432 635 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Den som kör utan att ha "orkat" göra ren rutorna borde bli betraktad på exakt samma sätt som en rattfyllerist. Dvs har för dålig sikt för att kunna ta hänsyn och bedöma omgivning och trafik.S sunqan skrev:
De som inte ids skrapa rutorna helt fria från is eller snö före avfärd är trafikfarliga egoister.
Det gäller även de som inte borstat bort snö från motorhuv och tak.F frasen_36 skrev:
Framförallt om de kör i mittenfilen ;-)
Och dom som inte tar bort snön från taket.. Man kanske behöver uppleva skräcken med en vägg av snö som väller ner på framrutan vid inbromsning för att förstå det farliga med det.F frasen_36 skrev:
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Söndagsbilister och ovana julbilister i all ära, men när den långtradare väljer att lägga sig i mittfilen i 60 km/h på Södertäljevägen där det är 100 km/h, ja då.är det förhoppningsvis inte pga av ovana i trafiken, bara ren och skär idioti.
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Blir fan galen på det där beteendet. Och det sker fan alltid. Borde bli förbjudet med fängelse som påföljdFairlane skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 713 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 713 inlägg
Låter som rattfylla, tänker jag ...Jonatan79 skrev:
23/12. Liten Ford sniglar sig ur ett p-garaget utanför Sthlm, vägbanan delar sig i tre med två pelare mellan. Tänker att det där ser segt ut, väljer en annan väg än "gubben" som fortsätter köra låååångsamt, BOOOOM, PANG, KROCK, halva högerskärmen lossnar då kan lyckas träffa ena pelaren rätt ordentligt trots snigelfarten. Det är alltså bevisligen farligt att köra för långsamt!!!
Behövde åka in till stan i går kväll.
9 km bakom en långsam kö i 30-40 km/h "En EPA traktor" tänkte jag.
Men det var en vanlig bil med en vanlig person bakom ratten.
Då tänkte jag på en sak en granne sa förra vintern när jag påpekade att hon åkt runt ett halvår med bara ett halvljus "Jag ser så dåligt så det har ingen betydelse"
9 km bakom en långsam kö i 30-40 km/h "En EPA traktor" tänkte jag.
Men det var en vanlig bil med en vanlig person bakom ratten.
Då tänkte jag på en sak en granne sa förra vintern när jag påpekade att hon åkt runt ett halvår med bara ett halvljus "Jag ser så dåligt så det har ingen betydelse"
De som kör under 3-500 mil/år med egen bil alt bara kör lånebilar ala diverse bilpooler behöver ett par timmars så här kör du-utbildning iaf vartannat år.
Jag är övertygad om att det är de som står bakom 90%+ av alla idiotier man ser ute på vägarna i semestertider och på vägen till Ikea/valfritt köpmecka.
Jag är övertygad om att det är de som står bakom 90%+ av alla idiotier man ser ute på vägarna i semestertider och på vägen till Ikea/valfritt köpmecka.
Ja, tyvärr är det nog de oerfarna (dvs utan rutin) som står för de vettlösa felbedömningarna i trafiken.D dilemma skrev:De som kör under 3-500 mil/år med egen bil alt bara kör lånebilar ala diverse bilpooler behöver ett par timmars så här kör du-utbildning iaf vartannat år.
Jag är övertygad om att det är de som står bakom 90%+ av alla idiotier man ser ute på vägarna i semestertider och påägen till Ikea/valfritt köpmecka.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag är inte övertygad om att det är så.D dilemma skrev:De som kör under 3-500 mil/år med egen bil alt bara kör lånebilar ala diverse bilpooler behöver ett par timmars så här kör du-utbildning iaf vartannat år.
Varenda dag i rusningstrafik (och övrig tid) då placerar sig en majoritet av bilförarna i mittfil. Alla dessa kan inte vara sällan förare.
Lånebilar kan iofs vara ett större problem när det gäller belysning. Det är inte ovanligt att en bil som åker omkring helt nedsläckt efter solnedgång har en logga som antyder att flera personer delar på bilen. Det kan vara hemtjänst, städfirma, hyrbil, lånebil vid service etc. Om ägaren till bilen kunde se till att köpa bilar som klarar av att slå på ljuset automatiskt så skulle det nog vara lite bättre.