432 661 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Problemet är ofta att man inte är ensam om att vilja komma om. Är man då inte först i kön så kan ju sträckan man har på sig reduceras rejält tills det krävs en AMG eller liknande för att hinna förbi.P Pin skrev:Jag har ett inlägg för någon vecka sedan där jag behövde nästan 200 km/h för att komma förbi innan det blev 1 igen. Men det var ett extremfall, har aldrig upplevt det innan.
Vanligare är som du skriver och då får man lägga på 10-20 själv ovanpå det för att komma förbi. De kör på 100 väg i 90 på 1 och 110 på 2 och jag 130 för att komma förbi. Jättehögt eller inte är en värdering. Dock över tillåtet på gränsen att körkortet är i fara. Alternativet är att inte köra om och acceptera 90 på nästa 1 sträcka.
En del pimps är väldigt känsliga.M Myckling skrev:Det här är en intressant tråd som jag följt med intresse.
Som den lantis man är så kör jag inte speciellt ofta på dessa trefiliga vägar men åtminstone 1-2 ggr per år ska man ju ner till svealand och hälsa på släkt och vänner som bor i människobyn. Och mycket riktigt när man kommer tillräckligt nära är det plötsligt tre filer och varje gång har jag undrat varför i princip ingen kör i den högra filen utan att alla ligger som ett tåg i mittenfilen. Även fast det känns väldigt ologiskt tänker man ju då att eftersom alla kör i den filen så känner de till något som inte jag gör och då blir det lätt så att man också håller mittenfil. Så för ett antal år sedan började jag hålla högerfil istället och försöker vara noggrann med att kolla skyltningen så att man helt plötsligt inte hamnar i en fil som svänger av E4.
Det visar sig dock att det går ju jättebra att ligga i högerfil, men fortfarande mal frågan i huvudet om varför nästan ingen kör i den. Och som konstaterats redan i denna tråd så hinner man ju hela tiden upp bilar som kör långsammare i mittfilen. Då blir det ett djäkla kryssande för att ta sig ut i vänsterfil och sen tillbaka i högerfilen igen. Så då blir det gärna så att jag också lägger mig och åker med bara för att det är enklare. Men visst känns det väldigt onödigt med en fil som verkar ha byggts helt i onödan i mil efter mil!?
För några veckor sedan utspelade sig en intressant händelse som har koppling till mittfilskörning. Vi hade tagit oss ända ner till götaland och är på väg tillbaka hemåt. Några mil söder om människobyn passerade vi ett ställe där man tillverkar lastbilar. Klockan är runt 2 på natten mot en torsdag. Vi har långt kvar att köra så jag håller en bit över skyltad hastighet. Efter en stund hinner vi ifatt en svart Merca av ny och dyr modell med kolsvarta rutor. Bilen, platsen och tidpunkten ger mig gangstervibbar. Bilen ligger i mittenfil och det finns inga andra bilar inom synhåll. Jag byter från högerfil, passerar mittenfil och i väl ute vänsterfil kör jag om Mercan och tar mig sen tillbaka i högerfil igen. Passerar några bilar till och eftersom jag ser att det ligger en långtradare längre fram i högra filen så ligger jag kvar i mittenfil för att kunna passera tradaren längre fram. Då plötsligt kommer gangstermercan som ett skott bakifrån och lägger sig i högra filen precis i höjd med min bakskärm. Jag kör med farthållaren inkopplad och ändrar ingen hastighet. Men mercan ligger kvar som klistrad. Jag tänker att nu har jag retat upp "Guido, the killer pimp" (filmcitat) och återigen, med tanke på tid, plats och fordon känns det inte som läge att börja med några provocerande manövrar så jag ökar lite, byter till höger fil och avvaktar vad som ska hända. Guido ligger kvar precis bakom i flera km innan han slutligen visar att han har många hk under huven och drar förbi för att slutligen tar av vid en infart innan byn och försvinna.
