K karlmb skrev:
Och tror att när det blir enfiligt så är det bäst att ta ned farten 10-20 km/h, det är ju så smalt!
Detta är faktiskt helt obegripligt, när det är 1-filigt kör ju ingen om så det är mycket lugnare och därför rimligare att köra fortare om man nu tvunget ska variera hastigheten.

• Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Detta är faktiskt helt obegripligt, när det är 1-filigt kör ju ingen om så det är mycket lugnare och därför rimligare att köra fortare om man nu tvunget ska variera hastigheten.
Kanske har de mindset där tvåfiligt är motorväg och enfiligt är smal landsväg och anpassar hastigheten därefter? Men jag håller med om att det är tvärtom om man ska variera hastigheten.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De brukar gå från 30 under till 10 över. Inget ovanligt.
Ok, inte så jättehög fart.
Här nere är så stora skillnader som 40 km/h sällsynt, normalt är fordon med släp, lastbilar, etc, som drar ned hastigheten. Är ju bara en "pumpning" på gasen så är man förbi på 2-filiga sen, om man vill.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ok, inte så jättehög fart.
Du ska ju om rätt många bilar. Kan de inte de ligga 10 till 30 över hela tiden istället

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
och ang. omkörningar på 2-1 vägar. Det är flera bilar bakom som vill om, inte bara du längst fram som såsar om i 10km/h över den i högra filen...

• Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Visst händer det, men inte så vanligt att jag ser det som ett problem.
Men det kanske skiljer hur man kör geografiskt i landet.

Tokslut Tokslut skrev:
och ang. omkörningar på 2-1 vägar. Det är flera bilar bakom som vill om, inte bara du längst fram som såsar om i 10km/h över den i högra filen...
Då var det inte jag som låg först och väntade på att köra om:cool:

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det här är en intressant tråd som jag följt med intresse.

Som den lantis man är så kör jag inte speciellt ofta på dessa trefiliga vägar men åtminstone 1-2 ggr per år ska man ju ner till svealand och hälsa på släkt och vänner som bor i människobyn. Och mycket riktigt när man kommer tillräckligt nära är det plötsligt tre filer och varje gång har jag undrat varför i princip ingen kör i den högra filen utan att alla ligger som ett tåg i mittenfilen. Även fast det känns väldigt ologiskt tänker man ju då att eftersom alla kör i den filen så känner de till något som inte jag gör och då blir det lätt så att man också håller mittenfil. Så för ett antal år sedan började jag hålla högerfil istället och försöker vara noggrann med att kolla skyltningen så att man helt plötsligt inte hamnar i en fil som svänger av E4.

Det visar sig dock att det går ju jättebra att ligga i högerfil, men fortfarande mal frågan i huvudet om varför nästan ingen kör i den. Och som konstaterats redan i denna tråd så hinner man ju hela tiden upp bilar som kör långsammare i mittfilen. Då blir det ett djäkla kryssande för att ta sig ut i vänsterfil och sen tillbaka i högerfilen igen. Så då blir det gärna så att jag också lägger mig och åker med bara för att det är enklare. Men visst känns det väldigt onödigt med en fil som verkar ha byggts helt i onödan i mil efter mil!?

För några veckor sedan utspelade sig en intressant händelse som har koppling till mittfilskörning. Vi hade tagit oss ända ner till götaland och är på väg tillbaka hemåt. Några mil söder om människobyn passerade vi ett ställe där man tillverkar lastbilar. Klockan är runt 2 på natten mot en torsdag. Vi har långt kvar att köra så jag håller en bit över skyltad hastighet. Efter en stund hinner vi ifatt en svart Merca av ny och dyr modell med kolsvarta rutor. Bilen, platsen och tidpunkten ger mig gangstervibbar. Bilen ligger i mittenfil och det finns inga andra bilar inom synhåll. Jag byter från högerfil, passerar mittenfil och i väl ute vänsterfil kör jag om Mercan och tar mig sen tillbaka i högerfil igen. Passerar några bilar till och eftersom jag ser att det ligger en långtradare längre fram i högra filen så ligger jag kvar i mittenfil för att kunna passera tradaren längre fram. Då plötsligt kommer gangstermercan som ett skott bakifrån och lägger sig i högra filen precis i höjd med min bakskärm. Jag kör med farthållaren inkopplad och ändrar ingen hastighet. Men mercan ligger kvar som klistrad. Jag tänker att nu har jag retat upp "Guido, the killer pimp" (filmcitat) och återigen, med tanke på tid, plats och fordon känns det inte som läge att börja med några provocerande manövrar så jag ökar lite, byter till höger fil och avvaktar vad som ska hända. Guido ligger kvar precis bakom i flera km innan han slutligen visar att han har många hk under huven och drar förbi för att slutligen tar av vid en infart innan byn och försvinna.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Angående 2+1 väg så upplever jag stor skillnad i ryckighet beroende på om det är vana vardagspendlare tidiga morgnar som håller farten uppe när det blir enfiligt mot när det är övrig allemanstrafik. Värst är det förstås vid vissa helger och liknande där det är brukligt att gå från gasen i botten på 2-filigt för att sen bromsa ner till 60-70 när det blir 1-filigt fast det inte finns någon före när det blir enfiligt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F
M Myckling skrev:
Det här är en intressant tråd som jag följt med intresse.

