432 643 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Jag tycker lagstiftaren borde lösa detta och inte den enskilde bilägaren. Varför ska det överhuvudtaget vara tillåtet med en bil som kan köras mörklagd? Borde vara ett väldigt lättlöst problem om bara viljan finns.Fairlane skrev:
Instämmer helt. Dessutom borde det totalt obegripliga med släckta bakljus förbjudas.Alfredo skrev:
Det är väl en EU-anpassning om jag inte fattat helt fel. Vissa länder i Europa tillåter väl fortfarande inte halvljus dagtid och ska man då ha samma regler lär det ju inte vara lilla Sverige som bestämmer.Alfredo skrev:
Sen kan man ju tycka att vissa saker borde anpassas efter i respektive land rådande omständigheter. Men nej, så funkar inte alltid kolossen EU...
Tror det numera är lag på att nedsläckta baklyktor måste tändas när mörkret faller.T ToRy skrev:Det är väl en EU-anpassning om jag inte fattat helt fel. Vissa länder i Europa tillåter väl fortfarande inte halvljus dagtid och ska man då ha samma regler lär det ju inte vara lilla Sverige som bestämmer.
Sen kan man ju tycka att vissa saker borde anpassas efter i respektive land rådande omständigheter. Men nej, så funkar inte alltid kolossen EU...
Men idag såg jag en Polestar2 som var helt mörk bak när det var nästan svart ute.
Förvisso - att dagligen bilpendla Älvsjö/Bromma etc. till MoS/Kista i 20-60 km/h är iofs lite mängdträning men hjälper dig föga på E4:an förbi Nordmaling lr Skule i vinterväglag eller till fjälls.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Lagstiftaren har löst det så att det är tillåtet att köra med släckta bakljus i dagsljus, inte när det är mörkt. Sen är det upp till föraren att följa lagen.Alfredo skrev:
Det jag är ute efter är att man i sin kravställning när man köper in en ny bil har med kravet på att belysningen ska vara på automatiskt, antingen konstant eller åtminstone att den slår på när det börjar skymma. Jag har sett bilfirmor som har lånebilar där kunderna kör nedsläckt i mörker. Där borde de ju själva lätt programmera om ljuset så det inte är möjligt.
Det är lagkrav numera att bakljusen ska tändas när det blir mörkt.Fairlane skrev:
Lagstiftaren har löst det så att det är tillåtet att köra med släckta bakljus i dagsljus, inte när det är mörkt. Sen är det upp till föraren att följa lagen.
Det jag är ute efter är att man i sin kravställning när man köper in en ny bil har med kravet på att belysningen ska vara på automatiskt, antingen konstant eller åtminstone att den slår på när det börjar skymma. Jag har sett bilfirmor som har lånebilar där kunderna kör nedsläckt i mörker. Där borde de ju själva lätt programmera om ljuset så det inte är möjligt.
Det var släckta bakljus jag skrev om, och som verkar vara ett idiotiskt påfund.T ToRy skrev:Det är väl en EU-anpassning om jag inte fattat helt fel. Vissa länder i Europa tillåter väl fortfarande inte halvljus dagtid och ska man då ha samma regler lär det ju inte vara lilla Sverige som bestämmer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det är ju bra, men jag antar att enda kravet är att det finns ett autoläge och att det fungerar hjälpligt med vredet i det läget? Med hjälpligt menar jag att kravet är att det tänds om ljuset är svagare än en viss nivå, men den nivån är på tok för lågt satt.K karlmb skrev:
Mamma hade tidigare en Citroen C3 där man i läge 0 hade avstängt ljus, i läge auto så tändes ljuset när det blev mörkt (för sent enligt mig) och i läge 1 så var ljuset på så fort man startade bilen och stängdes av automatiskt när man stängde av motorn. Den bilen satte vi vredet på 1 och lät det vara så. Hennes nya(re) bil, en Hyundai har tyvärr inte den möjligheten. Ställer man vredet i läge 1 så slocknar inte ljuset när man stänger av motorn. Man måste manuellt vrida av det och komma ihåg att sätta på det, vilket väl är vad många glömmer.
Lite överraskande är dock att cirka 50% av bilisterna som jag blinkat på när de kört utan belysning nattetid har fattat och tänt. Innan hände det en gång på 100. Igår möte jag en bil ute på landsvägen, 70 km/h utan vägbelysning. Nedsläckt bak (såg det i backspegeln när jag passerade) och varselljus fram. En bilist som kör med varselljus där vi andra försöker använda helljus så långt det går...
