432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Minnie Mesola skrev:
Malmberg är helt fantastisk, för jag är övertygad om att han på allvar anser sig bära på överlägsna gener som tack och lov förts vidare till "Bastarderna". En man som helt enkelt vet bäst och alltid har rätt, kan man inte annat än beundra på samma sätt som gamla Maoister -"Kapitalet skall krossas till varje pris", utan tanke på den egna säkerheten. Så Anders. -Köp genast en representabel bil med personlig nummerskylt (Anders1), så att pöbeln lätt känner igen dig och i god tid kan vika undan när du med all rätt färdas snabbt i vänsterfilen.
Mercedes 600. Allt annat osar pöbel lång väg och i denna kan du även vinka åt populasen när du ger dig ut på Eriksgata.
[bild]
Det finns ju en benämning på ett sådant tillstånd: Narcissism.
N Nerre skrev:Börja med 3. Kap. §7. Även §9 är intressant (många bryter mot den när det är kö och filerna går olika fort, man får inte hoppa mellan filerna).
Sen är §41 den som talar om när det inte är omkörning att passera ett fordon i annat körfält. Det implicerar alltså att i alla andra fall är det omkörning att passera ett fordon i annat körfält.
Men du har rätt, enligt §31 så får man köra om till höger (d.v.s. behöver inte köra om till vänster) i de fall som anges i fjärde stycket i §7. Jag hade helt enkelt blandat ihop §31 och §41 lite.
Sent omsider tog jag mig tid att titta på dessa paragrafer. Jag drar två slutsatser:
1. Det är tillåtet att köra om till höger om man från början ligger i höger fil, men man får inte gå TILL höger fil i avsikt att köra om/passera annat fordon som är på väg åt samma håll.
2. Det komplexa i de här reglerna övertygar mig än mer om att det är en synnerligen dålig idé att över huvud taget ha olika regler om omkörningar beroende på hastigheten som gäller, och att regeln borde vara att man inte får köra om till höger och att man ALLTID ska hålla åt höger om man inte inom de närmaste 3-400 metrarna ska ta av åt vänster. Oavsett hastighet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 437 inlägg
Vet ni hur mycket skit det ligger i väggrenen. Skulle aldrig gå ut där ens med hyrbil.
Google is your friend:Jonatan79 skrev:
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/satsning-på-säkra-vägar-bromsas-1.1024046
https://www.nyteknik.se/bygg-byggprojekt-jarnvag/sa-langt-racker-1-miljard/548266
Och här https://sv.wikipedia.org/wiki/2+1-väg kan kan läsa:
Precis. E4:an norr om Sthlm har många sträckor med 3 och ibland t.o.m. 4 körfält i vardera riktning och 80-100 km/h.Demmpa skrev:
Jodå, jag kan t.o.m. ligga kvar i 80 på 100-väg bakom ett husvagnsekipage tills nästa avsnitt där det blir 2-filigt för att inte vara i vägen för lagbrytarna.AndersMalmgren skrev:
Nej jag gör det också. Några tror jag tittar men inte bryr sig om att någon annan får bromsa, eller missbedömer avstånd och skillnad i hastighet. Det är ofta jag får bromsa för en lastbil som ska köra om en annan lastbil i 79 respektive 81 km/h när jag håller 120.N Nerre skrev: