432 634 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Och vet inte att på 2+1 väg är mötesfri även där det är två körfältuseless skrev:
Nu har jag gjort en omfattande undersökning och pratat med två personer som tagit körkort de senaste tre åren. Ingen av dom hade fått göra en omkörning på landsväg - Varken under körträningen på körskola eller under uppkörningen.
Så huvudanledningen till att folk inte kör om är helt enkelt att dom inte vet hur man gör.
Nej. Dom får lära sig att omkörningar är det farligaste man kan göra - Oavsett väg - och att man ändå bara sparar 14 sekunder på att köra 110 istället för 90 plus att risken att dö (av oklar anledning) fördubblas.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Rätt att bli förbannad har man väl alltid?T ToRy skrev:
Däremot får man ju inte agera på det.
'En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet,plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.'T ToRy skrev:
De som ligger 15-20 under och dessutom inte kan hålla höger kan väl ses som att de hindrar andra förares körning?
Sen lär de väl aldrig åka dit på det. Stoppas de är det väl för något annat, typ att de har dålig uppmärksamhet då de koncentrerar sig på telefonen istället för på trafiken.
Såg två sådana exemplar igår. På 70-väg kommer jag ifatt ett annan bil som kör 50 km/h. Han lutar huvudet innåt mitten av bilen, något som folk som talar i mobilen ofta gör, oklart varför. Sen syntes det tydligt att huvudet böjdes ner, snett till höger med jämna mellanrum. Antingen hade han en telefon i knät som han tittade på då och då, eller så fanns det någon på passagerarsätet...
När jag väl kom förbi denna person som även varierade i hastighet och vinglade rätt friskt, så kom jag strax senare ifatt nästa som körde 50 km/h. Även denna hade huvudet lutat inåt bilen och när jag kunde köra förbi såg man att han hade luren i högerhanden och fokus var uppenbart inte på trafiken då även denne förare vinglade och hade svårt att hålla jämn fart.
Dvs, dessa personer, om de blir stoppade, blir det nog inte för att de kör för långsamt utan på att de inte bör köra bil.
Redigerat:
Tur att jag inte fick lära mig det.
Vi tränade omkörning på landsväg och när jag körde om den andra övningsbilen låg det en bil till framför, självklart tog man den också. En äldre luttrad bilskollärare säger lugnt, "det var ju inte riktigt tanken, men nu vet du hur man kör om två bilar."
Vi tränade omkörning på landsväg och när jag körde om den andra övningsbilen låg det en bil till framför, självklart tog man den också. En äldre luttrad bilskollärare säger lugnt, "det var ju inte riktigt tanken, men nu vet du hur man kör om två bilar."
"Vid omkörning på landsväg kollar du INTE hastighetsmätaren utan ser till att du kommer om så snabbt som möjligt !" - min körlärare på 70-talet. Har alltid följt hans råd sen dessA AndersS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag tror de flesta kör på det viset, men det är faktiskt inte lagligt. Säg att man på en vägsträcka där det är 100 km/h kommer ifatt en långtradare som kör 80 km/h. Ska man köra om lagligt så får man köra om i 100 km/h. Det kommer ta omkring 15 sekunder och man kommer vara i mötande körfält cirka 400 m. För att det ska vara möjligt krävs att man har fri sikt minst en km och att det inte kommer någon från andra hållet.BengtH skrev:
Alternativt så kör man som du och jag och är om mycket snabbare, om man inte kör morsans Hyundai i10 med 60 hk... Då kör man inte om alls.
Att skyltarna visar hastighetsbegränsning är korrekt, och en behöver då inte köra i 110 om det står så på skyltarna, men det finns också en anledning till att en inte får bogsera en annan bil längre än fram till nästa avfart (så fick jag lära mig, gissar det gäller än) för att det går för sakta.
Så egentligen borde det stå påbjuden hastighet 90-110, högsta tillåtna 110. Då skulle mobilkollarsniglarna och de som är rädda att köra fortade än 70 km/h också riskera att bli bötfällda.
Förutom att poliser behövs på många (andra) ställen, så behövs trafikpoliser.
Så egentligen borde det stå påbjuden hastighet 90-110, högsta tillåtna 110. Då skulle mobilkollarsniglarna och de som är rädda att köra fortade än 70 km/h också riskera att bli bötfällda.
Förutom att poliser behövs på många (andra) ställen, så behövs trafikpoliser.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Problemet med långsamma fordon är väl sällan på motorvägar. Utom när de ligger och harvar i mitten förstås. 
