432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Renoverare
· Stockholm
· 20 442 inlägg
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 442 inlägg
Jag tror jag skrivit detta förr men jag repeterarJ JohanLun skrev:Åkte 50 mil från fjällen idag. Inga 3 filiga men väl 2+1. Allt flöt kanon fram till Uppsala där trafiken tärnade så det var fullt så långt ögat nådde i båda filerna. Tror ni då inte att det dyker upp en heljusblinkande rövsniffare som ska upp i ändan på varenda bil för att långsamt preja sig fram bil för bil för att kanske vinna 3 minuter när han når sthlm. Var faktiskt inte en BMW utan en v90.
Jag kör ofta norrut från Stockholm i min BMW. Jag har aldrig upplevt att det är dårar i BMW som kommer ikapp i höga hastigheter och lägger sig tätt bakom mig och vill passera.
Det brukar vara 75-85 på enfiliga delen av en 2+1väg skyltad med 100km/h och 120-130 på den tvåfiliga.D Dilato skrev:Det som stör mig med 2+1-vägar är dom osäkra förarna som håller 80-85 på 100 när det är enfiligt, för att så fort det blir tvåfiligt öka farten till 100 och sedan när de blir enfiligt igen sakta ner till 80-85 igen.
Dom har troligen dålig koll på bilens bredd och dess placering på vägbanan så dom känner sig nog otrygga med den jättesmala vägen.
Grejen är att vad som menas med tvinga.tveksamt skrev:
På en väg med vägren åt båda hållen:
1. Att jag lägger mig bakom dig och blinkar med helhjuset för att jag vill att du ska gå ut på vägrenen så jag kan göra en omkörning trots mötande trafik?
2. Att jag kör om genom att använda mötande körfält, trots att där kommer bilar som riskerar att frontalkrocka med mig?
1, 2 eller båda?
Är det halt så kan nog korta avståndet leda till att du mitigerar och inte undviker krock om bilen framför pallnitar. Radarn är bra men inte 100%ig.P Pin skrev:
Jag har testat att köra, förvisso lastbil, mot en "ballongbil", dvs ett mål som ser ut som en bil. Det är rätt läskigt att toucha nåt som skulle kunna varit en riktig bil. Scenariot var inte detta, men nog för att få mig att tänka att systemen inte är fulländade på samtliga fordon med radar.
Det korta avståndet är alltför kort. Använder man det uppfylls inte 3-selundersregeln så den inställningen borde egentligen inte vara tillåten.J JohanLun skrev:Är det halt så kan nog korta avståndet leda till att du mitigerar och inte undviker krock om bilen framför pallnitar. Radarn är bra men inte 100%ig.
Jag har testat att köra, förvisso lastbil, mot en "ballongbil", dvs ett mål som ser ut som en bil. Det är rätt läskigt att toucha nåt som skulle kunna varit en riktig bil. Scenariot var inte detta, men nog för att få mig att tänka att systemen inte är fulländade på samtliga fordon med radar.
Problemet med att köra i vägrenen, är att man har väjningplikt mot allt på körbanan med allt vad det innebär.K karlmb skrev:Grejen är att vad som menas med tvinga.
På en väg med vägren åt båda hållen:
1. Att jag lägger mig bakom dig och blinkar med helhjuset för att jag vill att du ska gå ut på vägrenen så jag kan göra en omkörning trots mötande trafik?
2. Att jag kör om genom att använda mötande körfält, trots att där kommer bilar som riskerar att frontalkrocka med mig?
1, 2 eller båda?
Påbörjar du en omkörning, då kommer jag att underlätta omkörningen - sänka min hastighet och om behovet uppstår och möjligheten finns, även förflytta mig i sidled.
Om du inte klarar av att göra en säker omkörning under de premisserna, då är det illa. Jag har gjort vad jag kan.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Även om ditt sätt att formulera dig är djupt provocerande i en tråd som till stor del handlar om trafiksäkerhet så finns det som vanligt ett korn av sanning gömt bland lagren av uppblåsthet.AndersMalmgren skrev:
Att ligga kvar för länge i omkörningsfil för att det inte finns ett uppenbart tryck bakifrån att komma om är ett oskick som uppenbarligen gör att andra dåliga förare lägger sig för nära bakom. Förmodligen ett mindre oskick än det @AndersMalmgren funnit så förträffligt för honom, men ändå.
Jag kör väldigt sällan med den adaptiva farthållaren. Den är för primitiv. Den passar bra för den som kör långsammare än snittet och hållet sig i högerfilen.J JohanLun skrev:Är det halt så kan nog korta avståndet leda till att du mitigerar och inte undviker krock om bilen framför pallnitar. Radarn är bra men inte 100%ig.
Om jag kör på motorväg 120 och ställer in farthållaren på det upplever jag det så här:
1. Inställt på långt avstånd så bromsar bilen mjukt men alltför tidigt. Byter jag fil strax innan för att köra om kan bilen jag skulle köra om också byta fil framför mig, eller så kommer det ikapp bilar bakifrån som jag hindrar. Farthållarna borde även ha radar bakåt som varnar föraren från att någon kommit ikapp. Altruistiska farthållare.
2. Jag ställer in ett kortare avstånd. Då blir det en rejält kraftig inbromsning när jag kommer ikapp lastbilar och släpvagnar som kör 80 i högerfilen. Sedan när jag kör om blir det en kraftig acceleration när det är fritt framför. Ryckig körning.
Jag föredrar att köra själv. Skulle jag mot förmodan tappa uppmärksamheten och komma alldeles för nära går autobromsen in. Men jag tappar mer uppmärksamhet när alla hjälpsystem är på och jag knappt behöver köra själv.
Kanske är andra (nyare) bilar bättre på detta?