N Nerre skrev:
Men det löser man enklast genom att låta bli att köra om den som kör i 67 km/h.

Fortkörare brukar dra det här med att anpassa hastigheten efter trafikrytmen, och det gäller minst lika mycket neråt som uppåt. Det är inte tillåtet att överskrida hastighetsbegränsningen bara för att en massa andra gör det.

Jag ser inga problem att ligger bakom nån som kör 5 km/h långsammare än vad jag hade velat köra. Om det fordonet saktar ner ännu mer och ligger 10 km/h långsammare så kan jag överväga att köra om.
Jodå, jag kan ligga bakom någon som kör 67 på en 70-sträcka. Men inte gärna bakom en EPA på en 70-sträcka. Då kör jag om.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det märks att vissa i den här tråden inte kör så mycket i större städer. I Stockholm så skulle jag säga att i princip ingen kör 70 på Essingeleden. Inte ens i något av de högra körfälten. Eller 80 på väg 222 där det är den angivna hastigheten.

• Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Är det därför 90% av BMW-ägarna aldrig använder blinkers?
Det är vetenskapligt bevisat!

BMW-förare har i särklass sämst trafikvett – enligt svenskarna
https://teknikensvarld.expressen.se...-sarklass-samst-trafikvett-enligt-svenskarna/

Självcentrerade män som är stridslystna, omedgörliga, osympatiska och oempatiska äger i klart större utsträckning statusbilar som Audi, BMW och Mercedes.
– De här personlighetsdragen förklarar viljan att äga statusprodukter och samma personlighetsdrag förklarar också varför de oftare än andra bryter mot trafikregler.

vi kunde ändå se att de som var mer ovänliga till sin personlighet hade en större dragning till statusbilar. Det är personer som ofta tycker att de är bättre än andra och som vill att det ska synas utåt.

https://www.vibilagare.se/nyheter/forskning-visar-de-som-kor-audi-bmw-och-mercedes-ar-sjalviska

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bra, då kan jag ligga i 140 i flera mil i vänstra körfältet på E4 mot stockholm (i alla fall om det inte är lågtrafik mitt i natten).
Ty man håller ju hela tiden, helt utan avbrott, på med en omkörning, som bör ske så snabbt som möjligt, och därför får man bryta hastighetsgränsen.
Kan du PM'a mig ditt namn och telefonnummer, jag kan ju behöva det om jag vill att polisen ska få förklarat hur det fungerar. :rofl: :cool:
Nästa gång du kör den sträckan kommer du märka att det redan finns ett antal Audi A7 som körs av gängkriminella som kör precis så.
Och om du inte flyttar på dig så kommer de lägga sig 20 cm bakom din bil, blinka med helljuset och om du inte flyttar dig bums så kommer de att kryssa mellan alla 3 filerna i 140 utan att blinka och i princip toucha alla bilar i de andra filerna.
:cool:

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
Det som stör mig med 2+1-vägar är dom osäkra förarna som håller 80-85 på 100 när det är enfiligt, för att så fort det blir tvåfiligt öka farten till 100 och sedan när de blir enfiligt igen sakta ner till 80-85 igen.

Dom har troligen dålig koll på bilens bredd och dess placering på vägbanan så dom känner sig nog otrygga med den jättesmala vägen.

• Gilla
  • Älska
mortirolo och 11 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det är för mig väldigt svårbegripligt hur ni kan göra den tolkningen. Det står att man ska gå tillbaka till höger körfält så snart som möjligt, inte med en stavelse om att det skulle vara uppmanat eller ok att köra fortare än skyltad hastighet.
Om ni nu faktiskt tror på den tolkning av det, eller om ni bara vill att det ska vara så. Jag tror faktiskt inte att ni uppriktigt gör tolkningen att hastighetsbegränsningen skulle upphöra bara för att ni vill göra en omkörning.
Nu är lagen full av möjlgiheter.

D Dilato skrev:
Det som stör mig med 2+1-vägar är dom osäkra förarna som håller 80-85 på 100 när det är enfiligt, för att så fort det blir tvåfiligt öka farten till 100 och sedan när de blir enfiligt igen sakta ner till 80-85 igen.

Dom har troligen dålig koll på bilens bredd och dess placering på vägbanan så dom känner sig nog otrygga med den jättesmala vägen.
Ja, det är ofattbart men de blir rädda när det smalnar av helt enkelt.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det är för mig väldigt svårbegripligt hur ni kan göra den tolkningen. Det står att man ska gå tillbaka till höger körfält så snart som möjligt, inte med en stavelse om att det skulle vara uppmanat eller ok att köra fortare än skyltad hastighet.
Om ni nu faktiskt tror på den tolkning av det, eller om ni bara vill att det ska vara så. Jag tror faktiskt inte att ni uppriktigt gör tolkningen att hastighetsbegränsningen skulle upphöra bara för att ni vill göra en omkörning.
Det finns många fler tvetydigheter än så.
"förbjudet att tvinga ut trafikant på vägrenen"
Hur tolkar du det?

