432 668 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Har aldrig sett någon sådan dekalK karlmb skrev:
Som noterat har vi bara ca 4 mil av sådan vägren kvar i länet och bilen håller sig med "körassistansen" inkopplad inom vägmarkering utan att jag behöver styra själv.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det har absolut varit 110 km/h på andra vägar än motorvägar.N Nerre skrev:
Här kan du läs mer om du vill: länk
Ett citat från texten:
Hastighetsregler
Motorväg och motortrafikled utmärks med vägmärke när vägen/leden börjar och slutar. Hastigheten kan variera upp till maximalt 120 km/tim och hastigheten markeras på samma sätt som på andra vägar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag funderar på om du har erfarenhet från sådana här vägar. Med tanke på att du inte trodde att det kunde vara 110 km/h på dessa vägar, vilket var rätt vanligt, så tror jag att erfarenheten är.rätt begränsad.N Nerre skrev:
Om jag låg 95 km/h på en väg med vägren, där hastighetsbegränsningen var 90 km/h och jag blev av upphunnen av någon, oavsett om denne körde 100 km/h, 110 km/h eller 150 km/h, så flyttade jag mig ut på vägrenen om det var fritt. Jag blev omkörd och kunde glida tillbaks till körfältet. Man hjälpte helt enkelt varandra i trafiken.
Långtradare gjorde samma sak, liksom husvagnsförarna och man fastnade inte ute på vägrenen i normalfallet. Slog man på vänsterblinkers så blev man normalt insläppt, på samma sätt som du beskriver sker om högerfil försvinner. Det fanns förstås någon som inte släppte in, på samma sätt som idag, men det var i praktiken inget problem.
Problemet med dekaler var att den ofta användes av folk som inte ville hjälpa till. Undantag fanns också, såklart, men tyvärr så tänkte många ungefär "Jag kör enligt hastighetsbegränsningen, så jag behöver inte hjälpa någon fartdåre". De kunde inte ens hålla till höger i körfältet för att underlätta sikten för den som ville köra om. Förartypen finns kvar idag också.
Väg 55 mot Uppsala söderifrån är fortfarande en sådan väg. Inklusive vägren får man plats med en lastbil och två personbilar på bredden. Ändå vägrar de som ligger 10-30 under hastighetsbegränsningen att släppa förbi en. Det är en väldigt trafikerad väg och omkörning i mötande körfält ofta bara att glömma. Lastbilar och bussar har ofta inga problem att gå ut i vägrenen, men tydligen omöjligt för 99% av personbilsförare.
Det lustiga är också att när jag blir ifattkommen av någon stressbulle går jag ut och släpper förbi, men den bakom fattar inte vad hen ska göra och ställer sig på bromsen och lägger sig 1 meter från häcken på en.
Slutsatsen är att folk inte kan köra bil och är dumma i huvudet.
Det lustiga är också att när jag blir ifattkommen av någon stressbulle går jag ut och släpper förbi, men den bakom fattar inte vad hen ska göra och ställer sig på bromsen och lägger sig 1 meter från häcken på en.
Som sagt är inte vägrenen så vanlig längre, när den var det och jag gick ut där för att släppa om förväntar jag mig att den som ska passera gör en säker omkörning, men många kunde sega sig om och än värre bilar lägga sig som ett pärlband efter den omkörande bilen vilket gör att om något hinder på vägrenen dyker upp skulle jag inte ha en chans gå ut igen. Går någon ut på vägren ska de som kör om göra de som de skulle gjort om de gick ut i mötande fil, snabbt och effektivt och inte när några risker föreligger.
Det finns en hel del bilförare som inte verkar veta hur man kör om, utan försöker tvinga ut framförvarande bil ut i vägrenen så att han (99,9%) kan fortsätta köra i sin fil. Detta även när det är en raksträcka med 1km fri sikt och inga mötande. När en sån förare väl dristar sig att köra om, går han oftast in väldigt tidigt framför den omkörda bilen och saktar in.Emma242 skrev:Väg 55 mot Uppsala söderifrån är fortfarande en sådan väg. Inklusive vägren får man plats med en lastbil och två personbilar på bredden. Ändå vägrar de som ligger 10-30 under hastighetsbegränsningen att släppa förbi en. Det är en väldigt trafikerad väg och omkörning i mötande körfält ofta bara att glömma. Lastbilar och bussar har ofta inga problem att gå ut i vägrenen, men tydligen omöjligt för 99% av personbilsförare.