Det behöver inte ens vara en 2-1-väg, tro mig. Det räcker med att åka 222:an österut för att konstatera att många bilister antingen:K karlmb skrev:
1. Börjar bromsa i Orminge för att hastigheten sänks från 100 till 80 vid passagen över Farstabron 4 km senare.
2. Ligger kvar i högerfilen som försvinner vid Insjöavfarten tills det nästan hunnit bli heldraget och kör i typ 70-80 och sedan i panik slänger sig ut i vänsterfil i samma hastighet (det är 100 på sträckan) - trots att det är tydligt skyltat lååångt före avfarten.
3. Envisas med att köra i 60 över bron (där det är 80) och gärna bromsa lite extra på mitten - trots gott om plats och förträfflig sikt.
4. Ligger kvar i avfartsfilen vid Insjön och fortsätter i bussfilen när filen försvinner för att köra om till höger (eftersom alla kör så infernaliskt långsamt i vänsterfilen). Och sedan slänger sig ut i vänsterfil när även bussfilen försvinner.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Idag var det dag igen då. Hamnade bakom en taxi en sträcka innan motorvägen och ser var 0-45 på en kvart eller så efter rödljus (50 nådde han aldrig). Sen nådde vi påfarten till motorvägen och han lyckades efter många om och men pressa upp bilen i 60 km/h. Äntligen kommer man förbi var tanken, men fanskapet var inne i mittfilen fortare än väntat, förfarande bara i 60 km/h. Tror aldrig han körde fortare, men han försvann i backspegeln.
Samma sträcka åt andra hållet blev jag glatt överraskad över att folk kunde ligga i högerfilen. Det var tyvärr bara tillfälligt. Så fort jag passerat så smet de utni mittfilen. Jag höll fartgränsen och körde fortare än de...
Däremot verkar jag ha missförstått skyltar när jag tog körkort för en massa år sen. Jag har alltid levt i föreställningen att jag ska.lämna företräde när jag har den här.skylten framför mig.
Idag stannade jag vid två olika tillfällen vid en sådan här skylt. Det var en sträcka på cirka 30 meter där det inte fanns plats att mötas och i slutet av den sträckan var den en bil från mitt håll på väg ut ur passagen och på andra sidan stod flera bilar och väntade. Jag stannade alltså för att lämna företräde och blev då omkörd. De som körde om tittade på mig som att jag var en idiot, så jag antar att jag missat något...
Samma sträcka åt andra hållet blev jag glatt överraskad över att folk kunde ligga i högerfilen. Det var tyvärr bara tillfälligt. Så fort jag passerat så smet de utni mittfilen. Jag höll fartgränsen och körde fortare än de...
Däremot verkar jag ha missförstått skyltar när jag tog körkort för en massa år sen. Jag har alltid levt i föreställningen att jag ska.lämna företräde när jag har den här.skylten framför mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag stannade jag vid två olika tillfällen vid en sådan här skylt. Det var en sträcka på cirka 30 meter där det inte fanns plats att mötas och i slutet av den sträckan var den en bil från mitt håll på väg ut ur passagen och på andra sidan stod flera bilar och väntade. Jag stannade alltså för att lämna företräde och blev då omkörd. De som körde om tittade på mig som att jag var en idiot, så jag antar att jag missat något...
Om skylten satt upp och ner, kan förklaringen vara att den som körde om dig tror den röda pilen visar vem som har väjningsplikt.Fairlane skrev:
Idag var det dag igen då. Hamnade bakom en taxi en sträcka innan motorvägen och ser var 0-45 på en kvart eller så efter rödljus (50 nådde han aldrig). Sen nådde vi påfarten till motorvägen och han lyckades efter många om och men pressa upp bilen i 60 km/h. Äntligen kommer man förbi var tanken, men fanskapet var inne i mittfilen fortare än väntat, förfarande bara i 60 km/h. Tror aldrig han körde fortare, men han försvann i backspegeln.