J jocke31 skrev:
Nästa gång du kör den sträckan kommer du märka att det redan finns ett antal Audi A7 som körs av gängkriminella som kör precis så.
Och om du inte flyttar på dig så kommer de lägga sig 20 cm bakom din bil, blinka med helljuset och om du inte flyttar dig bums så kommer de att kryssa mellan alla 3 filerna i 140 utan att blinka och i princip toucha alla bilar i de andra filerna.
:cool:
Nej nu har du fördomar. Din beskrivning stämmer inte alls. Jag är inte gängkriminell.:cool::rofl:

• Gilla
  • Haha
sunqan och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är vetenskapligt bevisat!

BMW-förare har i särklass sämst trafikvett – enligt svenskarna
[länk]

Självcentrerade män som är stridslystna, omedgörliga, osympatiska och oempatiska äger i klart större utsträckning statusbilar som Audi, BMW och Mercedes.
– De här personlighetsdragen förklarar viljan att äga statusprodukter och samma personlighetsdrag förklarar också varför de oftare än andra bryter mot trafikregler.

vi kunde ändå se att de som var mer ovänliga till sin personlighet hade en större dragning till statusbilar. Det är personer som ofta tycker att de är bättre än andra och som vill att det ska synas utåt.

[länk]
”En tredjedel av svenskarna tycker att dessa har sämst trafikvett

Så två tredjedelar tycker att de har bra trafikvett, dvs majoriteten? Och vet svensken vad bra trafikvett är? De flesta tycker de själva är bra förare och andra är dåliga dito. Omgiven av idioter… Detta går inte ihop.De är ju de som deltagit i omröstningen som tycker att de själva är bättre än andra.

Nej jag är inte kränkt. Jag vet att jag kör bra trots att jag kör BMW och min bil är fullutrustad, även med blinkers. Nästan en sleeper, bara nördar ser vad det är för bil jag rattar. Inget behov av att hävda mig utan vill bara ha det bästa.

Nej min uppfattning är att man ska akta sig för vita bilar vare sig de är repiga hantverkarbilar eller förmånsbilar där någon lågnivåchef lyckats få en tysk bil under 7,5 basbelopp genom att välja bort färg. I bägge fallen någon annan som betalar och ingen anledning att vara rädd om bilen.

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nej hastighetsbegränsningen upphör förstås inte. Men det är en fullt realistisk bedömning att en snabb, effektiv omkörning är betydligt mer trafiksäker än att köra om en bil som kör 67 km/tim i 70 km/tim. Detta beroende på att varje sekund som man befinner sig i körfältet som går i motsatt riktning ökar risken för kollision. Det är därför som jag kör om i rimlig hastighet (ja, ibland snabbare än siffran på skylten) och sedan tillbaka till mitt körfält med bra avstånd till den omkörda bilen. Att använda blinkers både när jag kör om och kör tillbaka är förstås självklart.

På samma sätt gör jag på 2-1-väg när det är dags att köra om. Snabbt och effektivt och av hänsyn till andra bilar bakom mig som också vill köra om fordonet ifråga.
Kör jag om i mötande körfält trycker jag gasen i botten. Börjar jag i 80 kan det sluta i 150 och då bromsar jag.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nej nu har du fördomar. Din beskrivning stämmer inte alls. Jag är inte gängkriminell.:cool::rofl:
:D:D:D

Fairlane
P Pin skrev:
Låter precis som något en gängkriminell skulle säga...

• Gilla
  • Haha
Minnie Mesola och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Låter precis som något en gängkriminell skulle säga...
Abow mannen, chilla!

• Haha
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag som är en lantis som bara någon gång då och då är på besök i kungliga huvudstaden vet ju inte hur körfälten är (det byggs ju dessutom om hela tiden). Och numera när köerna sträcker sig kilometervis så har det ibland inte ens kommit några hänvisningsskyltar om körfältsval innan jag måste välja körfält, och då blir det tokigt ibland, att jag måste rätt skämsigt, klämma mig in i ett annat körfält.
Vi ser, som @jocke31 var inne på skillnad på er. Men visst, misstänksamheten och oginheten mot några riskerar att gå ut över andra. Så jag brukar träna på att vara generös mot andra i trafiken, i synnerhet inne i stan. Men generositeten utsträcks som sagt inte riktigt till alla.

• Gilla
  • Älska
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.