432 643 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Nja, just innan LED kom i bakljusen så kom ju något ljushuvud i EU på att det kunde sparas massor av CO2 genom att bakljusen inte skulle behöva lysa dagtid. Så reglerna ändrades.E Edlunn skrev:
Det var ju innan LED kom som det fanns något att spara.andreascarlsson skrev:
Håller helt med om detta. Undrar hur många dödsfall i trafiken som beror på att man kör på bilar bakifrån nuförtiden...?
Anledningen är hur som helst – som i många andra fall – miljön. Allt på bilen som går att stänga av ska stängas av. Ett par bakljus kanske inte gör så mycket, men miljoner par bakljus, då börjar man kunna räkna på effekter.
(Detta vet jag eftersom en av mina vänner arbetar som utvecklingschef på Volvo.)
Jag tycker dock inte att X antal watt led-lampor kompenserar för en människas whiplashskada, eller i värsta fall död.
Idiotiskt påfund!!!
Instämmer helt.andreascarlsson skrev:
Håller helt med om detta. Undrar hur många dödsfall i trafiken som beror på att man kör på bilar bakifrån nuförtiden...?
Anledningen är hur som helst – som i många andra fall – miljön. Allt på bilen som går att stänga av ska stängas av. Ett par bakljus kanske inte gör så mycket, men miljoner par bakljus, då börjar man kunna räkna på effekter.
(Detta vet jag eftersom en av mina vänner arbetar som utvecklingschef på Volvo.)
Jag tycker dock inte att X antal watt led-lampor kompenserar för en människas whiplashskada, eller i värsta fall död.
Idiotiskt påfund!!!
Dessutom (även om det inte har med bakljusen att göra) är det lika idiotiskt ur trafiksäkerhetssynpunkt att läsa och bläddra bland olika menyer på en display under körning. Vad är isf. skillnaden mot det förbjudna användandet av handhållen mobil? (Vilket är bra)
Ursäkta allt som är OT från tråden..
Men det är ju JUST DET som är problemet. I vissa fall är det tydligen föraren som inte klarar att hantera reglagen. I vissa fall är det den sk "automatiska" regleringen som är skit. Bort med sånt krafs och "offra" de stackars få Watt som moderna bakljus drar - det är det värt att rädda människoliv.E Edlunn skrev:
Bakljus borde inte gå att stänga av under färd.
I samtliga fall när det saknas bakljus så är det föraren som inte vet hur och när de lyser på bilen. En bra förare har kollat hur det fungerar på sin bil och om automatiken är kass kan föraren kompensera för detta.F frasen_36 skrev:Men det är ju JUST DET som är problemet. I vissa fall är det tydligen föraren som inte klarar att hantera reglagen. I vissa fall är det den sk "automatiska" regleringen som är skit. Bort med sånt krafs och "offra" de stackars få Watt som moderna bakljus drar - det är det värt att rädda människoliv.
Bakljus borde inte gå att stänga av under färd.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Föraren måste ändå alltid vara ansvarig. Automatik kan gå sönder etc och det är föraren som är ansvarig för att bilen framförs på ett korrekt sätt, oavsett om det rör sig om belysning, skrapade rutor, rätt hastighet, rätt däck (mönster, tryck etc).Alfredo skrev:
Däremot borde det finnas automatik som tvingar bilen till högerfil om det är tomt där.
Jobbigt att bilturista i uk baraFairlane skrev:
Föraren måste ändå alltid vara ansvarig. Automatik kan gå sönder etc och det är föraren som är ansvarig för att bilen framförs på ett korrekt sätt, oavsett om det rör sig om belysning, skrapade rutor, rätt hastighet, rätt däck (mönster, tryck etc).
Däremot borde det finnas automatik som tvingar bilen till högerfil om det är tomt där.![]()
Jag har börjat leva efter filosofin att om man sparar 10 minuter genom att stressa ett par timmar så lever man sannolikt 10 minuter kortare. Då vinner man inget på att stressa och helt plötsligt är jag inte irriterad på andra trafikanter längre.

