432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Är inte detta en generationsfråga, vi som är lite äldre (ta inte illa upp) fick inpräntat att man hela tiden håller till höger men de som tagit körkort senare har inte alls fått detta påpekat. Fokus ligger på annat och de snarare uppmuntras att välja fil tidigt, denna vana smittar nog över även till vägar där vi tycker att enda logiska placeringen är längst till höger?
Jag fick även lära mig att man ska använda blinkers vid filbyten när jag tog körkort. Idag är det mindre än hälften som använder blinkers vid filbyten på motorväg.D djac skrev:Är inte detta en generationsfråga, vi som är lite äldre (ta inte illa upp) fick inpräntat att man hela tiden håller till höger men de som tagit körkort senare har inte alls fått detta påpekat. Fokus ligger på annat och de snarare uppmuntras att välja fil tidigt, denna vana smittar nog över även till vägar där vi tycker att enda logiska placeringen är längst till höger?
Är det också en generationsfråga?
Haha, fast där jag bor är det nog en sak som gubbar i stora bilar faktiskt står mest för, så kanske en omvänd generationsfråga som har med en känsla av "entitlement" att göra?Nicke Nyfiken skrev:
Nej.TRJBerg skrev:
Om du läser mitt första inlägg igen:
Jag har hela tiden (förutom en utvikning med maria01 när hon skulle köra om en traktor) pratat om 2+1 väg, och då menar jag att det är underförstått att omkörningen sker när det blir två körfält åt samma håll.tveksamt skrev:
Vägverket har aldrig avsett att man ska köra för fort, så nej, genom att hålla hastighetsbegränsningen har jag inte hindrat något.
Det är inte mitt fel att andra blir arga för att jag håller reglerna, det får de jobba på hemma på kammaren.
Kan du nu visa på var det står att ska göra omkörningar så fort som möjligt oavsett hastighet, dvs att det är helt okej att överskrida hastighetsbegränsningen?
Jag är helt med på att man ska låta omkörningen fortgå så kort tid som möjligt, det är inte det jag vänder mig emot.
Indraget på vilken anledning? Att jag följer de regler som gäller? På vilket sätt är det livsfarligt beteende? När uppstår den livsfarliga delen i det?AndersMalmgren skrev:
Det är möjligt att 'man' gör så, men det gör det inte mer rätt. Det rätta i så fall är att släppa på gaspedalen och falla in i luckan bakom den andra bilen igen och vänta på nästa tillfälle.K karlmb skrev:
Varför ska man över huvud taget köra om någon som kör i precis tillåten hastighet från första början, redan där börjar ju regelöverträdelserna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 313 inlägg
Det är väldigt olika batterier du jämför. Dagens nya elbilar har 2–3 ggr så stora batterier som de som idag är 7–8 år gamla och de nya batterierna skyddas av systemstöd på ett helt annat sätt.Nicke Nyfiken skrev:
Men sådana här diskussioner har vi andra trådar för.
Skogsägare
· 23 313 inlägg
Nej, det är en bekvämlighetsfråga. Det är minst lika många medelålders som unga som bara kör i mittfil.D djac skrev:Är inte detta en generationsfråga, vi som är lite äldre (ta inte illa upp) fick inpräntat att man hela tiden håller till höger men de som tagit körkort senare har inte alls fått detta påpekat. Fokus ligger på annat och de snarare uppmuntras att välja fil tidigt, denna vana smittar nog över även till vägar där vi tycker att enda logiska placeringen är längst till höger?
De skiter helt enkelt i sina medtrafikanter och tycker att det är lugnast och enklast att ligga där.
Ja det är en annan diskussion.Nötegårdsgubben skrev:
Det jag opponerar mot är resonemanget att begagnade elbilar aldrig kommer att kosta under 100.000:- efterspm ett 15 år gammalt elbilsbatteri påstås vara värt den summan.
Just därför, jag tycker det snarare är obekvämt att ligga där, pga inlärda mönster, nu har vi inte så många såna vägar här så mina fältstudier saknar kanske nödvändig volym.Nötegårdsgubben skrev:
Igår åkte jag Nynäsvägen i Sthlm och såg ett klockrent exempel på varför folk inte ska ligga i omkörningsfilen eller mittfilen i onödan. På det här stället är det 100. I mittfilen ligger en stor ladtbil som kör i typ 82. I vänsterfilen ligger en serie bilar 3-4 st, och längst fram en bil som ligger i typ 83. Alla vill förstås passera lastbilen så fort som möjligt, men eftersom bilen längst fram kör så ohyggligt långsamt så får till slut en bil spader, byter fil två gånger för att passera lastbilen på insidan. Jag själv resignerar och ligger kvar i vänsterfilskön som bara blir längre och längre. Det tar evigheter och till slut kommer vi förbi lastbilen och såskoppen längst fram byter till mittfil. I typ 83.
