432 663 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
I vilken lag står det här menar du?TRJBerg skrev:
Rent generellt vill/ska man vid omkörning vara i mötande körfält så kort tid som möjligt pga säkerhetsaspekterna. Att i en kort tid måttligt överskrida hastighetsbegränsningen är inte något signifikant i sammanhanget.
Vid omkörning på flerfilig väg (inom de filer som går i samma riktning) ska man på samma sätt göra det under kort tid, dvs oavsett hastighetsbegränsningen. Detta pga hänsyn till andra trafikanter och också m t p att om den omkörningen tar lång tid finns ingen vettig anledning till den.
Vad är "måttligt överskrida hastighetsbegränsningen"?TRJBerg skrev:
Rent generellt vill/ska man vid omkörning vara i mötande körfält så kort tid som möjligt pga säkerhetsaspekterna. Att i en kort tid måttligt överskrida hastighetsbegränsningen är inte något signifikant i sammanhanget.
Vid omkörning på flerfilig väg (inom de filer som går i samma riktning) ska man på samma sätt göra det under kort tid, dvs oavsett hastighetsbegränsningen. Detta pga hänsyn till andra trafikanter och också m t p att om den omkörningen tar lång tid finns ingen vettig anledning till den.
Hur många km/h är det?
Hur många procent över aktuell hastighetsgräns är det?
Om det är en någon som kör precis i tillåten hastighet och ett gäng bilar tagit sig om och man själv nu är sist innan dubbelfiliga är slut. Givetvis trycker man på lite så man inte riskerar att komma om efter att filen försvinner. Den omkörda kan ju få panik och köra in i räckena annars.tveksamt skrev:
Det var tom specat tidigare att dimljuset inte ska gå att tända tillsammans med halvljuset i Sverige. Men det var emot EU-reglerna sa någon importör så det fick de ta bort.F frasen_36 skrev:
Nu begränsar du av vad du sade.tveksamt skrev:
Likväl:
* Du skapar farliga situationer när du gör andra trafikanter mycket arga på ditt självsvåldliga beteende.
* Ditt egoistiska beteende hindrar andra trafikanter att dra nytta av 2+1 vägen på exakt det sätt som vägverket avsåg med 2+1 vägar.
Visst är det för jävligt att folk inte förstår att siffrorna på skylten bara är en käck rekommendation som inte har någon laglig inverkan på tillåten hastighet utan kör som jävla väglusar?TRJBerg skrev:
Dessutom blir de sura när jag står i deras sovrum och plockar fram deras kreditkort på natten.
De som skapar den farliga situationen är väl de som kör fortare än högsta tillåtna hastighet?Mats-S skrev:
Då är du en dållig bilförare helt enkelt.M maria01 skrev:
Jag har inte haft några problem att för det mesta hålla hastighetsbegränsningen de senaste 30 åren jag haft körkort. När jag var ung och dum körde jag som en galning och resonerade att "det går inte att hålla hastighetsbegränsningen". Men sen fick jag ett ryck och tänkte att jag vill kunna säga "jag har faktiskt provat i en månad att hålla hastighetsbegränsningen så jag vet att det inte funkar". Men under den månaden jag provade så insåg jag att det är inte så svårt att hålla hastighetsbegränsningen. Dessutom slipper man sitter och hålla utkik efter polisbilar och fartkontroller, man slipper sakta in inför varje fartkamera etc. Det är bara att rulla på med farthållaren. Hur smidigt som helst.