[bild]
Tur att det inte blev en krock... Jag har själv hamnat i situationen att jag kommit från blåskyltshållet och jag stannade och väntade på att den andra föraren fattade att han skulle backa, han krånglade till det rejält då också - det tog över fem minuter för honom att komma ur vägen trots att han vara hade tio meter att backa.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag tror förklaringen egentligen är att folk är dumma i huvudet. De ser att mötande som har företräde inte kan köra för att en från vårt håll är vägen, så då kan man lika gärna fylla på. När jag stannar innan och håller höger så tror de att jag ska stanna av någon annan anledning. Jag har själv stått från andra hållet flera gånger i liknande situationer och många är helt enkelt fräcka och egoistiska. Minns en situation för några år sen då jag fick vänta, trots företräde, på bil efter bil som fylldes på från andra hållet. Till slut ledsnade jag och började sakta rulla framåt samtidigt som jag blinkade med helljusen. Folk tittade på mig som att jag var dum i huvudet när de knappt kom ut från hindret för att min bil stod ivägen. Då rullade jag extremt långsamt ändå. Det slutade med att jag till slut blockerade så att de från andra hållet inte kom ut från hindret alls. Fyra bilar blev stående där, medan jag klev ur bilen och gick och sa till den som var på väg in i hindret från andra hållet som bil fem. Jag sa något i stil med "Nu har jag fått vänta i flera minuter medan folk från ett håll fyller på, trots att ni ska lämna företräde. Du var långt härifrån när jag fick börja vänta. Nu kommer jag gå tillbaka till min bil och backa en meter och släppa ut de fyra bilar du har framför dig, sen rullar jag och de bakom igenom. Om du förhindrar det kommer jag blockera så du inte kommer fram och sen ringer vi polisen så får de reda ut soppan." Han såg förvånad ut, men backade undan och de inne i hindret undrade vad jag höll på med. Jag släpper gärna in andra och försöker samarbeta men det finns en gräns, när andra bara tar för sig utan att tänka.S sunqan skrev:Om skylten satt upp och ner, kan förklaringen vara att den som körde om dig tror den röda pilen visar vem som har väjningsplikt.
Tur att det inte blev en krock... Jag har själv hamnat i situationen att jag kommit från blåskyltshållet och jag stannade och väntade på att den andra föraren fattade att han skulle backa, han krånglade till det rejält då också - det tog över fem minuter för honom att komma ur vägen trots att han vara hade tio meter att backa.
Folk är svin.Fairlane skrev:
Jag tror förklaringen egentligen är att folk är dumma i huvudet. De ser att mötande som har företräde inte kan köra för att en från vårt håll är vägen, så då kan man lika gärna fylla på. När jag stannar innan och håller höger så tror de att jag ska stanna av någon annan anledning. Jag har själv stått från andra hållet flera gånger i liknande situationer och många är helt enkelt fräcka och egoistiska. Minns en situation för några år sen då jag fick vänta, trots företräde, på bil efter bil som fylldes på från andra hållet. Till slut ledsnade jag och började sakta rulla framåt samtidigt som jag blinkade med helljusen. Folk tittade på mig som att jag var dum i huvudet när de knappt kom ut från hindret för att min bil stod ivägen. Då rullade jag extremt långsamt ändå. Det slutade med att jag till slut blockerade så att de från andra hållet inte kom ut från hindret alls. Fyra bilar blev stående där, medan jag klev ur bilen och gick och sa till den som var på väg in i hindret från andra hållet som bil fem. Jag sa något i stil med "Nu har jag fått vänta i flera minuter medan folk från ett håll fyller på, trots att ni ska lämna företräde. Du var långt härifrån när jag fick börja vänta. Nu kommer jag gå tillbaka till min bil och backa en meter och släppa ut de fyra bilar du har framför dig, sen rullar jag och de bakom igenom. Om du förhindrar det kommer jag blockera så du inte kommer fram och sen ringer vi polisen så får de reda ut soppan." Han såg förvånad ut, men backade undan och de inne i hindret undrade vad jag höll på med. Jag släpper gärna in andra och försöker samarbeta men det finns en gräns, när andra bara tar för sig utan att tänka.
