432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Det ena utesluter inte det andra. Trafikverket har en modell de beräknar efter och där är trafikanternas tidsvinster i högsta grad en del av ekvationen. Därmed krävs det en viss mängd trafik för att en motorväg ska byggas, inte bara att någon hittar en stor nog säck med pengar.N Nerre skrev:
Jag blinkar på folk var eller varannan dag som kommer i mörkret med inga lysen tända bak.Fairlane skrev:
Jag tror inte det hjälper.
Pratar man med någon som kör med dimljus i kombination med halvljus så fattar 95% inte vad man menar.
Blinkar man på en nedsläckt bil mitt i natten fattar 99% inte vad man menar.
Jag har sagt till några som kommer med nedsläckta bilar till parkeringen utanför en affär, hälften förstår inget, det lyser ju inne i bilen etc.
Inte allt för sällan kör dom under hastighetsgränsen.
Ibland kan någon flytta på sig men oftast glor dom bara på en när man kör förbi och fattar inget.
Jag ser halvljus i kombination med dimljus som ett ickeproblem jämfört med inga ljus alls bak i mörker och snörök.
Tur att bromsljusen åtminstone tänds.
Redigerat:
Har för mig man också räknar på antal sparade liv / kr spenderat. Dvs man har y kr och kan bygga x km motorväg eller (om det stämmer) 10x 2+1. Sen kollar man vilket alternativ som sparar mest liv statistiskt. Vilket i sin tur säkert kan påverkas av trafikmängden. Dvs över en viss trafikmängd blir säkert 2+1 betydligt farligare pga ständiga filbyten, svårighet för blåljus komma fram osv.Nötegårdsgubben skrev:
Många, många mil 2+1-vägar är gamla 13-meters tvåfiliga landsvägar med breda vägrenar som gjordes mötesfria genom att bara borra ner ett mitträcke, måla nya linjer och skylta. I dessa fall var kostnadsskillnaden oerhörd jämfört mot att bygga även billigaste varianten av 2+2. Så man kan säga att man på många ställen byggde 2+1 även fast trafikmängden motiverade smal 2+2 (ej motorväg) för att skyndsamt få mötesfritt.Nötegårdsgubben skrev:
Det går utmärkt att ha fler än två filer även om maxhastigheten är över 70 km/h.RoTe skrev:
Om det är kö i de två filer som går rakt fram och det är fritt i de två filer som framöver viker av åt höger så får man passera fordonen i de två vänsta filerna till höger om dom.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 314 inlägg
Ja, där är det väl bara in i helvete dyrt med alla backar upp och ner. Fem mil kvar va, mellan Jönköping och Ulricehamn?
Nej, det får man inte.D Dilato skrev:
Om man gör det så bryter man mot lagen.
Däremot så kan man dra ett efterfordon (som är konstruerat för max 45 km/h) efter bilen som gör att man måste ha LGF-skylt på efterfordonet och köra i då gällande maxhastighet för efterfordonet.
Jag slog upp det efter att jag postat, och ja, man får inte.
Det är rätt märkligt att man inte får varna att man kör långsamt med ett fordon bara för att det får köras fortare än 45 men MÅSTE varna om man inte får köra fortare än 45 (även om man kan).
Det är rätt märkligt att man inte får varna att man kör långsamt med ett fordon bara för att det får köras fortare än 45 men MÅSTE varna om man inte får köra fortare än 45 (även om man kan).