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Nackdelen med en sådan skrivning är att den inte tar hänsyn till vädret. Jag har kört mot Gävle många gånger vid juletid och på vägen mellan Uppsala och Gävle är det 120 km/h en stor del. Där har jag och de flesta andra kört 50 km/h i högerfil, med ordentliga avstånd mellan bilarna. I den snorhala nysnön till vänster blir man då och då omkörd av en XC90 eller liknande som inte har samma naturlagar att ta hänsyn till.Maria T skrev:
Kört hem mot Stockholm några gånger också, mellan Uppsala och Stockholm, när det spöregnar och gjort det länge så det är stora vattenpölar på vägen. Även då ligger majoriteten klart under 110 km/h. Kanske 60-80 km/h eller så. Även så blir man ibland omkörd av en XC90 eller liknande som har andra naturlagar. Sist var det lite överraskande en VW Transporter med släp som studsade bakom, som drog om alla övriga i bra mycket högre hastighet.
Helt rätt, kanske tog ute lite aggression i onödan efter min söndagseftermiddagserfarenhet med motorcykelgänget. Får väl helt enkelt göra som det till sist blev, en tidigare middag för min del för att slippa trilskas med konvojen.Nötegårdsgubben skrev:
På en "vanlig" landsväg, där 70-80 är högsta tillåtna hastighet, träffar jag sällan på något "långsamt" som inte går att köra om.
Trots att jag bor i en förort till Stockholm så är det bara en person som jag känner som skaffat elbil.
Har ingen koll alls på hur de beter sig, körstil osv, men är det så illa att de knappt går att accelerera om ett annat fordon så kommer nog jag att vänta ännu några år innan jag skaffar en sån. Om det inte blir tvång förstås.... måste rösta rätt i september. Plus de jävla elpriserna men det är en annan tråd.
Hear you!Fairlane skrev:
Kan bara relatera till vägar där jag oftast kör. Finns alltid förare av vissa fordon som tror de är odödliga, det ser jag ofta på väg 73 från Trångsund norrut, vintertid, de som inte "vill" köra i den plogade högerfilen utan ska ge sig ut i modd, snöblåst osv i högerfil bara för att. Oftast Suv-ar av Audi, BMW, Volvo men även andra.
Undrar om de två (2) i den omfattande undersökningen även saknade undervisning i att hålla till höger inför högersväng resp vänster inför vänstersväng...?useless skrev:
Nu har jag gjort en omfattande undersökning och pratat med två personer som tagit körkort de senaste tre åren. Ingen av dom hade fått göra en omkörning på landsväg - Varken under körträningen på körskola eller under uppkörningen.
Så huvudanledningen till att folk inte kör om är helt enkelt att dom inte vet hur man gör.
Den kunskapen verkar ha försvunnit.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Testa slingerbulten och liknande vägar. Eller Hågelbyleden, 70 km/h, men ofta någon som kör 55 km/h och där kommer du normalt inte förbi.Maria T skrev:
De accelererar ofta fortare än andra bilar, upp en bit förbi laglig hastighet. Sen finns det såklart alltid någon bil som är ännu snabbare, men det gör det ju alltid.Maria T skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Vå? Måste man inte ta ut svängen som att man kör långtradare när man kör personbil? Måste man inte köra päronsvängar?F frasen_36 skrev:
Slingerbulten är kul, mest för att landskapet är vackert och jag kör 60-70 och blir omkörd av alla, haha.Fairlane skrev:
Testa slingerbulten och liknande vägar. Eller Hågelbyleden, 70 km/h, men ofta någon som kör 55 km/h och där kommer du normalt inte förbi.
De accelererar ofta fortare än andra bilar, upp en bit förbi laglig hastighet. Sen finns det såklart alltid någon bil som är ännu snabbare, men det gör det ju alltid.![]()
Hågelbyleden är inte lika kul, och jag förstår problemet med att trögfolket inte släpper om. Körde där ofta tidigare, lite av min "alternativa väg" till jobbet från Rönninge till Älvsjö när det antingen hänt något på E4 eller jag valde Huddingevägen och det hade hänt nåt där.
Nu är det v73 som är "min väg" från Trångsund till stan. Även om det blir köer tidigare på morgnarna för varje år - nu är det kö vid 06:20 - så är det mycket bättre än E4/E20 från Södertälje (där vi bodde först) eller Salem mot stan.
Att jag hittills undgått hjärtattack tackar jag Friskis&Svettis och min förkärlek för grönsaker för.