Jag tycker att den adaptiva farthållaren i min ID4 funkar relativt bra även när man kör fortare än trafikrytmen. Ja, den saktar ner lite tidigt och accelererar både sent och långsamt, men jag har en fin override-funktion som kallas högerfot.

• Gilla
tveksamt och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att den adaptiva farthållaren i min ID4 funkar relativt bra även när man kör fortare än trafikrytmen. Ja, den saktar ner lite tidigt och accelererar både sent och långsamt, men jag har en fin override-funktion som kallas högerfot.
Min accelerar något sent men med plattan i mattan (utan override).
Kanske har de tyska ingenjörerna programmerat respektive bil efter den typiska föraren.

P Pin skrev:
Jag kör väldigt sällan med den adaptiva farthållaren. Den är för primitiv. Den passar bra för den som kör långsammare än snittet och hållet sig i högerfilen.

Om jag kör på motorväg 120 och ställer in farthållaren på det upplever jag det så här:
1. Inställt på långt avstånd så bromsar bilen mjukt men alltför tidigt. Byter jag fil strax innan för att köra om kan bilen jag skulle köra om också byta fil framför mig, eller så kommer det ikapp bilar bakifrån som jag hindrar. Farthållarna vore även ha radar bakåt som varnar föraren från att någon kommit ikapp. Altruistiska farthållare.
2. Jag ställer in ett kortare avstånd. Då blir det en rejält kraftig inbromsning när jag kommer ikapp lastbilar och släpvagnar som kör 80 i högerfilen. Sedan när jag kör om blir det en kraftig acceleration när det är fritt framför. Ryckig körning.

Jag föredrar att köra själv. Skulle jag mot förmodan tappa uppmärksamheten och komma alldeles för nära går autobromsen in. Men jag tappar mer uppmärksamhet när alla hjälpsystem är på och jag knappt behöver köra själv.

Kanske är andra (nyare) bilar bättre på detta?
Jag upplever att det är stor skillnad på farthållare på olika bilar. Använder min adaptiva farthållare säkert 90% av tiden. Den håller helt perfekt avstånd i såväl bilköer som på 30-sträckor och på motorväg i hög fart. Jag har med åren lärt mig att det inte går fortare för att jag ligger närmare bilen framför. Att sedan vissa andra bilister är så korkade att de blir irriterade på att jag håller avståndet är faktiskt inte riktigt mitt problem. Grundprincipen är förstås alltid att ligga i höger körfält som standard och bara använda vänsterfilen när jag kör om. Men inte minst på motorväg så är det förstås irriterande med bilar som ligger långt under hastighetsbegränsningen i vänsterfil. Men jag lägger mig aldrig i arslet på dem för att stressa dem. Det är bara dumt och farligt.

• Gilla
Nerre och 3 till
  • Laddar…
Ja, högerfoten går ju alltid att ta till vid behov även om farthållaren är på. Sedan beror det också på vilket körläge bilen är inställd på. Om jag har bråttom så använder jag ”untamed” i min bil och då accelererar den raskt. ”Economy” är förstås segare.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Farthållaren i vår andra bil är helt ok också, även om jag ogillar att den bromsar in lite för sent och hårt och accelererar lite väl slött. Där hjälper jag till med högerfoten lite oftare.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
D
Jag har precis tänkt detsamma, använder autopiloten nästan hela tiden och jag tror statistiken stämmer, bättre avståndshållning och körningen blir lugnare, att allt fler bilar får såna här funktioner kommer säkert göra stor skillnad framöver.

Sen kan ju ens tilltagande ålder bidra till att man samtidigt är lite mindre trigger happy..

• Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag har precis tänkt detsamma, använder autopiloten nästan hela tiden och jag tror statistiken stämmer, bättre avståndshållning och körningen blir lugnare, att allt fler bilar får såna här funktioner kommer säkert göra stor skillnad framöver.

Sen kan ju ens tilltagande ålder bidra till att man samtidigt är lite mindre trigger happy..
Även om många beteenden i trafiken blivit betydligt sämre de senaste åren (blinkersanvändning, rondellkörning, fippla med mobilenosv) så är min upplevelse faktiskt att många faktiskt håller avståndet bättre nu än för 10-15 år sedan. Tror det beror på de adaptiva farthållarna.

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Även om ditt sätt att formulera dig är djupt provocerande i en tråd som till stor del handlar om trafiksäkerhet så finns det som vanligt ett korn av sanning gömt bland lagren av uppblåsthet.

Att ligga kvar för länge i omkörningsfil för att det inte finns ett uppenbart tryck bakifrån att komma om är ett oskick som uppenbarligen gör att andra dåliga förare lägger sig för nära bakom. Förmodligen ett mindre oskick än det @AndersMalmgren funnit så förträffligt för honom, men ändå.
Du är ett offer för dunning Kruger-effekten du ser bara en del av sanningen för du förstår inte resten

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du är ett offer för dunning Kruger-effekten du ser bara en del av sanningen för du förstår inte resten
Vi förstår alla att du är en usel bilförare, det räcker långt.

• Gilla
  • Haha
Nerre och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vi förstår alla att du är en usel bilförare, det räcker långt.
Det är du som ligger och såsar i vänsterfilen som är en usel förare.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Grejen är att vad som menas med tvinga.
På en väg med vägren åt båda hållen:
1. Att jag lägger mig bakom dig och blinkar med helhjuset för att jag vill att du ska gå ut på vägrenen så jag kan göra en omkörning trots mötande trafik?
2. Att jag kör om genom att använda mötande körfält, trots att där kommer bilar som riskerar att frontalkrocka med mig?
1, 2 eller båda?
Det kan jag inte uttala mig om, den tolkningen är jag inte beredd att göra.
Men båda dina två exempel är otillåtna hur som helst, så det är en icke-fråga.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är du som ligger och såsar i vänsterfilen som är en usel förare.
Vad, var och hur jag kör har du inte en aning om. Kör du som du skriver här visar du dock helt uppenbart att du är en idiot som inte bör ha körkort. Men du tycker ju det är kul att provocera, så förmodligen har du inte ens körkort utan trollar bara vidare.

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Problemet med att köra i vägrenen, är att man har väjningplikt mot allt på körbanan med allt vad det innebär.
Påbörjar du en omkörning, då kommer jag att underlätta omkörningen - sänka min hastighet och om behovet uppstår och möjligheten finns, även förflytta mig i sidled.
Om du inte klarar av att göra en säker omkörning under de premisserna, då är det illa. Jag har gjort vad jag kan.
Var skrev jag att jag inte klarar det?

tveksamt tveksamt skrev:
Det kan jag inte uttala mig om, den tolkningen är jag inte beredd att göra.
Men båda dina två exempel är otillåtna hur som helst, så det är en icke-fråga.
Detta är det intressanta, var läser du att båda är otillåtna?

tveksamt tveksamt skrev:
Vad, var och hur jag kör har du inte en aning om. Kör du som du skriver här visar du dock helt uppenbart att du är en idiot som inte bör ha körkort. Men du tycker ju det är kul att provocera, så förmodligen har du inte ens körkort utan trollar bara vidare.
Det är inte jag som ligger och spärrar trafikflödet i vänsterfilen

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.