Instämmer helt. Dessutom finns en annan risk med väggrenskörning som inte varnas om. Det ligger inte alltför sällan främmande föremål där: t.ex slitbanerester från lastbilsdäck och andra tappade föremål. Kör du på nåt sånt kan det bli allvarligt. Samt skador i asfalten och det skyltas inte heller.S sunqan skrev:Det finns en hel del bilförare som inte verkar veta hur man kör om, utan försöker tvinga ut framförvarande bil ut i vägrenen så att han (99,9%) kan fortsätta köra i sin fil. Detta även när det är en raksträcka med 1km fri sikt och inga mötande. När en sån förare väl dristar sig att köra om, går han oftast in väldigt tidigt framför den omkörda bilen och saktar in.
Lastbilsdäck ligger sällan någon längre stund, men om man stöter på hinder på väg så rapporterar man det till trafikverket 0771-921 921.
Min uppfattning är dock att trafikfarliga hinder i vägren är relativt sällsynt.
Trafikfarliga förare är däremot relativt vanligt. Och det krävs mer än ett telefonsamtal för att bli av med dom....
Min uppfattning är dock att trafikfarliga hinder i vägren är relativt sällsynt.
Trafikfarliga förare är däremot relativt vanligt. Och det krävs mer än ett telefonsamtal för att bli av med dom....
Det är nog den äldre stammen som lärt sig visa hänsyn och respekt i trafiken som är vana vid att hålla ut lite till höger om någon vill köra om. Detta har smittat av sig på sällsynt få, pluspoäng till dig, men dagens yngre förare verkar inte få lära sig detta och det blir mer och mer aggressivt i trafiken tyvärr...Emma242 skrev:Väg 55 mot Uppsala söderifrån är fortfarande en sådan väg. Inklusive vägren får man plats med en lastbil och två personbilar på bredden. Ändå vägrar de som ligger 10-30 under hastighetsbegränsningen att släppa förbi en. Det är en väldigt trafikerad väg och omkörning i mötande körfält ofta bara att glömma. Lastbilar och bussar har ofta inga problem att gå ut i vägrenen, men tydligen omöjligt för 99% av personbilsförare.
Det var ett moment på körskolan, en halvdag på landsväg där två körskolebilar med studenter fick turas om att köra om varandra. Inklusive hålla ut och om möjligt och säkert använda vägrenen. Det här var snart 10 år sen och hos en populär körskola i Stockholm. Och då var det inte 2,5 meter bred ren som på väg 55 utan 50 cm skrovlig remsa.Jonatan79 skrev:
Det är nog den äldre stammen som lärt sig visa hänsyn och respekt i trafiken som är vana vid att hålla ut lite till höger om någon vill köra om. Detta har smittat av sig på sällsynt få, pluspoäng till dig, men dagens yngre förare verkar inte få lära sig detta och det blir mer och mer aggressivt i trafiken tyvärr...
Fler och fler använder någon form av "körassistans" och då blir det bilen som håller sig inom vägmarkering och även anpassar hastighet till framförvarande
Går även ställa in så bilen följer skylthastighet.
Det är nya tider, det är nya kvastar som sopar
(citat från gammal tvserie)
Går även ställa in så bilen följer skylthastighet.
Det är nya tider, det är nya kvastar som sopar
Fast det innebär ju inte att lagar, och krav på allmän uppmärksamhet i trafiken, upphör att gälla.A AndersS skrev:
Unikt namn skrev:
Lastbilsdäck ligger sällan någon längre stund, men om man stöter på hinder på väg så rapporterar man det till trafikverket 0771-921 921.
Instämmer i att däcksrester kanske inte ligger längre stund - har aldrig mätt tiden. Men det räcker att de råkar ligga där just den sekund när någon kör där och inte kan ta sig ut pga pågående omkörning. Jag blev av med en ljuddämpare pga detta (för länge sedan visserligen.) Jag försöker ändå alltid underlätta omkörning på detta vis i den mån jag känner att jag har tillräckligt sikt.
När jag var ung var det 110 på varenda liten väg i Norrlands inland. I byarna man passerade brukade det vara 70 och det gick direkt från 110 till 70 och tillbaks till 110 igen utan att passera 90.N Nerre skrev:
Har nog inte skrivit att de skulle upphöra, måste vara någon annans inlägg du lästEmma242 skrev:
Har haft funktionen i 5år och 10 000mil, där min körstil blivit lugnare och ger mig mera tid för uppmärksamhet i trafiken.