Ibland kan man undra vilka det är som är korkade dock.Fairlane skrev:
Jag tror förklaringen egentligen är att folk är dumma i huvudet. De ser att mötande som har företräde inte kan köra för att en från vårt håll är vägen, så då kan man lika gärna fylla på. När jag stannar innan och håller höger så tror de att jag ska stanna av någon annan anledning. Jag har själv stått från andra hållet flera gånger i liknande situationer och många är helt enkelt fräcka och egoistiska. Minns en situation för några år sen då jag fick vänta, trots företräde, på bil efter bil som fylldes på från andra hållet. Till slut ledsnade jag och började sakta rulla framåt samtidigt som jag blinkade med helljusen. Folk tittade på mig som att jag var dum i huvudet när de knappt kom ut från hindret för att min bil stod ivägen. Då rullade jag extremt långsamt ändå. Det slutade med att jag till slut blockerade så att de från andra hållet inte kom ut från hindret alls. Fyra bilar blev stående där, medan jag klev ur bilen och gick och sa till den som var på väg in i hindret från andra hållet som bil fem. Jag sa något i stil med "Nu har jag fått vänta i flera minuter medan folk från ett håll fyller på, trots att ni ska lämna företräde. Du var långt härifrån när jag fick börja vänta. Nu kommer jag gå tillbaka till min bil och backa en meter och släppa ut de fyra bilar du har framför dig, sen rullar jag och de bakom igenom. Om du förhindrar det kommer jag blockera så du inte kommer fram och sen ringer vi polisen så får de reda ut soppan." Han såg förvånad ut, men backade undan och de inne i hindret undrade vad jag höll på med. Jag släpper gärna in andra och försöker samarbeta men det finns en gräns, när andra bara tar för sig utan att tänka.
Jag har hamnat i situationen att båda sidor av ett hinder är uppmärkt med B7.
Och även två gånger när båda sidor är märkta med B6 vilket ju kanske förvisso är bättre, men ändå rätt korkat..
Ibland slås jag av tanken - tänk om de har rättFairlane skrev:
Sen garvar jag.
Där jag bor verkar trafikverket tänka som du och de sätter inga skyltar alls istället numera.tveksamt skrev:
Man får använda röksignaler för att komma överens om vem som ska vänta på den andre.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Det är ju ändå jul, och söndagsbilisterna är ute.
Själv råkade jag ut för någon som på en 2+1-väg gick ut framför näsan på mig. Sånt händer, alla tittar inte bakåt innan de först svänger och sen blinkar. Han kom om noll (0) bilar av två möjliga. Jag trodde först att han bara blockade mig och blev förbannad, men det borde jag inte blivit! Nästa tillfälle var han laddad och kom om en (1) av två. Med fara för eget liv förstås, eftersom att det gick så långsamt att sista skylten om enfiligt hann passeras innan han var om.
Jag tänker att han hör till dem som klagar på att de i högerfilen gasar när han ska köra om.
Själv råkade jag ut för någon som på en 2+1-väg gick ut framför näsan på mig. Sånt händer, alla tittar inte bakåt innan de först svänger och sen blinkar. Han kom om noll (0) bilar av två möjliga. Jag trodde först att han bara blockade mig och blev förbannad, men det borde jag inte blivit! Nästa tillfälle var han laddad och kom om en (1) av två. Med fara för eget liv förstås, eftersom att det gick så långsamt att sista skylten om enfiligt hann passeras innan han var om.
Jag tänker att han hör till dem som klagar på att de i högerfilen gasar när han ska köra om.
23/12. Liten Ford sniglar sig ur ett p-garaget utanför Sthlm, vägbanan delar sig i tre med två pelare mellan. Tänker att det där ser segt ut, väljer en annan väg än "gubben" som fortsätter köra låååångsamt, BOOOOM, PANG, KROCK, halva högerskärmen lossnar då kan lyckas träffa ena pelaren rätt ordentligt trots snigelfarten. Det är alltså bevisligen farligt att köra för långsamt!!!
det var säkert isbildning på insidan av framrutan, då kör man långsamt innan värmen börjar tina skiten.Jonatan79 skrev:
23/12. Liten Ford sniglar sig ur ett p-garaget utanför Sthlm, vägbanan delar sig i tre med två pelare mellan. Tänker att det där ser segt ut, väljer en annan väg än "gubben" som fortsätter köra låååångsamt, BOOOOM, PANG, KROCK, halva högerskärmen lossnar då kan lyckas träffa ena pelaren rätt ordentligt trots snigelfarten. Det är alltså bevisligen farligt att köra för långsamt!!!