Maria T Maria T skrev:
Trots att jag bor i en förort till Stockholm så är det bara en person som jag känner som skaffat elbil.
Har ingen koll alls på hur de beter sig, körstil osv, men är det så illa att de knappt går att accelerera om ett annat fordon så kommer nog jag att vänta ännu några år innan jag skaffar en sån. Om det inte blir tvång förstås.... måste rösta rätt i september.
Dom som håller igen med elbil gör det oftast av räckviddsskäl när dom kör långt, eller för att förarna som personer alltid kört så. Prestandamässigt är de oftast bättre än de flesta avgasbilar.

Det är för övrigt inget problem att köra elbil, propagera för kärnkraft – och rösta höger.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dom som håller igen med elbil gör det oftast av räckviddsskäl när dom kör långt, eller för att förarna som personer alltid kört så. Prestandamässigt är de oftast bättre än de flesta avgasbilar.

Det är för övrigt inget problem att köra elbil, propagera för kärnkraft – och rösta höger.
Jag är för kärnkraft, och för elbilar, men emot att det i vissa hushåll ska kunna laddas 2-3 elbilar medan andra människor inte har råd med el till sitt hus, eller med bensin/diesel till ett fordon.
Detta hör till en annan tråd, frågeställning.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad är din fråga?

Råder det för dig några tveksamheter om huruvida:
  • Det är lagligt att köra om på höger sida på väg med 70 km/h hastighetsbegränsning (eller vid högre hastigheter om just den filen leder till din destination samt om det är kö).
  • Det är alltid olagligt att sick-sacka fram mellan filerna. Det kommer du inte hitta i någon trafikförordning utan det råder under allmänt trafikfarligt beteende, i vardagligt tal "att köra som en idiot"
Ja, det råder tveksamhet om följande "man får inte sicksacka mellan filerna och ibland köra om på vänster sida å ibland på höger sida." därav frågan om vart det står i trafikförordningen.

TRJBerg
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad är din fråga?

Råder det för dig några tveksamheter om huruvida:
  • Det är lagligt att köra om på höger sida på väg med 70 km/h hastighetsbegränsning (eller vid högre hastigheter om just den filen leder till din destination samt om det är kö).
  • Det är alltid olagligt att sick-sacka fram mellan filerna. Det kommer du inte hitta i någon trafikförordning utan det råder under allmänt trafikfarligt beteende, i vardagligt tal "att köra som en idiot"
Märkligt. Du påstår att det är olagligt att "sick-sacka mellan filerna" (vad du nu exakt menar med det) men att det inte finnsvi npgon lag ellet förordning. Märklig logik.

Men det var väl själva... har ni inte körkort?

2 kap, 1 paragrafen: "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
"

Nöjd?

• Gilla
  • Älska
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men det var väl själva... har ni inte körkort?

2 kap, 1 paragrafen: "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
"

Nöjd?
Absolut inte.

3:7 och 31 trafikförordningen plus allmänna bestämmelser likt de @Nyfniken angav, ihop. Lämpligen börjar man i 3:31.

Detta är alltså främst viktigt för hur mittfältskampare förstör för andra. I sig är de här reglerna inget problem, utan de begränsar först framkomligheten när andra gör fel, för att skydda oss alla mot effekterna av mittfilskamparnas tillförda osäkerhet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och vet inte att på 2+1 väg är mötesfri även där det är två körfält;)
Och tror att när det blir enfiligt så är det bäst att ta ned farten 10-20 km/h, det är ju så smalt!

K karlmb skrev:
Och tror att när det blir enfiligt så är det bäst att ta ned farten 10-20 km/h, det är ju så smalt!
Ja, så smalt att nan vill köra genom så fort som möjligt :rofl:

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Blir galen på folk som sänker farten vid smalt. För att sedan dra på vid dunbelt så man själv måste upp i jättehögfart för att komma om. Kan man inte hålla samma hastig vid smalt som vid 2 filer ska man inte ha körkort

• Gilla
  • Älska
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
TRJBerg
Det är ett frekvent problem med folk som ökar farten när man kör om. (Omotiverat.)

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Blir galen på folk som sänker farten vid smalt. För att sedan dra på vid dunbelt så man själv måste upp i jättehögfart för att komma om. Kan man inte hålla samma hastig vid smalt som vid 2 filer ska man inte ha körkort
Vad är jättehög fart? Normalt är att de max ökar 10-20 km/h har aldrig varit om mera och då åker jag sådana vägar flera gånger i veckan.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vad är jättehög fart? Normalt är att de max ökar 10-20 km/h har aldrig varit om mera och då åker jag sådana vägar flera gånger i veckan.
Jag har ett inlägg för någon vecka sedan där jag behövde nästan 200 km/h för att komma förbi innan det blev 1 igen. Men det var ett extremfall, har aldrig upplevt det innan.

Vanligare är som du skriver och då får man lägga på 10-20 själv ovanpå det för att komma förbi. De kör på 100 väg i 90 på 1 och 110 på 2 och jag 130 för att komma förbi. Jättehögt eller inte är en värdering. Dock över tillåtet på gränsen att körkortet är i fara. Alternativet är att inte köra om och acceptera 90 på nästa 1 sträcka.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
De brukar gå från 30 under till 10 över. Inget ovanligt.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.