432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Från SAOL:K karlmb skrev:
förutsätta - betrakta som givet, utgå från; kräva
Givetvis ser du om jag gör det eller inte.
Jo, man ska hålla till höger och underlätta omkörning. Men att hålla till höger och att köra ut i vägrenen är helt olika saker. Det finns inget krav att jag ska köra ut i vägrenen, det är således upp till mig att välja.
Jag har heller inte sett någon tydlig angivelse av vad som menas med att underlätta omkörning eller något krav på att aktivt göra något (annat än att hålla till höger).
Jag menar således att jag gör inget fel om jag håller mig till höger (i mitt körfält) och vidhåller min stadiga hastighet när jag blir omkörd. Jag håller också ett adekvat avstånd till framförvarande bil vilket underlättar för dig att återgå till höger körfält igen när omkörningen är avklarad. Med andra ord, ingen kan kräva eller förvänta sig att jag gör mer än så.
Fortfarande är väggrenen just en VÄGGREN - dvs ingen körbana.Demmpa skrev:
All väggrenskörning är helt frivillig och sker på egen risk. Frånsett givetvis underlättandet för utryckningstrafik.
Ja exakt, om du läser flera av mina senare inlägg å inte bara det du citerar utan "hela" konversationen så ser du att jag skriver att det är frivilligt att gå ut på vägrenen.F frasen_36 skrev:
För vanlig personbil ja, en del fordon ska köras på vägrenen (men det avhandlades ju tidigare också.F frasen_36 skrev:
Fråga, är det ett krav att köra ut i vägrenen för att underlätta för utryckningstrafik? Var är detta reglerat?
Jo, jag ville bara förtydliga om någon annan läser.F frasen_36 skrev:
Har du förresten koll på min fundering i inlägget ovan? Finns det reglerat att man måste hålla ut i vägrenen för utryckningsfordon? Jag vet att det står att man ska lämna fri väg (osäker på exakt formulering) och vid behov ska man stanna men mer än så har jag inte sett.
Varje trafikant är skyldig att lämna fri väg för utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning. Förare som ska lämna fri väg ska stanna om det är nödvändigt. (2 kap 5 § Trafikförordningen).tveksamt skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 439 inlägg
Precis, den vet jag om. Således inget krav på vägrenskörning här heller, om det inte är nödvändigt.D Dilato skrev: