F
S sunqan skrev:
det var säkert isbildning på insidan av framrutan, då kör man långsamt innan värmen börjar tina skiten.
Den som kör utan att ha "orkat" göra ren rutorna borde bli betraktad på exakt samma sätt som en rattfyllerist. Dvs har för dålig sikt för att kunna ta hänsyn och bedöma omgivning och trafik.
De som inte ids skrapa rutorna helt fria från is eller snö före avfärd är trafikfarliga egoister.

• Gilla
Eriond och 8 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Den som kör utan att ha "orkat" göra ren rutorna borde bli betraktad på exakt samma sätt som en rattfyllerist. Dvs har för dålig sikt för att kunna ta hänsyn och bedöma omgivning och trafik.
De som inte ids skrapa rutorna helt fria från is eller snö före avfärd är trafikfarliga egoister.
Det gäller även de som inte borstat bort snö från motorhuv och tak.

Framförallt om de kör i mittenfilen ;-)

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Och dom som inte tar bort snön från taket.. Man kanske behöver uppleva skräcken med en vägg av snö som väller ner på framrutan vid inbromsning för att förstå det farliga med det.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
B BäverBerra skrev:
vägg av snö som väller ner på framrutan vid inbromsning
Det händer väl bara om man undlåtit att sätta ett snöre eller ett par spännband över lasten/snön...
Mvh Findus

• Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Söndagsbilister och ovana julbilister i all ära, men när den långtradare väljer att lägga sig i mittfilen i 60 km/h på Södertäljevägen där det är 100 km/h, ja då.är det förhoppningsvis inte pga av ovana i trafiken, bara ren och skär idioti.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Söndagsbilister och ovana julbilister i all ära, men när den långtradare väljer att lägga sig i mittfilen i 60 km/h på Södertäljevägen där det är 100 km/h, ja då.är det förhoppningsvis inte pga av ovana i trafiken, bara ren och skär idioti.
Blir fan galen på det där beteendet. Och det sker fan alltid. Borde bli förbjudet med fängelse som påföljd

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Blir fan galen på det där beteendet. Och det sker fan alltid. Borde bli förbjudet med fängelse som påföljd
Har du mjuknat över julen? Jag är mer inne på den Brasilianska varianten med avrättning direkt på plats.

• Haha
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Indraget körkort på plats, indragen rösträtt i såväl allmänna val som melodifestival. Kanske även beslagtagen bil. Kan ju vara en början i alla fall.

• Haha
  • Gilla
SkåJocke och 2 till
  • Laddar…
Eller - så kan mittfilen på E4:an mellan Stockholm och Södertälje göras till en permanent visitationszon. :cool:

• Gilla
  • Haha
Per i Hamrånge och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
23/12. Liten Ford sniglar sig ur ett p-garaget utanför Sthlm, vägbanan delar sig i tre med två pelare mellan. Tänker att det där ser segt ut, väljer en annan väg än "gubben" som fortsätter köra låååångsamt, BOOOOM, PANG, KROCK, halva högerskärmen lossnar då kan lyckas träffa ena pelaren rätt ordentligt trots snigelfarten. Det är alltså bevisligen farligt att köra för långsamt!!!
Låter som rattfylla, tänker jag ...

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Behövde åka in till stan i går kväll.
9 km bakom en långsam kö i 30-40 km/h "En EPA traktor" tänkte jag.
Men det var en vanlig bil med en vanlig person bakom ratten.
Då tänkte jag på en sak en granne sa förra vintern när jag påpekade att hon åkt runt ett halvår med bara ett halvljus "Jag ser så dåligt så det har ingen betydelse"

• Haha
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
F
S sunqan skrev:
Det gäller även de som inte borstat bort snö från motorhuv och tak.

Framförallt om de kör i mittenfilen ;-)
Ja absolut, jag anser att polisen omedelbart borde plocka körkortet och bötfälla de som kör "i blindo" med oskrapade rutor eller snötäckta bilar.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
De som kör under 3-500 mil/år med egen bil alt bara kör lånebilar ala diverse bilpooler behöver ett par timmars så här kör du-utbildning iaf vartannat år.
Jag är övertygad om att det är de som står bakom 90%+ av alla idiotier man ser ute på vägarna i semestertider och på vägen till Ikea/valfritt köpmecka.

• Gilla
Eriond och 2 till
  • Laddar…
F
D dilemma skrev:
De som kör under 3-500 mil/år med egen bil alt bara kör lånebilar ala diverse bilpooler behöver ett par timmars så här kör du-utbildning iaf vartannat år.
Jag är övertygad om att det är de som står bakom 90%+ av alla idiotier man ser ute på vägarna i semestertider och påägen till Ikea/valfritt köpmecka.
Ja, tyvärr är det nog de oerfarna (dvs utan rutin) som står för de vettlösa felbedömningarna i trafiken.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
D dilemma skrev:
Jag är övertygad om att det är de som står bakom 90%+ av alla idiotier man ser ute på vägarna i semestertider och på vägen till Ikea/valfritt köpmecka.
Jag är inte övertygad om att det är så.
Varenda dag i rusningstrafik (och övrig tid) då placerar sig en majoritet av bilförarna i mittfil. Alla dessa kan inte vara sällan förare.

Lånebilar kan iofs vara ett större problem när det gäller belysning. Det är inte ovanligt att en bil som åker omkring helt nedsläckt efter solnedgång har en logga som antyder att flera personer delar på bilen. Det kan vara hemtjänst, städfirma, hyrbil, lånebil vid service etc. Om ägaren till bilen kunde se till att köpa bilar som klarar av att slå på ljuset automatiskt så skulle det nog vara lite bättre.

• Gilla
Pytt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.