The picture abowe related to the word Peace is licensed by R M Media Ltd under a Creative Commons Attribution-ShareAlike license which permits the use of the image for any purpose including commercial use and also permits the image to be modified. The image may be redistributed for free under the same Creative Commons license but may not be sold, attribution is a condition of the license, see license details below.
Please ensure the license and image size are suitable for your use, alternatively you can purchase the original full size image on a rights managed license for a few dollars from Alpha Stock Images here

The picture abowe related to the word Peace is licensed by R M Media Ltd under a Creative Commons Attribution-ShareAlike license which permits the use of the image for any purpose including commercial use and also permits the image to be modified. The image may be redistributed for free under the same Creative Commons license but may not be sold, attribution is a condition of the license, see license details below.
Please ensure the license and image size are suitable for your use, alternatively you can purchase the original full size image on a rights managed license for a few dollars from Alpha Stock Images here
Jag vet inte om det är ok att få framföra fordon om man tycker att det "är läskigt". Tyvärr tror jag dock att du har rätt; att det finns väldigt många bilister - framförallt i storstäder - som är vad jag vill kalla för "trafikrädda".Fairlane skrev:
De är ute i trafiken, med dålig koll, och kommer fram mer pga. tur än skicklighet. Minsta avvikelse i det invanda beteendet leder antingen till livsfarliga manövrar eller att de fryser fast, likt ett rådjur i strålkastarsken.
De vågar inte ta initiativ, har ingen framförhållning och prioriterar det som händer i mobiltelefonen framför det som sker runtom fordonet. Det är de som ligger i mitt- och vänsterfiler på våra motorvägar, gör utdragna och långsamma/egoistiska omkörningar på 2/1-vägar, för att det följer det minsta motståndets lag.
Trafiken är en plats där man måste samsas kring en delad resurs, och det funkar dåligt för me, myself and I -generationen. Det som stör mig mest är att jag har blivit en bitter gubbe, en sån som jag egentligen avskyr, pga av att andra trafikanter är så oengagerade i konsten att köra bil. Man ser det som ett nödvändigt ont, istället för den fantastiska frihetsgivande möjligheten det innebär.
Jag tog mitt kort för snart 30 år sedan. Då minns jag att bilister flyttade sig åt sidan för att underlätta, man gjorde den glada höger-vänster-höger -blinkningen för att tacka när man fick köra om, och det dåvarande Trafiksäkerhetsverket uppmanade folk att gå ut i vägren för att få trafiken att flyta smidigare. (Det var nåt tecknat inslag med en svart katt som smidigt flyttade ut sig i vägrenen, minns jag från SVTs Anslagstavlan)
Allt det där är som bortblåst numera. Så vad leder det till? Jo, jag har förenklat mitt sätt att köra bil. Numera är jag nöjd med att det är asfalterat, eller åtminstone hyggligt platt i den riktningen jag vill köra, sen kör jag. Bussfil, vägren, heldraget, whatever... Jag orkar inte vänta på att föraren framför ska titta upp från sin iPhone för att ev. slänga en blick i backspegeln, om de ens kommer ihåg var de sitter? Nu är det helljus och tuta som gäller!
Och gillar du inte att bli omkörd på höger sida? Ligg inte och blockera vägen i mitten då!
Det märkliga är att det räcker med att man kommer norr om Arlanda, eller söder om Järna, så funkar trafiken igen! Fordon ligger till höger. Man är tydlig med signaler och bilens placering så att alla runt om ska förstå ens avsikter. Man håller rimliga avstånd. Det är som att åka 20-25 år tillbaka i tiden.
Märkligt.
Jag älskar Stockholm, men trafiken håller på att få mig flytta härifrån.
Det lustiga med "lagligt att köra med släckta bakljus" är ju att det inte är tvingande att köra så. T.ex. Volvo valde att inte ha bakljusen av LED-typ släckta av säkerhetsskäl på sina modeller. Resten av världens biltillverkare drog inte samma slutsats, varför kan man fråga sig.