Det är inte OK att köra strax över 80 i vänsterfil på en trefilig motorväg där det är 100. Det skapar onödig stress och inbjuder till mer eller mindre trafikfarligt beteende hos andra bilister.
Det här visar också varför man ska köra om i rimlig hastighet. På en 2-1-väg som diskuterats tidigare så förväntar jag mig faktiskt att de som kör om ska hålla hastigheten på skylten och inte ligga och såsa 10-20 km långsammare. Där är dessutom omkörningssträckan begränsad, vilket ökar stressen hos andra bilister när någon inte hittar gaspedalen.
På landsväg så ska en omkörning ske snabbt och säkert och det är helt OK att gasa på lite extra för att komma förbi ett långsamt fordon. Det är betydligt mer trafikfarligt att ligga länge i mötande fil än att tillfälligt överskrida hastighetsbegränsningen.
Det är inte OK att köra strax över 80 i vänsterfil på en trefilig motorväg där det är 100. Det skapar onödig stress och inbjuder till mer eller mindre trafikfarligt beteende hos andra bilister.
Det här visar också varför man ska köra om i rimlig hastighet. På en 2-1-väg som diskuterats tidigare så förväntar jag mig faktiskt att de som kör om ska hålla hastigheten på skylten och inte ligga och såsa 10-20 km långsammare. Där är dessutom omkörningssträckan begränsad, vilket ökar stressen hos andra bilister när någon inte hittar gaspedalen.
På landsväg så ska en omkörning ske snabbt och säkert och det är helt OK att gasa på lite extra för att komma förbi ett långsamt fordon. Det är betydligt mer trafikfarligt att ligga länge i mötande fil än att tillfälligt överskrida hastighetsbegränsningen.
Ja, något fel är det uppenbarligen. Att använda blinkers vid filbyte höjer trafiksäkerheten och visar intentionen hos bilisten. Avskyr när folk slänger sig in framför mig utan att blinka, och ibland t o m genom att köra över heldraget. Ett skräckexempel i mina trakter är kaffebacken i Nacka, precis innan Sicklatunneln. Där kör många som sopor. Och det är också olyckor där mer eller mindre varje vecka.Nicke Nyfiken skrev:
Det kanske enklaste sättet att skapa en trafikolycka är att
- Inte hålla avståndet
- Inte blinka vid filbyte
- Köra över heldraget
Skogsägare
· 23 313 inlägg
Jupp, avfart till vänster och inte sällan med stillastående kö. Att inte vilja släppa in dem som tränger sig och ska in i vänsterfilen sent är ett begripligt (om än trafikfarligt beteende). Men det är svårt att visa hänsyn till dem som systematiskt utnyttjar det. Jag tillhör själv dem som egentligen ligger för nära bilen framför för att inte släppa in dem som tränger sig i sådana lägen, även om jag delvis tycker att jag gör fel.J jocke31 skrev:
Samma här. Även generositeten har vissa gränser. Att ligga nära bilen framför när det går i 5 km/tim är ju inte så trafikfarligt. Det är viss skillnad när det går i 120.Nötegårdsgubben skrev:
Jupp, avfart till vänster och inte sällan med stillastående kö. Att inte vilja släppa in dem som tränger sig och ska in i vänsterfilen sent är ett begripligt (om än trafikfarligt beteende). Men det är svårt att visa hänsyn till dem som systematiskt utnyttjar det. Jag tillhör själv dem som egentligen ligger för nära bilen framför för att inte släppa in dem som tränger sig i sådana lägen, även om jag delvis tycker att jag gör fel.
Man får göra någon slags avvägning mellan hygglighet och framkomlighet här. Om man skulle lämna 50 meter lucka framför bilen konstant där så skulle man aldrig komma fram. Och de som förväntar sig att bli insläppta när det är heldraget ignorerar jag helt enkelt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag gjorde på skoj en sökning på Blocket efter elbilar för 30'-100' och fick upp ett antal iallafall. Här finns ju en bra möjlighet för @Nerre att köpa dessa, skrota och sälja batterierna för 100'.
Vinst ekonomiskt och så slipper Nerre de hemska elbilarna som inte uppfyller hans krav på en bil (kombi etc).
Vinst ekonomiskt och så slipper Nerre de hemska elbilarna som inte uppfyller hans krav på en bil (kombi etc).
själv tycker jag en trefilig motorväg är bättre eller en tvåfilig motorvägNötegårdsgubben skrev:
e22 är ju en dom sämsta vägarna jag vet den tar ju dubbelt så lång tid att köra en exempel e47 köpenhamn rödby
på e22 där hamnar ofta bakom a traktorer hjullastare andra pajasar går inte köra om måste brommsa in hela jävla tiden