N Nerre skrev:
Då är du en dållig bilförare helt enkelt.

Jag har inte haft några problem att för det mesta hålla hastighetsbegränsningen de senaste 30 åren jag haft körkort. När jag var ung och dum körde jag som en galning och resonerade att "det går inte att hålla hastighetsbegränsningen". Men sen fick jag ett ryck och tänkte att jag vill kunna säga "jag har faktiskt provat i en månad att hålla hastighetsbegränsningen så jag vet att det inte funkar". Men under den månaden jag provade så insåg jag att det är inte så svårt att hgen. Dessutom slipper man sitter och hålla utkik efter polisbilar och fartkontroller, man slipper sakta in inför varje fartkamera etc. Detålla hastighetsbegränsnin är bara att rulla på med farthållaren. Hur smidigt som helst.
så du är lika dålig då

K karlmb skrev:
Om det är en någon som kör precis i tillåten hastighet och ett gäng bilar tagit sig om och man själv nu är sist innan dubbelfiliga är slut. Givetvis trycker man på lite så man inte riskerar att komma om efter att filen försvinner.
Nej.

Först och främst går man inte ut i den vänstra filen förrän man kommer ikapp den som ligger i den högra. Att varenda kotte går ut i vänsterfilen direkt när det blir 2 filer är lika fel som att ligga i mittenfilen.

Om man då ser skylten att det bara är 400 m kvar så får man helt enkelt lätta på gasen och vänta tills det blir 2-filigt nästa gång. Fungerar utmärkt. Man brukar ändå komma ikapp de som körde om lite längre fram när de ligger bakom nästa långtradare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
* Du skapar farliga situationer när du gör andra trafikanter mycket arga på ditt självsvåldliga beteende.
* Ditt egoistiska beteende hindrar andra trafikanter att dra nytta av 2+1 vägen på exakt det sätt som vägverket avsåg med 2+1 vägar.
Det är ditt egoistiska beteende att vilja köra för fort som gör att de som vill köra lagligt inte kan dra nytta av 2+1-vägen.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
TRJBerg
N Nerre skrev:
De som skapar den farliga situationen är väl de som kör fortare än högsta tillåtna hastighet?
Nej.

• Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
N Nerre skrev:
Det är ditt egoistiska beteende att vilja köra för fort som gör att de som vill köra lagligt inte kan dra nytta av 2+1-vägen.
Nej.

• Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
2+1-vägen är ju det sämsta uppfinningen som finns

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Det var tom specat tidigare att dimljuset inte ska gå att tända tillsammans med halvljuset i Sverige. Men det var emot EU-reglerna sa någon importör så det fick de ta bort.
I så fall åter ett exempel på idiotiska EU-regler. Lika idiotiskt som att införa släckta bakljus under färd.

Redigerat:
Nicke Nyfiken
N Nerre skrev:
Problemet med elbilarna är att batteriernas andrahandsvärde är "för högt". Om 15 år gamla batterier är värda 100 000 lär inte bilarna som de batterierna sitter i säljas för mindre.
En 7-8 år gammal Leaf kostar runt hundringen idag. Då får du en ganska hyfsad bil dessutom, utöver batteriet. Så varför ska ett 15 år gammalt batteri vara värt 100.000:- i framtiden när utbudet kommer att öka kraftigt på begagnade elbilar?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
En 7-8 år gammal Leaf kostar runt hundringen idag. Då får du en ganska hyfsad bil dessutom, utöver batteriet. Så varför ska ett 15 år gammalt batteri vara värt 100.000:- i framtiden när utbudet kommer att öka kraftigt på begagnade elbilar?
Replacing The Battery

Here are a couple of price examples: Anywhere around $13,000-$20,000 for Models S. At least $14,000 for a Model X premium SUV. At least $13,000 for a Model 3

tveksamt tveksamt skrev:
Nej, de som skapar farliga situationer är de som kör för fort. De som håller sig till hastighetsbegränsningen blir heller inte förbannade för att andra också gör det.
Så problemet är helt och hållet på de som kör för fort, och förväntar sig/kräver att andra också ska köra för fort (eller inte vara på vägen alls/anpassa sig) för deras bekvämlighets skull.

Det är verkligen inte svårt. Om du aldrig lyckats med det behöver du lära dig köra bättre och låta bli att köra om tills du kan det.
Det är sådana som du som borde få indraget körkort. Fyfan. Ligger och såsar i omkörningsfilen. Livsfarligt beteende

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Tur att vissa vet var de privata rallybanorna finns. Synd bara att de är fulla av folk som kör lagligt.

• Gilla
Toppform1
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag tror det är få om ens någon som blivit dömd för att ha överskridit hastighetsgränsen just vid en omkörning.
Håller med. Sannolikheten att dessa inte också kört för fort i övrigt är nog rätt liten. Samtidigt tar väl polisen en helat för det grövsta brottet (-ish), så om man puttrar på i +15 men kör på i +25 lär det ju vara det senare man åker dit för om man har en civilpolis bakom sig.

M maria01 skrev:
2+1-vägen är ju det sämsta uppfinningen som finns
Helt fel. Det är en suverän vägform som gör landsvägskörning både snabbare och säkrare.

Alternativet vore inte en motorväg, utan en vanlig landsväg.

• Gilla
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Replacing The Battery

Here are a couple of price examples: Anywhere around $13,000-$20,000 for Models S. At least $14,000 for a Model X premium SUV. At least $13,000 for a Model 3
Det är inte priset för ett gammalt dåligt batteri undanför ett nytt (eller åtminstone begagnat i fullgott skick). Att byta min dieselmotor kostar ännu mer.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
M maria01 skrev:
Replacing The Battery

Precis.
Om ett nytt batteri kostar 130.000:- så kommer ett 15 år gammalt att kosta långt långt under de 100.000:- som det skrivits om tidigare i tråden.

Att 15 år gamla elbilsbatterier skulle vara värda 100.000:- är bara taget ur luften utan verklighetsförankring, när man idag kan köpa en 7-8 år gammal elbil inkl. batter för den summan. Skulle de bilarna ha 0:- i värdeminskning på 7-8 år?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.