432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Av10 000 BMW eller 124 000 bilar till saluM maria01 skrev:
Min uppfattning är att M ägarna gillar bensin, manuell växellåda och motorljud. Inget av detta finns i Tesla. Att det går fortare 0 - 100 är inte något som lockar M ägarna .en typisk M ägare om bensinförbrukningen ”inga problem, det finns alltid en mack i närheten när tanken börjar bli tom”.
Själv skulle jag välja Tesla före M om jag bara fick välja en bil.
Detta är ju just pga att svensk lag kräver låg hastighet för att kunna ha många filer i bredd. Det går inte annars att ha vägar som viker av och vänster med denna trafikintensitet och följa svensk lag.J jocke31 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Vanlig väg menar du, inte motorväg? Det finns förstås exempel på sådana. Dels stadsnära, Huddingevägen i Stockholm är ett sånt exempel. Två mil(?) 2+2-väg som inte är motorväg. Stora trafikflöden som kräver flerfilighet åt båda håll hela vägen.Jonatan79 skrev:
En normal 2+1-väg görs ju dock för att det inte är så mycket trafik. Jag kan inte uttala mig om läget norr om Gävle mer än konstatera att det är relativ glesbyggd även längs kusten. Tar vi E22 som var uppe nyss och som jag är mer bekant med så har den faktiskt ett 2+2-avsnitt. Det är den gamla flygrakan utanför Mönsterås som gjorts fyrfilig. Men det är ju för att det redan var byggt så brett och fanns plats, inte för att trafiken motiverade det. Följaktligen är det också 1+1-väg direkt före och efter och sen 2+1 igen.
Så visst, de norrländska vidderna må vara stora, men det lär inte få någon att bygga större vägar än trafikunderlaget motiverar. Det är inte gratis vare sig att anlägga eller underhålla vägar.
Motorväg var det jag var ute efter, svårt att gissa kanske. När dom tex byggde nytt vid Gävle och norrut valdes 2+1 av outgrundliga anledningar. Hörde på P4 för länge sedan att det delvis var av kostnadsskäl men att dom hade glömt att budgetera underhåll och reparationer av mitträcken….gissa om 2+2 hade blivit dyrare?Nötegårdsgubben skrev:
Vanlig väg menar du, inte motorväg? Det finns förstås exempel på sådana. Dels stadsnära, Huddingevägen i Stockholm är ett sånt exempel. Två mil(?) 2+2-väg som inte är motorväg. Stora trafikflöden som kräver flerfilighet åt båda håll hela vägen.
En normal 2+1-väg görs ju dock för att det inte är så mycket trafik. Jag kan inte uttala mig om läget norr om Gävle mer än konstatera att det är relativ glesbyggd även längs kusten. Tar vi E22 som var uppe nyss och som jag är mer bekant med så har den faktiskt ett 2+2-avsnitt. Det är den gamla flygrakan utanför Mönsterås som gjorts fyrfilig. Men det är ju för att det redan var byggt så brett och fanns plats, inte för att trafiken motiverade det. Följaktligen är det också 1+1-väg direkt före och efter och sen 2+1 igen.
Så visst, de norrländska vidderna må vara stora, men det lär inte få någon att bygga större vägar än trafikunderlaget motiverar. Det är inte gratis vare sig att anlägga eller underhålla vägar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Om jag tror att det blev dyrare med faktiskt utfall av 2+1 jämfört med en gissning av vad en motorväg hade kostat? Ja.Jonatan79 skrev:
Om jag tror att det är en bra jämförelse? Nej.
Men Gävle–Hudiksvall är annars ett bra exempel på plats där mitt generella försvar av 2+1 inte håller, då det finns en parallellväg hela vägen. Är det så att hela vägen är ny snarare än en breddning av en gammal väg?
I så fall kan jag förstå att man tycker att det är småsnålt. I södra Sverige är nästan alla 2+1-vägar breddningar av befintliga landsvägar.
Jag har fått för mig man inte bygger så mycket nya 2+1. Jobbade några månader i Belgien för mer än 20 år sen, där fanns en väg som de ändrade vilken del som var 2 fil resp enfil beroende på veckodag. Har sett moderna videos på maskiner som flyttar mitträcket medan vägen är trafikerad och med kanske 20km/h.Jonatan79 skrev:
Motorväg var det jag var ute efter, svårt att gissa kanske. När dom tex byggde nytt vid Gävle och norrut valdes 2+1 av outgrundliga anledningar. Hörde på P4 för länge sedan att det delvis var av kostnadsskäl men att dom hade glömt att budgetera underhåll och reparationer av mitträcken….gissa om 2+2 hade blivit dyrare?
Rondeller och 2+1 vägar funkar skitbra i låg belastning men havererar totalt i hög belastning. Möjligen att parisiska rondell-företräden kan göra rondellen funkar, dvs företräde för de som ska in i rondellen. Med våra regler kan en tillfartsväg stanna helt.
Jo, det fanns på kartan, men det fanns inte pengar för det.Jonatan79 skrev:
Alternativen var att vänta 5-10 år extra, eller bygga 2+1-väg direkt. De siffror jag hittar säger:
Det går alltså att bygga 10 gånger så mycket 2+1-vägar som motorvägar för samma pengar.
Och det fungerar så bra att t.ex. Indien och Mexico kommer börja bygga dem.
https://www.vibilagare.se/nyheter/sverige-prisas-21-vag
Precis söder om flygrakan, vid Ålem norra/Ålem kyrkby, är det 1+1 pga att det är två korsningar ganska nära varandra.Nötegårdsgubben skrev:
Tar vi E22 som var uppe nyss och som jag är mer bekant med så har den faktiskt ett 2+2-avsnitt. Det är den gamla flygrakan utanför Mönsterås som gjorts fyrfilig. Men det är ju för att det redan var byggt så brett och fanns plats, inte för att trafiken motiverade det. Följaktligen är det också 1+1-väg direkt före och efter och sen 2+1 igen.
Denna 1+1 är ca 1 km, söder om korsningen är det 2+1.
Norr om flygrakan är det 2+1 fram till Mönsterås.
Det finns en sträcka utanför Kalmar på drygt 6 km som är 2+2 utan mitträcke.
Från början (från 1972) var det 1+1 med breda vägrenar, sen (början/mitten av 90-talet?) blev det en variant av 2+1 med "smal" vägren där omkörningsfilen var gemensam för bägge hållen.
Men från slutet av 90-talet så har det varit 2+2.
Det är Ölandsbron.
Precis. Det händer faktiskt att jag låter bli att köra om på en 2-sträcka just för att det är så lång karavan av bilar. Visst, jag får kanske ligga i 80 i några kilometer till istället för att få köra 100, men det är ingen tidsförlust att tala om, tycker man att det är jobbigt är det en rent mental grej.J JohanLun skrev:
Var hittar jag källan till de estimerade priserna för de olika vägarna? Låter helt barockt!N Nerre skrev:Jo, det fanns på kartan, men det fanns inte pengar för det.
Alternativen var att vänta 5-10 år extra, eller bygga 2+1-väg direkt. De siffror jag hittar säger:
Det går alltså att bygga 10 gånger så mycket 2+1-vägar som motorvägar för samma pengar.
Och det fungerar så bra att t.ex. Indien och Mexico kommer börja bygga dem.
[länk]