D Dilato skrev:
Jag slog upp det efter att jag postat, och ja, man får inte.
Det är rätt märkligt att man inte får varna att man kör långsamt med ett fordon bara för att det får köras fortare än 45 men MÅSTE varna om man inte får köra fortare än 45 (även om man kan).
Jag slog också upp det och den mesta officiella informationen var om när jag måste ha skylten, tex på trehjulig moped. Inte mycket om att jag inte får ha den på en Tesla. Ett icke problem då jag varken har Tesla eller cruisar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag slog upp det efter att jag postat, och ja, man får inte.
Det är rätt märkligt att man inte får varna att man kör långsamt med ett fordon bara för att det får köras fortare än 45 men MÅSTE varna om man inte får köra fortare än 45 (även om man kan).
Det är inte lustigt.
Man får nämligen inte köra överdrivet långsamt utan anledning, det ger böter på 1000 kr.

Men om man har en anledning då?

För övrigt tänker jag att vi kanske ska ta fram skalpell och groda för den fortsatta dissekeringen av vad som var ett uppenbart skämt från @Dilato.

• Älska
Dilato
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Som att det är förbjudet att tvinga ut en trafikant på vägrenen.?
Vad är frågan här egentligen? Är det någon som har påstått att detta skulle vara tillåtet?
Nej. Men berätta vad du tror de menar med förbudet.

J
Åkte 50 mil från fjällen idag. Inga 3 filiga men väl 2+1. Allt flöt kanon fram till Uppsala där trafiken tärnade så det var fullt så långt ögat nådde i båda filerna. Tror ni då inte att det dyker upp en heljusblinkande rövsniffare som ska upp i ändan på varenda bil för att långsamt preja sig fram bil för bil för att kanske vinna 3 minuter när han når sthlm. Var faktiskt inte en BMW utan en v90.

• Gilla
  • Ledsen
Pin och 5 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej. Men berätta vad du tror de menar med förbudet.
Nu vet jag inte var du hittat just detta, så jag tänker inte göra någon större tolkning än att man inte får köra så att man tvingar ut andra på vägrenen.
Förstår fortfarande inte vad det har för bäring på att man inte får köra fortfaren än gällande hastighetsbegränsning vid omkörning?

J JohanLun skrev:
Var faktiskt inte en BMW utan en v90.
BMW:n var väl på verkstad så hyrbil ;)

• Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
[länk]
Jojo, det var inte nödvändigt med med 136 km/h. De flesta kör kanske om med +10…

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jojo, det var inte nödvändigt med med 136 km/h. De flesta kör kanske om med +10…
Jag sätter cruisen på 30 kmh över gränsen så är man inom körkortsgränsen. Sedan måste man sänka avståndet på radarn till lägsta. Om man har för stort avstånd fattar inte grottmongona man vill köra om.

• Gilla
andersda och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag sätter cruisen på 30 kmh över gränsen så är man inom körkortsgränsen. Sedan måste man sänka avståndet på radarn till lägsta. Om man har för stort avstånd fattar inte grottmongona man vill köra om.
Finns inget värre än klappskaft som ligger och nosar i röven trots att man ligger på eller över hastighetsgränsen, speciellt nu på vintern. Jag blir inte mer benägen att släppa förbi någon som gör så, snarare sänka hastigheten för att öka avståndet till framförvarande och öka mitt bromsutrymme om nåt händer. Planera körningen så att du kan hålla vettigt avstånd fram tills dess att du har en lucka att köra om istället.

• Gilla
  • Älska
Nerre och 8 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Finns inget värre än klappskaft som ligger och nosar i röven trots att man ligger på eller över hastighetsgränsen, speciellt nu på vintern. Jag blir inte mer benägen att släppa förbi någon som gör så, snarare sänka hastigheten för att öka avståndet till framförvarande och öka mitt bromsutrymme om nåt händer. Planera körningen så att du kan hålla vettigt avstånd fram tills dess att du har en lucka att köra om istället.
Jag har studerat detta noga, sätter du radarn på medium eller långt avstånd så flyttar sig inte idioterna

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Storsockret
Jag har studerat detta noga, sätter du radarn på medium eller långt avstånd så flyttar sig inte idioterna
Men varför ska dom flytta sig om dom kör enligt hastighetsgränsen bara för att du ska köra 30km/h över den?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Men varför ska dom flytta sig om dom kör enligt hastighetsgränsen bara för att du ska köra 30km/h över den?
De har inget att göra i omkörningsfilen.

• Gilla
andersda och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
De har inget att göra i omkörningsfilen.
Sorry, då är det jag som är helt lost, missade att det just omkörningsfilen. Nej där ska dom inte ligga och mögla.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.