TRJBerg TRJBerg skrev:
Rent generellt vill/ska man vid omkörning vara i mötande körfält så kort tid som möjligt pga säkerhetsaspekterna. Att i en kort tid måttligt överskrida hastighetsbegränsningen är inte något signifikant i sammanhanget.
Vid omkörning på flerfilig väg (inom de filer som går i samma riktning) ska man på samma sätt göra det under kort tid, dvs oavsett hastighetsbegränsningen. Detta pga hänsyn till andra trafikanter och också m t p att om den omkörningen tar lång tid finns ingen vettig anledning till den.
I vilken lag står det här menar du?

RoTe
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Någon som blivit bötfälld för det ?
Fortkörning i samband med omkörning menar du? Ja jag bl.a... Fick till och med se filmen på det hela, från baksätet på civilbilen...

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Rent generellt vill/ska man vid omkörning vara i mötande körfält så kort tid som möjligt pga säkerhetsaspekterna. Att i en kort tid måttligt överskrida hastighetsbegränsningen är inte något signifikant i sammanhanget.
Vid omkörning på flerfilig väg (inom de filer som går i samma riktning) ska man på samma sätt göra det under kort tid, dvs oavsett hastighetsbegränsningen. Detta pga hänsyn till andra trafikanter och också m t p att om den omkörningen tar lång tid finns ingen vettig anledning till den.
Vad är "måttligt överskrida hastighetsbegränsningen"?
Hur många km/h är det?
Hur många procent över aktuell hastighetsgräns är det?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
F
tveksamt tveksamt skrev:
I vilken lag står det här menar du?
Vi fick iaf lära oss i körkortsteorin att hastighetsbegränsning alltid gäller - även under omkörning. Är det ändrat??

• Älska
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Nej, det är inte ändrat.
Gällande hastighetsbegränsning gäller även vid omkörning.

• Gilla
sunqan och 2 till
  • Laddar…
F
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det är inte ändrat.
Gällande hastighetsbegränsning gäller även vid omkörning.
Trodde väl de'.

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
F
RoTe RoTe skrev:
Fortkörning i samband med omkörning menar du? Ja jag bl.a... Fick till och med se filmen på det hela, från baksätet på civilbilen...
När du nämner det: har (tyvärr) ett exakt likadant minne från yngre år.
En lastbil som jag körde förbi - och det gjorde civilbilen också...:thinking:

useless useless skrev:
Fast det är ju olagligt att köra för fort...
Jag tror det är få om ens någon som blivit dömd för att ha överskridit hastighetsgränsen just vid en omkörning. Iaf bör det gå att argumentera med stöd av den andra regeln och att man försöker undvika en olycka.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Var har jag fel? Vilken farlig situation skapar den som gör en omkörning och håller sig till hastighetsbegränsningen på en dubbelfilig del av en 2+1 väg?
Om det är en någon som kör precis i tillåten hastighet och ett gäng bilar tagit sig om och man själv nu är sist innan dubbelfiliga är slut. Givetvis trycker man på lite så man inte riskerar att komma om efter att filen försvinner. Den omkörda kan ju få panik och köra in i räckena annars.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Varför inte helt enkelt(?) speca att bilar inte skall gå att framföra utan tänd belysning och att detta skall kontrolleras vid besiktningen.
Det var tom specat tidigare att dimljuset inte ska gå att tända tillsammans med halvljuset i Sverige. Men det var emot EU-reglerna sa någon importör så det fick de ta bort.

TRJBerg
tveksamt tveksamt skrev:
Var har jag fel? Vilken farlig situation skapar den som gör en omkörning och håller sig till hastighetsbegränsningen på en dubbelfilig del av en 2+1 väg?
Nu begränsar du av vad du sade.

Likväl:
* Du skapar farliga situationer när du gör andra trafikanter mycket arga på ditt självsvåldliga beteende.
* Ditt egoistiska beteende hindrar andra trafikanter att dra nytta av 2+1 vägen på exakt det sätt som vägverket avsåg med 2+1 vägar.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nu begränsar du av vad du sade.

Likväl:
* Du skapar farliga situationer när du gör andra trafikanter mycket arga på ditt självsvåldliga beteende.
* Ditt egoistiska beteende hindrar andra trafikanter att dra nytta av 2+1 vägen på exakt det sätt som vägverket avsåg med 2+1 vägar.
Visst är det för jävligt att folk inte förstår att siffrorna på skylten bara är en käck rekommendation som inte har någon laglig inverkan på tillåten hastighet utan kör som jävla väglusar?

Dessutom blir de sura när jag står i deras sovrum och plockar fram deras kreditkort på natten.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Kommer finnas begagnade bilar även i framtiden. Alla behöver inte köpa sprillans nya elbilar.
Problemet med elbilarna är att batteriernas andrahandsvärde är "för högt". Om 15 år gamla batterier är värda 100 000 lär inte bilarna som de batterierna sitter i säljas för mindre.

Mats-S Mats-S skrev:
Men det skapar mängder med irritationsmoment och farliga situationer när dessa ska köra om (i laglig fart) bilar som kanske ligger max 3 kmh under deras egna hastighet. Dom tjänar inte ett skit på den "lagliga" omkörningen, men skapar en farlig situation och förbannade medtrafikanter.
De som skapar den farliga situationen är väl de som kör fortare än högsta tillåtna hastighet?

• Älska
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
om jag ska vara ärlig så har jag nog aldrig kört i hastighetsbegränsningen förutom i städer och skolor
Då är du en dållig bilförare helt enkelt.

Jag har inte haft några problem att för det mesta hålla hastighetsbegränsningen de senaste 30 åren jag haft körkort. När jag var ung och dum körde jag som en galning och resonerade att "det går inte att hålla hastighetsbegränsningen". Men sen fick jag ett ryck och tänkte att jag vill kunna säga "jag har faktiskt provat i en månad att hålla hastighetsbegränsningen så jag vet att det inte funkar". Men under den månaden jag provade så insåg jag att det är inte så svårt att hålla hastighetsbegränsningen. Dessutom slipper man sitter och hålla utkik efter polisbilar och fartkontroller, man slipper sakta in inför varje fartkamera etc. Det är bara att rulla på med farthållaren. Hur smidigt som helst.

• Gilla
  • Haha
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.