F
K karlmb skrev:
Var står det i lagen?
Det vet jag inte, men jag vet att ingen får tvinga eller kräva att någon ska köra ut på väggrenen.
All väggrenskörning sker helt på frivillig sätt och på egen risk.
Frånsett givetvis när det gäller att ge fri väg åt utryckningsfordon.

• Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Definiera förutsätta. Jag ser givetvis om du gör det eller inte.
Är vi inte överens om att det står i lagen att man ska underlätta omkörning och hålla till höger?
Ja, man ska hålla till höger på KÖRBANAN inte köra på väggrenen. Väggrenen är INTE körbana. Hur svårt kan de va' ?

K karlmb skrev:
Definiera förutsätta. Jag ser givetvis om du gör det eller inte.
Är vi inte överens om att det står i lagen att man ska underlätta omkörning och hålla till höger?
Från SAOL:
förutsätta - betrakta som givet, utgå från; kräva

Givetvis ser du om jag gör det eller inte.
Jo, man ska hålla till höger och underlätta omkörning. Men att hålla till höger och att köra ut i vägrenen är helt olika saker. Det finns inget krav att jag ska köra ut i vägrenen, det är således upp till mig att välja.
Jag har heller inte sett någon tydlig angivelse av vad som menas med att underlätta omkörning eller något krav på att aktivt göra något (annat än att hålla till höger).
Jag menar således att jag gör inget fel om jag håller mig till höger (i mitt körfält) och vidhåller min stadiga hastighet när jag blir omkörd. Jag håller också ett adekvat avstånd till framförvarande bil vilket underlättar för dig att återgå till höger körfält igen när omkörningen är avklarad. Med andra ord, ingen kan kräva eller förvänta sig att jag gör mer än så.

• Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju som med märken på kläder och allt anat, det säger mycket om personen.
Kör du linux fick du inte ligga när du pluggade på KTH tex
Hur kan DU veta det?

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
F
Demmpa Demmpa skrev:
Diskussionen med att gå ut på vägrenen gäller på de vägar som har halvbreda/breda vägrenar, inte de med minimal vägren som tex 2+1 vägar.

Som tex stora delar av E22an mellan Fårbo (Oskarshamn) och Västervik.
[länk]
[länk]
Fortfarande är väggrenen just en VÄGGREN - dvs ingen körbana.
All väggrenskörning är helt frivillig och sker på egen risk. Frånsett givetvis underlättandet för utryckningstrafik.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
All väggrenskörning är helt frivillig och sker på egen risk. Frånsett givetvis underlättandet för utryckningstrafik.
Ja exakt, om du läser flera av mina senare inlägg å inte bara det du citerar utan "hela" konversationen så ser du att jag skriver att det är frivilligt att gå ut på vägrenen.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
För vanlig personbil ja, en del fordon ska köras på vägrenen (men det avhandlades ju tidigare också.
Fråga, är det ett krav att köra ut i vägrenen för att underlätta för utryckningstrafik? Var är detta reglerat?

F
tveksamt tveksamt skrev:
För vanlig personbil ja, en del fordon ska köras på vägrenen (men det avhandlades ju tidigare också.
Fråga, är det ett krav att köra ut i vägrenen för att underlätta för utryckningstrafik? Var är detta reglerat?
Är det inte personbilstrafik som diskuteras?

Minnie Mesola
F frasen_36 skrev:
Hur kan DU veta det?
Gissa?
Var tror du Anders självhävdelsebehov, kommit ifrån?:p

Minnie

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Är det inte personbilstrafik som diskuteras?
Jo, jag ville bara förtydliga om någon annan läser.

Har du förresten koll på min fundering i inlägget ovan? Finns det reglerat att man måste hålla ut i vägrenen för utryckningsfordon? Jag vet att det står att man ska lämna fri väg (osäker på exakt formulering) och vid behov ska man stanna men mer än så har jag inte sett.

tveksamt tveksamt skrev:
Varje trafikant är skyldig att lämna fri väg för utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning. Förare som ska lämna fri väg ska stanna om det är nödvändigt. (2 kap 5 § Trafikförordningen).

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Gissa?

Minnie
Det är ju för fan ni som håller på inte jag

F
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Gissa?

Minnie
Bara tveksam om inte allt är en enda stort påhittad fantasivärld...

• Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Varje trafikant är skyldig att lämna fri väg för utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning. Förare som ska lämna fri väg ska stanna om det är nödvändigt. (2 kap 5 § Trafikförordningen).
Precis, den vet jag om. Således inget krav på vägrenskörning här heller, om det inte är nödvändigt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Demmpa Demmpa skrev:
Ja exakt, om du läser flera av mina senare inlägg å inte bara det du citerar utan "hela" konversationen så ser du att jag skriver att det är frivilligt att gå ut på vägrenen.
Ok, ber så mycket om ursäkt om jag misstolkat dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.