vägen för lagbrytarna.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nej det är du som är trafikfarlig som kastar dig ut i vänsterfilen i en hastighet långt under rådande trafikflöde.
Nej, det är du som ligger i vänsterfil och kör i en hastighet långt över rådande trafikflöde.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
N Nerre skrev:
Är det bara jag som faktiskt tittar i backspegeln när jag börjar planera för en omkörning?
Njae, vi verkar inte vara många.
De flesta bara vräker sig ut, oavsett om det kommer någon under pågående omkörning.

• Gilla
atomlab
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nej jag gör det också. Några tror jag tittar men inte bryr sig om att någon annan får bromsa, eller missbedömer avstånd och skillnad i hastighet. Det är ofta jag får bromsa för en lastbil som ska köra om en annan lastbil i 79 respektive 81 km/h när jag håller 120.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.