S Stuff skrev:
Det finns ju fler sätt att handskas med inkompetensnivån också. T.ex behöver man inte dela ut körkort till allt och alla. Trafiken är en farlig miljö och det är fullt rimligt att ställa ännu högre komptetenskrav. Det är ingen mänsklig rättighet att ha körkort och för allas säkerhet vore det ännu bättre om fler höll sig till kollektivtrafiken
kollektivtrafik finns inte på alla ställen

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
TRJBerg
useless useless skrev:
Fast det är ju olagligt att köra för fort...
Och?

• Gilla
  • Haha
Mats-S och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Även vid omkörning gäller hastighetsbegränsningen. Således finns det flera som går ut när det blir 2 filer och kör om i laglig hastighet. Det är ingen ursäkt att lägga sig i bagageluckan på dem och blinka med hellyset. Det är heller inte att blockera ett körfält.
svårt att kör om i laglig hastighet det har jag aldrig lyckats med

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Någon som blivit bötfälld för det ?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Men det skapar mängder med irritationsmoment och farliga situationer när dessa ska köra om (i laglig fart) bilar som kanske ligger max 3 kmh under deras egna hastighet. Dom tjänar inte ett skit på den "lagliga" omkörningen, men skapar en farlig situation och förbannade medtrafikanter.

Säkraste och vettigaste sättet att köra om på 2+1 vägar är att trycka rejält på gasen så att omkörningen klaras av på kortast möjliga tid. Alternativt om man nu ska krypköra vid omkörningen är att låta dom som trycker på gasen köra om först.

Win-Win för alla :)
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kör man om ska omkörningen gå såpass fort att man inte hindrar andra trafikanter eller skapar en farlig situation. Oavsett eventuell fastighetsbegränsning.
Gör man inte det är man en idiot eller perfidt rövhål som ska näpsas seriöst.
Nej, de som skapar farliga situationer är de som kör för fort. De som håller sig till hastighetsbegränsningen blir heller inte förbannade för att andra också gör det.
Så problemet är helt och hållet på de som kör för fort, och förväntar sig/kräver att andra också ska köra för fort (eller inte vara på vägen alls/anpassa sig) för deras bekvämlighets skull.

M maria01 skrev:
svårt att kör om i laglig hastighet det har jag aldrig lyckats med
Det är verkligen inte svårt. Om du aldrig lyckats med det behöver du lära dig köra bättre och låta bli att köra om tills du kan det.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, de som skapar farliga situationer är de som kör för fort. De som håller sig till hastighetsbegränsningen blir heller inte förbannade för att andra också gör det.
Så problemet är helt och hållet på de som kör för fort, och förväntar sig/kräver att andra också ska köra för fort (eller inte vara på vägen alls/anpassa sig) för deras bekvämlighets skull.

Det är verkligen inte svårt. Om du aldrig lyckats med det behöver du lära dig köra bättre och låta bli att köra om tills du kan det.
då kan man ju få vänta en halvtime för att kunna köra om på många små vägar

M maria01 skrev:
då kan man ju få vänta en halvtime för att kunna köra om på många små vägar
Vad tycker du tidsgränsen går för när man får välja på vilka trafikregler man ska följa?
Nej, just det, du tycker ju att du ska få göra som du vill oavsett.

• Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Rent generellt vill/ska man vid omkörning vara i mötande körfält så kort tid som möjligt pga säkerhetsaspekterna. Att i en kort tid måttligt överskrida hastighetsbegränsningen är inte något signifikant i sammanhanget.
Vid omkörning på flerfilig väg (inom de filer som går i samma riktning) ska man på samma sätt göra det under kort tid, dvs oavsett hastighetsbegränsningen. Detta pga hänsyn till andra trafikanter och också m t p att om den omkörningen tar lång tid finns ingen vettig anledning till den.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
TRJBerg
tveksamt tveksamt skrev:

Helt fel.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vad tycker du tidsgränsen går för när man får välja på vilka trafikregler man ska följa?
Nej, just det, du tycker ju att du ska få göra som du vill oavsett.
säg att jag ligger bakom en traktor som kör 45 så gasar man på upp till 80 för att komma runt sen sänker jag ju farten till 60 för att vara laglig

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Helt fel.
Var har jag fel? Vilken farlig situation skapar den som gör en omkörning och håller sig till hastighetsbegränsningen på en dubbelfilig del av en 2+1 väg?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Någon som blivit bötfälld för det ?
Vet flera som iaf har blivit stoppade pga omkörning i hög hastighet.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
säg att jag ligger bakom en traktor som kör 45 så gasar man på upp till 80 för att komma runt sen sänker jag ju farten till 60 för att vara laglig
Ja, och detta är inte tillåtet om hastighetsbegränsningen är 60. Är det något i detta som är svårt att förstå?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, och detta är inte tillåtet om hastighetsbegränsningen är 60. Är det något i detta som är svårt att förstå?
har du aldrig gjort det

om jag ska vara ärlig så har jag nog aldrig kört i hastighetsbegränsningen förutom i städer och skolor

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M maria01 skrev:
har du aldrig gjort det

om jag ska vara ärlig så har jag nog aldrig kört i hastighetsbegränsningen förutom i städer och skolor
Hur jag kör, eller inte kör har ingen roll i om det är tillåtet eller inte, eller hur?

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.