Som den lantis man är så kör jag inte speciellt ofta på dessa trefiliga vägar men åtminstone 1-2 ggr per år ska man ju ner till svealand och hälsa på släkt och vänner som bor i människobyn. Och mycket riktigt när man kommer tillräckligt nära är det plötsligt tre filer och varje gång har jag undrat varför i princip ingen kör i den högra filen utan att alla ligger som ett tåg i mittenfilen. Även fast det känns väldigt ologiskt tänker man ju då att eftersom alla kör i den filen så känner de till något som inte jag gör och då blir det lätt så att man också håller mittenfil. Så för ett antal år sedan började jag hålla högerfil istället och försöker vara noggrann med att kolla skyltningen så att man helt plötsligt inte hamnar i en fil som svänger av E4.

Det visar sig dock att det går ju jättebra att ligga i högerfil, men fortfarande mal frågan i huvudet om varför nästan ingen kör i den. Och som konstaterats redan i denna tråd så hinner man ju hela tiden upp bilar som kör långsammare i mittfilen. Då blir det ett djäkla kryssande för att ta sig ut i vänsterfil och sen tillbaka i högerfilen igen. Så då blir det gärna så att jag också lägger mig och åker med bara för att det är enklare. Men visst känns det väldigt onödigt med en fil som verkar ha byggts helt i onödan i mil efter mil!?

För några veckor sedan utspelade sig en intressant händelse som har koppling till mittfilskörning. Vi hade tagit oss ända ner till götaland och är på väg tillbaka hemåt. Några mil söder om människobyn passerade vi ett ställe där man tillverkar lastbilar. Klockan är runt 2 på natten mot en torsdag. Vi har långt kvar att köra så jag håller en bit över skyltad hastighet. Efter en stund hinner vi ifatt en svart Merca av ny och dyr modell med kolsvarta rutor. Bilen, platsen och tidpunkten ger mig gangstervibbar. Bilen ligger i mittenfil och det finns inga andra bilar inom synhåll. Jag byter från högerfil, passerar mittenfil och i väl ute vänsterfil kör jag om Mercan och tar mig sen tillbaka i högerfil igen. Passerar några bilar till och eftersom jag ser att det ligger en långtradare längre fram i högra filen så ligger jag kvar i mittenfil för att kunna passera tradaren längre fram. Då plötsligt kommer gangstermercan som ett skott bakifrån och lägger sig i högra filen precis i höjd med min bakskärm. Jag kör med farthållaren inkopplad och ändrar ingen hastighet. Men mercan ligger kvar som klistrad. Jag tänker att nu har jag retat upp "Guido, the killer pimp" (filmcitat) och återigen, med tanke på tid, plats och fordon känns det inte som läge att börja med några provocerande manövrar så jag ökar lite, byter till höger fil och avvaktar vad som ska hända. Guido ligger kvar precis bakom i flera km innan han slutligen visar att han har många hk under huven och drar förbi för att slutligen tar av vid en infart innan byn och försvinna.
Var säkert en otrevlig upplevelse.
Jag har upplevt liknande vid några tillfällen, oftast när jag använt den äldsta volvon. Verkar reta upp vissa i halvmiljon-bilar att nån rostig volvo tar sig friheten att köra förbi. Då ska man "fostras" och lära sig sin plats..

• Ledsen
Maria T
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Men visst känns det väldigt onödigt med en fil som verkar ha byggts helt i onödan i mil efter mil!?
För dem av oss som minns köerna när det exempelvis var tvåfiligt från Alby till Södertälje så är det uppenbart att den tredje filen gör nytta vid tät trafik.

Vid glesare trafik är mittfilskampandet ett problem då vägen utnyttjas dåligt på grund av detta, men när det blir trångt på riktigt så gör filerna verklig nytta trots det.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men det var väl själva... har ni inte körkort?

2 kap, 1 paragrafen: "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
"

Nöjd?
Ser inte vad i det som gör att man inte skulle få köra om till höger och sen till vänster (eller tvärtom) om man det behövs.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Ser inte vad i det som gör att man inte skulle få köra om till höger och sen till vänster (eller tvärtom) om man det behövs.
Nej, men det gör uppenbarligen polisen.

TRJBerg
Nyfniken Nyfniken skrev:
Suck. Din argumentation...

Nyfniken Nyfniken skrev:
Tur att det inte är de som bestämmer då.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.