D Daniel 109 skrev:
[länk]
Gah... nu blev det kusligt. Jag bodde i Linköping (ryd) mellan 76 och 83, hade inte körkort och ändå tog det bara 0,5 sekunder - vallarondellen.
Såg en olycka där - en bil velade i rondellen, stannade (!) Bil bakom stannade (1) precis före rydsurfarten , bil bakom stannade(2) bil bakom stannade inte(3), bil (2) höll inte på bromsen utan körde in i bil (1). Bil (2) var tydligen ny och blev ganska illa åtgången.
Bil (!) Körde iväg ungefär när (2) stannade.
Alla körde i rätt fil, alla höll avstånd en körde lite fort

Jag satt på bussen från universitetet på väg ner mot stan.

Det var ett jävla tjat om rondeller, det var inte vad tråden handlade om. Kan vi inte få hata dessa mittfilsåkare utan ert rondelltjafs.

• Gilla
  • Haha
Pytt och 5 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Det var ett jävla tjat om rondeller, det var inte vad tråden handlade om. Kan vi inte få hata dessa mittfilsåkare utan ert rondelltjafs.
Räknas såna som ligger och blockerar mittenfilen i en rondell?

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Räknas såna som ligger och blockerar mittenfilen i en rondell?
Nä, inga rondeller :)

C
En till berättelse om hur det går när någon stannar i en cirkulationsplats. Har man väl kört in i cirkulationsplatsen stannar man inte om det finns någon som helst möjlighet att fortsätta åka.

Fairlane
Vi tolkar det lite olika. Problemet är enligt mig inte att man stannar i en cirkulationsplats, även om det finns möjlighet att fortsätta. Problemen här var två som jag förstår det.
1. En förare som är så osäker så att det i sig skapar problem (osäkra förare är oftast väldigt otydliga med sina avsikter, troligen för de inte själva vet vilka avsikter de har, vilket skapar missförstånd).
2. En förare som inte i tid uppmärksammar att det är stopp längre fram, alternativt håller för kort avstånd.

Att stanna i en cirkulationsplats trots att det finns möjlighet att fortsätta är fullständigt normalt i många fall. Säg att jag ligger i högerfil och ska svänga av på nästa utfart. Jag slår på blinker och förbereder mig för utfart, men det går inte för att är fullt med bilar på avfarten pga av ett rödlyse precis efter avtarten. Då stannar jag självklart och väntar på att det ska bli tomt på utfarten (Jag stannar så att bilar som ska in i cirkulationsplatsen kan komma in och passera om möjligt). Bara för att det är möjligt att fortsätta ett varv till i cirkulationsplatsen så ser jag inte det som rätt agerande.

För att ta tillbaks frågan lite till bilister som ligger i fel fil (mittfil) så kvarstår såkalrt problemet. En förändring som gjorts på E4/E20 vid Kungens Kurva är nu att man sänkt hastighetet från 80 km/h till 70 km/h så nu gör jag inget fel när jag kör om till höger ialllafall. ;)

• Gilla
sunqan och 2 till
  • Laddar…
Den som ändå passerade Kungens kurva sådana tider att det gick att komma upp i hastighetsgränsen... Det var ju så bra när det hade blivit tre filer förbi Alby, nu är det ett nytt bygge i ett antal år.

Nåja, som tröst är det inte bara fullt i mittfilen, utan till höger och vänster med!

Nåja, det är som det är och nu är jag ute i spenaten och trängs med mig själv på vedbacken istället.

Trevlig helg på er gott folk och mittfilsmarodörer!
Motorsåg och vedkapningsställning på en gräsmatta med nysågade vedträn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sunqan och 2 till
  • Laddar…
G
Erik_Hansson skrev:
Joo, faktiskt himla irriterande att folk kör i mittenfilen även om de inbyte kör om. Mellan Södertälje och Kungens Kurva kan det vara helt tjockt med bilar i mitten- och i vänsterfil och ingen i högerfilen.
JAG personligen kör om på båda sidorna som passar mig på sagd sträcka.
Låt idioterna ligga i mitten å fega som en idiot.. Jag kör om dem i skyltad hastighet när de ligger å skiter under skyltat gräns.

• Gilla
Per_Eriksson
  • Laddar…
Fairlane
Jag förstår dig, men det är lite surt att få böter för att andra inte kan välja rätt fil.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår dig, men det är lite surt att få böter för att andra inte kan välja rätt fil.
Fast om man kör om på fel sida så är det den som kör om som valt fel fil.:cool:

Inte bara, och egentligen inte ens främst. Det är de som ligger i mittfil utan att köra om som gör fel först och skapar situationen där någon lockas att köra om på insidan.

Därmed inte sagt att det är ok att köra om på insidan om det är skyltat mer än 70, men det är som sagt mittfilsåkaren som först bryter mot lagen och skapar situationen.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
På många ställen är ju tyvärr den tredje filen tillfällig och många tror att den svänger av så dom håller sig tryggt kvar i sin fil. Nästan lika störande som när lastbilarna kör om varandra

99% av mittfilsåkarna i Stockholm åker säkert samma väg dagligen, så dom vet precis vart högerfilen börjar och slutar.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Körde där idag. 3-filigt och 199 km/h enligt skyltning. I mittfil ligger bilarna i 80 km/h så tätt att det är kortare än två billängder. Nu körde jag om till höger i 100 km/h (vänsterpil var ungefär som mittfil). Hade jag fått böter där hade jag ifrågasatt vad polisen höll på med. De kunde plockat körkortet på samtliga i mittfilen med de avstånden.

Vid påfart så lyckades bil framför komma upp i hela 50-60 km/h vid slutet på påfartsträckan. Det innebar att tankbilen som kom farande fick kasta sig ut till vänster. Folk kan inte köra, så enkelt är det.

För att inte tala om mannen som susade fram i 60 km/h I mittfil med sin husbil.

• Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
3-filigt och 199 km/h enligt skyltning.
Jävlar i min lilla låda. Kanske dags att avbryta semestern och ta sig upp till Sö’täljevägen. :cool:

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.