Nu är vi lite off topic, så jag får väl komma tillbaks till dessa som tror att mittfilen är bästa platsen i världen, alltid. Nu när det börjar bli mörkt tidigare på eftermiddagarna så uppfattar jag det som att folk kör ännu mer i mitten, ännu långsammare, alla tider på dygnet. Även vänsterfilen går mycket långsammare. Har kört lite på E4/E20 mellan Södertälje och Hallunda, dvs sträckan där det är 100 km/h som hastighetsgräns, de sista dagarna, Stundtals rullar det 60 km/h i mittfil och 80 km/h i vänsterfil. Då är det inte ens särskilt tät trafik. Förmodligen tycker många att det är läskigt när det är mörkt.
Ja, det här med funtioner och UX är fortfarande vilda västern, tyvärr sitter det mjukvarumänniskor på många ställen som inte har mkt erfarenhet av bilkörning och trafik.Fairlane skrev:
Det är ju bra, men jag antar att enda kravet är att det finns ett autoläge och att det fungerar hjälpligt med vredet i det läget? Med hjälpligt menar jag att kravet är att det tänds om ljuset är svagare än en viss nivå, men den nivån är på tok för lågt satt.
Mamma hade tidigare en Citroen C3 där man i läge 0 hade avstängt ljus, i läge auto så tändes ljuset när det blev mörkt (för sent enligt mig) och i läge 1 så var ljuset på så fort man startade bilen och stängdes av automatiskt när man stängde av motorn. Den bilen satte vi vredet på 1 och lät det vara så. Hennes nya(re) bil, en Hyundai har tyvärr inte den möjligheten. Ställer man vredet i läge 1 så slocknar inte ljuset när man stänger av motorn. Man måste manuellt vrida av det och komma ihåg att sätta på det, vilket väl är vad många glömmer.
Lite överraskande är dock att cirka 50% av bilisterna som jag blinkat på när de kört utan belysning nattetid har fattat och tänt. Innan hände det en gång på 100. Igår möte jag en bil ute på landsvägen, 70 km/h utan vägbelysning. Nedsläckt bak (såg det i backspegeln när jag passerade) och varselljus fram. En bilist som kör med varselljus där vi andra försöker använda helljus så långt det går...
Nu är vi lite off topic, så jag får väl komma tillbaks till dessa som tror att mittfilen är bästa platsen i världen, alltid. Nu när det börjar bli mörkt tidigare på eftermiddagarna så uppfattar jag det som att folk kör ännu mer i mitten, ännu långsammare, alla tider på dygnet. Även vänsterfilen går mycket långsammare. Har kört lite på E4/E20 mellan Södertälje och Hallunda, dvs sträckan där det är 100 km/h som hastighetsgräns, de sista dagarna, Stundtals rullar det 60 km/h i mittfil och 80 km/h i vänsterfil. Då är det inte ens särskilt tät trafik. Förmodligen tycker många att det är läskigt när det är mörkt.
Men de gör många OTA-updates!
Det råkar inte vara så att hyundaien ar automatisk "follow me home" där halvljuset fortsätter att lysa nån minut? Vi har en nissan som släcker all belysning efter ett tag, inklusive stereon och cigarettändaruttagen. Passar mig utmärkt, annars glömmer jag ibland.Fairlane skrev:
Det är ju bra, men jag antar att enda kravet är att det finns ett autoläge och att det fungerar hjälpligt med vredet i det läget? Med hjälpligt menar jag att kravet är att det tänds om ljuset är svagare än en viss nivå, men den nivån är på tok för lågt satt.
Det som är bra med autoläget är att det även hanterar heljuset (lite väl snabb att blända av och seg att blända upp dock), så jag kör halvljusläget dagtid och autoläget när jag kör landsväg när det är mörkt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Tveksamt, det är en i10 modell snik...S sunqan skrev:Det råkar inte vara så att hyundaien ar automatisk "follow me home" där halvljuset fortsätter att lysa nån minut? Vi har en nissan som släcker all belysning efter ett tag, inklusive stereon och cigarettändaruttagen. Passar mig utmärkt, annars glömmer jag ibland.
Det som är bra med autoläget är att det även hanterar heljuset (lite väl snabb att blända av och seg att blända upp dock), så jag kör halvljusläget dagtid och autoläget när jag kör landsväg när det är mörkt.
Medlem
· Västra Götaland
· 781 inlägg
Håller helt med om detta. Undrar hur många dödsfall i trafiken som beror på att man kör på bilar bakifrån nuförtiden...?F frasen_36 skrev:
Anledningen är hur som helst – som i många andra fall – miljön. Allt på bilen som går att stänga av ska stängas av. Ett par bakljus kanske inte gör så mycket, men miljoner par bakljus, då börjar man kunna räkna på effekter.
(Detta vet jag eftersom en av mina vänner arbetar som utvecklingschef på Volvo.)
Jag tycker dock inte att X antal watt led-lampor kompenserar för en människas whiplashskada, eller i värsta fall död.
Idiotiskt påfund!!!